| کد خبر: 38389 |

نفس وانت پیکان بریده شد!

تین نیوز | معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه از سال‌ آینده استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌های کشور حذف می‌شود، گفت: از ابتدای سال آینده خط تولید وانت پیکان متوقف خواهد شد.
 سعید متصدی امروز در نشست خبری که به مناسبت فرا رسیدن روز ملی هوای پاک (۲۹ دی) در محل سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد با بیان اینکه در شش ماهه نخست سال ۹۲ فعالیت‌هایی در خصوص قطع بنزین پتروشیمی انجام شد، اظهار داشت: بر همین اساس در تاریخ کاهش آلودگی هوای ایران، کاهش این میزان آلاینده سرطان‌زا وجود نداشته است.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه هم اکنون تمام خودروهای داخلی استاندارد یورو ۴ را کسب کرده‌اند، افزود: در هفته گذشته به حدود ۷ مدل خودرو توسط سازمان محیط زیست اجازه شماره‌گذاری داده نشد.
 
وی با تأکید بر اینکه هر خودرویی که می‌خواهد تولید شود باید پیش از شماره‌گذاری تست‌های لازم در آن صورت گیرد، ادامه داد: برخی از تولید‌کنندگان خودرو درخواست مجوز شماره‌گذاری برای خودروهایی داشتند که یا در خط تولید در حال تولید بودند یا برای شروع تولید و تولید مجدد این درخواست را ارائه کرده بودند.
 
متصدی گفت: مهم این است که تمام خودروها مطابق با مصوبات کشور تولید شوند و بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست تمام خودروهای کشور را تست می‌کند و هر یک مطابق با استانداردهای آلایندگی نباشد، متوقف می‌کند اجازه شماره‌گذاری به آنها نمی‌دهد.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست همچنین در ادامه سخنان خود از توقف کامل تولید وانت پیکان از ابتدای سال آینده خبر داد و گفت: خط تولید این محصول از ابتدای سال آینده به دلیل اینکه تکنولوژی آن به چند ده سال پیش باز می‌گردد متوقف می‌شود و بر همین اساس امیدوار هستیم تکنولوژی‌های کهنه تولید خودرو را پشت سر بگذاریم و برای رقابت در بازارهای جهانی به سمت خودروهای روز دنیا برویم.
 
متصدی درباره روند حذف سوخت مازوت از نیروگاه‌ها نیز بیان داشت: مازوت از جمله سوخت‌هایی است که در محیط زیست به عنوان یکی از آفت‌ها به شمار می‌رود ما در تلاش هستیم میزان سوخت مازوت را به حداقل برسانیم.
 
وی یادآور شد: هم اکنون پالایشگاه شازند اراک سوخت مازوت استاندارد را تولید می‌کند و امیدوار هستیم از سال آینده مازوت را از نیروگاه‌های کشور حذف کنیم.
 
متصدی با بیان اینکه در سال جاری هوای تهران به حد اضطرار نرسید ادامه داد: مازوت نیروگاه‌های قائم کرج، شهید رجایی قزوین، طوس مشهد و شازند اراک در روزهای آلوده قطع شد و این نیروگاه‌ها از سوخت جایگزین استفاده کردند.
 
وی با تأکید بر ضرورت صرفه‌جویی در مصرف سوخت در مصارف خانگی ادامه داد: چنانچه مردم ۱۰ درصد در مصرف گاز خانگی صرفه‌جویی کنند بدون شک نیروگاه‌های کشور از سوخت مازوت استفاده نخواهند کرد.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه سخنان خود با تاکید بر ضرورت مشارکت مردم دستگاه‌ها و بخش‌های غیر دولتی به عنوان کلید حل کاهش آلودگی هوا اضافه کرد: محیط زیست به هیچ عنوان قادر نیست در آمار ایستگاه‌های کاهش آلودگی هوا دستکاری کند چرا که این آمارها از دیتاهای خاصی در طول روز تشکیل می‌شود و به هیچ عنوان امکان چنین کاری وجود ندارد.
 
متصدی با بیان اینکه چه دلیلی دارد سازمان محیط زیست اطلاعات اشتباه در مورد کیفیت هوای کلانشهرها ارائه دهد گفت: چنانچه شاخص کیفیت هوا به عدد ۲۰۰ برسد بر اساس قانون اجازه داریم مدارس را تعطیل کنیم اما در غیر این صورت قانون هیچ اجازه و مجوزی به ما نداده است.
 
وی بر اجرای طرح کهاب (کاهش، هدایت و انتشار بخارهای بنزین) تاکید و بیان داشت: این طرح باید توسط وزارت نفت به اجرا برسد تا بنزن و آروماتیک موجود در فضای پمپ بنزین‌ها جمع‌آوری شود.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست متذکر شد:‌سازمان محیط زیست با بنزینی که در باک خودروهای مردم ریخته می‌شود کار دارد و با تامین، توزیع و صادرات این سوخت هیچ کاری ندارد.
 
وی درباره ارتقای سطح استاندارد موتورسیکلت‌ها نیز بیان داشت: از تاریخ اول مهر ۹۳ استاندار موتورسیلکت‌ها به یورو ۳ ارتقا یافته است و بر همین اساس باید موتورسیکلت‌های داخل بر اساس استانداردهای یورو ۳ تولید شوند چرا که یک موتورسیلکت غیر استاندارد معادل ۵ دستگاه خودرو تولید آلودگی می‌کند.
 
متصدی یادآور شد: امروز بنزین پتروشیمی از چرخه توزیع در شهرهای تهران، کرج،‌ اراک، اصفهان و تبریز حذف شده است و در این شهر سوخت یورو ۴ توزیع می‌شود.
 
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ۲۸ دی برنامه پایش آنلاین ۳۰ کارخانه سیمان افتتاح می‌شود اضافه کرد: در سال ۹۲ میزان سوخت روزانه نیروگاه‌ها معادل ۸۰ میلیون متر مکعب گاز بود این در حالی است که در سال جاری این رقم به ۱۱۰ میلیون متر مکعب رسیده است.
 
متصدی با بیان اینکه در سال جاری ۸۶ روز ناسالم را در پایتخت تجربه کرده‌ایم، خاطر نشان کرد: ۵۰ درصد سوخت در شهرهای بزرگ مانند تهران مصرف می‌شود و به طور کلی روزانه ۶۹ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.