| کد خبر: 38388 |

چرا در «گردشگری» به ترکیه نمی‌رسیم؟

تین نیوز | بر اساس برآوردهای صورت گرفته تنها میزبانی 33 میلیون گردشگر در سال 2013 حدود 26 میلیارد دلار ارز وارد چرخه اقتصادی ترکیه کرد. در سال ۲۰۱۲ میلادی نیز ۳۲ میلیون توریست از ترکیه، و سواحل گرم دریای مدیترانه دیدن کردند و درآمدی معادل ۲۳ میلیارد دلار نصیب ترکیه کردند.
 
همچنین درآمد حاصل از صنعت گردشگری در ترکیه با توجه به پیش بینی های متخصصین در این زمینه، کماکان در حال افزایش است.
 
تلاش دولت ترکیه برای اتخاذ سیاست هایی در راستای جذب بیشتر توریست موجب شده ترکیه و سواحل جنوبی آن از جمله شهر تاریخی و بزرگ استانبول یکی از ۱۰ مقصد برتر گردشگران دنیا به حساب بیایند.
 
در این میان دو شهر آنتالیا و استانبول مهم‌ترین مقصد گردشگرانی هستند که عازم ترکیه می‌شوند. قطعا وجود دریای مدیترانه و سواحل مرمره از عوامل مهم در جذب توریست هستند اما آیا گردشگران تنها برای استفاده از سواحل به ترکیه می روند؟ توریست های مسلمان تا چه حد از جاذبه های ترکیه استقبال می کنند؟
 
ترکیه با مساحتی نصف ایران حدود ۷۶ میلیون نفر(جمعیتی به اندازه ایران) را در خود جا داده و علیرغم حکومت سکولار این کشور، ۹۸ درصد جمعیت ترکیه را مسلمانان تشکیل می دهند.
 
طبیعتا بیشتر گردشگرانی که عازم ترکیه هستند فصل تابستان را برای سفر به این کشور انتخاب می کنند تا بتوانند در هوایی مطبوع از تفریحات و دیدنی های این کشور اعم از تفریحات آبی و بازدید از مکان های تاریخی، مراکز خرید و کلیه جاذبه های گردشگری لذت ببرند اما سفر به ترکیه در زمستان هم طرفداران خاص خود را دارد.
 
مساجد، کاخ ها، موزه ها و بازارهای تاریخی ترکیه در تمام طول سال پذیرای توریست هایی از کل دنیا هستند. از جمله مسجد آبی (مسجد سلطان احمد) و مسجد ایاصوفیه اماکن مذهبی هستند که توریست ها اعم از مسلمان و غیرمسلمان از آن استقبال می کنند.
 
استقبال گردشگران از اماکن تاریخی ترکیه در حالی است که این کشور که در رده بندی تعداد اماکن تاریخی ۱۷ پله پائین‌تر از ایران قرار دارد اما کشور ما به دلیل فراهم نبودن زیر ساخت های گردشگری نتوانسته جاذبه های تاریخی و باستانی خود را تبلیغ کند و آنها را به عاملی برای جذب توریست تبدیل کند.
 
در همین حال برخی معتقدند یکی از دافعه های کشور ما برای توریست های خارجی اجباری بودن حجاب حتی برای گردشگران است. قطعا این فرضیه در مورد برخی گردشگرانی که به دنبال تفریحات خاصی هستند صادق است اما تجربه حضور گسترده توریست های مسلمان و گردشگران علاقمند به تاریخ در ترکیه نشان می دهد که ایران هم می تواند از ظرفیت آثار تاریخی و باستانی خود برای جذب توریست های علاقمند به فرهنگ و تمدن کشورمان استفاده کند مشروط بر اینکه زیر ساخت های صنعت گردشگری در کشور به اندازه کافی تقویت شود.
 
البته نباید سیاست های ترکیه برای جذب گردشگران تجاری را نیز از نظر دور داشت؛ چرا که این کشور توانسته با تاسیس فروشگاهای بزرگ و مراکز خرید پر زرق و برق بازار ثابتی برای گردشگران علاقمند به خرید نیز ایجاد کند. همین امر از جاذبه هایی است که توریست های مسلمان هم علاقه زیادی به آن نشان می دهند.
 
گفته می شود دولت ترکیه قصد دارد در سالهای ۲۰۱۸ ـ ۲۰۱۴ خود را آمادهٔ میزبانی از سالانه ۴۸٫۵ میلیون توریست کند و بنا دارد تا سال ۲۰۲۳ درآمدش از محل صنعت گردشگری را دو برابر کند.
 
امید است که مسوولان فرهنگی کشور به خصوص سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز با برنامه ریزی های صحیح و با استفاده از تجارب کشورهای همسایه مخصوصا ترکیه که با وجود ظرفیت هایی به مراتب کمتر از ایران توانسته نظر گردشگران جهان را به خود جلب کند، فکری به حال صنعت توریسم و جذب گردشگر در کشور کنند تا شاید بتوان با قدم برداشتن در این مسیر و درآمدزایی از محل گردشگری، علاوه بر کمک به رشد صنعت و تولید در کشور وابستگی به درآمدهای نفتی را نیز کاهش داد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعیدی فرد 0 0

    تا زمانی که با واقع‌بینی به این مقوله نگاه نشود، تصمیم‌گیری صحیح نیز انجام نخواهد شد. نگارنده محترم توریست‌هایی را که به دلیل اجباری بودن حجاب، از سفر به ایران خودداری می‌کنند را گردشگرانی به دنبال تفریحات خاص می‌پندارد. در صورتی که اصلا این طور نیست. قطعا برای کسی که بدون حجاب اجباری زندگی کرده، این که وارد کشوری بشود که باید حجاب اجباری که تجربه‌ای هم از استفاده از آن ندارد را در طول سفر تحمل کند مطلوب نیست. همچنین به حضور گسترده گردشگران مسلمان در شهرهای توریستی ترکیه اشاره شده است. من پیشنهاد می‌کنم برای این که اطلاع درست‌تری برای تصمیم‌گیری در دسترس باشد، تحقیق بفرمایید که چند در صد از مسلمانان ایرانی با حجاب و پوشش اسلامی و با رعایت موازین شرع اسلام به گردشگری در ترکیه می‌پردازند. شاید کشور بتواند با تغییراتی تعداد ناچیزی توریست جذب کند، ولی با قوانین و شرایط موجود قطعا با هیچ برنامه‌ریزی به ترکیه نخواهد رسید. این که چه برای عموم می‌نگارید خیلی مهم نیست ولی لطفا در تصمیم‌گیری‌ها و مصرف بودجه در این حوزه با خود صادق باشید.