| کد خبر: 38327 |

◄ عدم افزایش بهای بلیت قطارهای نوروزی / تصویب دستورالعمل جدید خرید و اجاره هواپیما

تین نیوز | اظهارات معاون وزیر راه درخصوص لزوم شناورسازی نرخ بلیت اتوبوس،  آسیب رسیدن به راه‌های روستایی به علت تردد کامیون‌های با تناژ بالا از این راه‌‌ها، ضرورت حضور شرکت‌های حمل و نقل ترکیبی در بنادر کشور برای رشد ترانزیت کالا، عدم افزایش بهای بلیت قطارهای نوروزی، برابر شدن سهم پروازهای ایرلاین‌های ترک و ایرانی به مقصد ترکیه، تصویب دستورالعمل جدید خرید و اجاره هواپیما، راه‌اندازی قطار برنامه‌ای با تعهد بار ۴۸ ساعته در بنادر، پرداخت بیش از 500 میلیارد تومان تسهیلات برای ساخت شناور و ... مهمترین رویدادهای خبری حمل و نقلی این هفته را تشکیل می دهند.

بخش جاده ای

1- لزوم شناورسازی نرخ بلیت اتوبوس
 معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اگر شرکت های مسافربری در شناورسازی نرخ بلیت اتوبوس‌های خود آزاد باشند، همه بلیت‌ها را در فروش رسمی عرضه می‌کنند.
داوود کشاورزیان گفت: اگر شرکت های مسافربری و ناوگان اتوبوسرانی بین شهری را در افزایش قیمت بلیت های خود آزاد بگذاریم تا قیمتی شناور ارائه دهند، این شرکت ها نیز همه بلیت های خود را در فروش رسمی عرضه می کنند اما اگر شرکت های مسافربری محدود باشند، اقدام به فروش بلیت های خود با چند برابر قیمت مصوب در حاشیه ترمینال ها کرده یا بلیت سرویس های اعزامی عادی خود را پیش فروش کرده و سرویس های فوق العاده را با واسطه گری به فروش می رسانند. 

2- افزایش قیمت گازوئیل تنها راه پیشگیری از قاچاق
مسعود دانشمند رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با اشاره به کاهش قیمت نفت طی هفته های اخیر و تاثیر آن بر نرخ سوخت اظهار داشت: علی رغم جمیع مسائل پیش آمده برای حمل و نقل جاده ای، مصلحت این است که قیمت سوخت در داخل کشور به 90 درصد فوب خلیج فارس برسد.
وی افزود: اگر چه قیمت نفت در ماه جاری به کمتر از 50 دلار برای هر بشکه رسیده است، اما رساندن قیمت گازوئیل لیتری 250 تومانی به یک دلار مسیر طولانی در پیش خواهد داشت. رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی خاطرنشان کرد: در صورت افزایش قیمت سوخت دیگر شاهد قاچاق آن نخواهیم بود.

3- آسیب رسیدن به راه‌های روستایی به علت تردد کامیون‌های با تناژ بالا از این راه‌‌ها
سیدحسین میرشفیع معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی وزارت راه و شهرسازی درباره راهکارهای جلوگیری از آسیب رسیدن به راه‌های روستایی به علت تردد کامیون‌های با تناژ بالا از این راه‌‌ها گفت: مذاکراتی میان وزارت راه و شهرسازی و وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای همکاری در این بخش انجام شد زیرا در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعتبارات خاصی برای استفاده از مسیرهای عمومی وجود دارد. البته تاکنون توافق‌ها عملیاتی نشده است و لازم است که هماهنگی بیشتری با معاونت معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته باشیم.
معاون راه روستایی وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که عمده استان‌های کشور مسیرهای این‌چنینی دارند و درگیر این معضل هستند، اظهار کرد: در استان‌های کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، قزوین، یزد، اصفهان و در مجموع مناطقی که معادن بیشتری است، مشکلات و مسائل موجود پررنگ‌تر دیده می‌شود. 

4- احتمال برگزاری دوره های آموزشی رانندگان اتوبوس
 عضو كمیسیون عمران مجلس، از ارائه پیشنهادی برای برگزاری دوره های آموزشی رانندگان اتوبوس خبر داد. محمد حسین فرهنگی گفت: پیشنهاد كرد‌یم با مشاركت وزارت راه، نیروی انتظامی و وزارت كار، دوره‌های آموزشی رانندگان اتوبوس یا در قالب رشته‌های دانشگاهی یا فنی و حرفه‌ای تهیه و تنظیم شود تا رانندگان در كنار گواهینامه‌های رانندگی، گواهینامه‌های آموزشی نیز دریافت كند.

بخش ریلی

1- ضرورت حضور شرکت‌های حمل و نقل ترکیبی در بنادر کشور برای رشد ترانزیت کالا 
 مدیرکل راه‌آهن بندرعباس گفت: تا زمانی که شرکت‌های بزرگ حمل و نقل ترکیبی وارد این حوزه نشوند حمل کالا از طریق ریل در بنادر کشور با موفقیت روبه‌رو نمی‌شود. محمد پورفخری بهابادی با اشاره به ضرورت حضور شرکت‌های حمل و نقل ترکیبی در بنادر کشور برای رشد ترانزیت کالا توضیح داد: تا زمانی که شرکت‌های بزرگ حمل و نقل ترکیبی وارد این حوزه نشوند، حمل کالا از طریق ریل در بنادر کشور با موفقیت روبه‌رو نمی‌شود. شرکت‌هایی مانند شرکت ترکیب حمل و نقل باید وارد عرصه شوند و بارهای کانتینری را پس از دریافت از کشتی‌ها وارد واگن‌ قطارها کنند، سپس در مرزهایی مانند سرخس کالا را به صاحبانش تحویل دهند. 

2- عدم افزایش بهای بلیت قطارهای نوروزی
معاون مسافری شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه بهای بلیت قطارهای نوروزی افزایش نمی‌یابد گفت: احتمالا پیش‌فروش بلیت قطارهای ۲۵ اسفند ۹۳ امسال تا آخر فروردین ۹۴ در نیمه نخست اسفندماه ۹۳ اعلام شود.
سیدمحمد راشدی ادامه داد: در این دوره از پیش‌فروش بلیت قطارهای مسافری افزایش بها درنظر گرفته نشده و بلیت‌ها با همان قیمت معمول فروخته می‌شود.

3- وزیر راه: نرخ سرمایه‌گذاری در ناوگان ریلی کم، با کیفیت پایین و میزان نارضایتی بالاست
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه نرخ سرمایه‌گذاری در ناوگان ریلی کم، با کیفیت پایین و میزان نارضایتی بالاست٬ گفت: برای رساندن سهم حمل و نقل ریلی در افق ۱۴۰۵ به سهم ۲۰ درصدی از جابه‌جایی بار و مسافر به بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری جدید نیاز داریم. 
عباس آخوندی با بیان این که پایین بودن نرخ سرمایه‌گذاری ریلی از وجود مشکلات حکایت می‌کند، یادآور شد: نرخ قابل قبولی در سرمایه‌گذاری توسعه زیرساخت و ناوگان ریلی وجود ندارد. طبق اعلام اعضای انجمن در 6 سال گذشته ارزش سرمایه‌گذاری برای ورود لوكوموتیو و واگن باری و مسافری مجموعا كمتر از ۳۵۰ میلیون دلار بوده است كه متاسفانه بخش عمده آن نیز كاركرده و دست دوم بوده است. 

بخش هوایی

1-سهم پروازهای ایرلاین‌های ترک و ایرانی به مقصد ترکیه برابر می‌شود 
 دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه سهم پروازهای ایرلاین‌های ترک و ایرانی به مقصد ترکیه برابر می‌شود گفت: این تصمیم با هدف حمایت از ایرلاین‌های داخلی اجرایی شد.
مقصود اسعدی‌سامانی درباره محدود شدن پروازها‌ی شرکت‌های هواپیمایی ترکیه‌ به ایران گفت: در هفته 76 پرواز از طرف شرکت‌های هواپیمایی ترکیه به سمت ایران و 50 پرواز از طرف شرکت‌های هواپیمایی ایران به شهرهای مختلف ترکیه انجام می‌شود که سهم ایرلاین‌های ترکیه بیش از ایرلاین‌های داخلی است که این سهم بین دو شرکت برابر می‌شود. 

2- کوتاهی در پرداخت خسارت حادثه دیدگان آنتونوف
عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، با تاکید بر اینکه تاکنون خسارت حادثه دیدگان آنتونوف 140 پرداخت نشده و به نظرم در این مسیر کوتاهی صورت گرفته، گفت: لازم است وزارت راه و سازمان هواپیمایی، در خصوص ارائه گزارش نهایی علل سقوط آنتونوف 140، اقدام عاجل به عمل بیاورند.
محمد فیروزی عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، درباره وضعیت بیمه حادثه دیدگان گفت: تنها 6 یا 7 نفر از حادثه دیدگان آنتونوف 140 در قید حیات هستند که متاسفانه هیچ سازمانی در زمینه پرداخت بیمه این افراد، پاسخگو نیست. فیروزی افزود: وقتی هیچ فرد و دستگاهی پاسخگوی پرداخت بیمه به زنده ماندگان این سانحه نیست، وضعیت خانواده کشته شدگان هم مشخص است. 

3-تصویب دستورالعمل جدید خرید و اجاره هواپیما
معاون استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی كشوری از تصویب دستورالعمل جدید خرید و اجاره هواپیما خبرداد. حمید حبیبی ضمن اعلام خبر فوق، اظهارداشت: با تصویب دستورالعمل جدید از این پس تنها به هواپیماهای با سن زیر ۱۵ سال اجازه اجاره یا خرید داده می‌شود. وی افزود: در دستورالعمل قبلی دارای تبصره هایی برای ورود هواپیما بود كه هواپیماهای با عمر بیش از 30سال وارد كشور می‌شدند. 

3- توسعه فرودگاه امام، مستلزم نگاه ویژه دولت است
عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه توسعه فرودگاه امام، مستلزم نگاه ویژه دولت است گفت: رقم بودجه پیشنهادی، کمکی به ساخت شهر فرودگاهی امام نمی کند.
محمد دامادی با بیان اینکه یکی از اهداف ساخت فرودگاه امام، تبدیل شدن به هاب منطقه و درآمدزایی برای کشور است، اظهار کرد: شهر فرودگاهی امام، می تواند ما را در رسیدن به این اهداف کمک کند.
وی به رقم بودجه پیشنهادی برای ساخت شهر فرودگاهی امام، در لایحه بودجه 94 اشاره کرد و افزود: در لایحه بودجه 94 برای مشارکت و تکمیل فرودگاه امام، معادل 70 میلیارد تومان، پیش بینی شده است.

بخش دریایی

1-آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بندر بوشهر
رئیس جمهور با اشاره به آغاز عملیات اجرایی طرح توسعه بندر بوشهر در جزیره نگین تصریح کرد: اولین فاز این طرح ظرف ۳ سال آینده اجرا می‌شود و ان شاء الله با اجرایی و عملیاتی شدن این طرح ظرفیت‌های بندر بوشهر به دو برابر فعلی می‌رسد. همچنین با عملیاتی شدن این طرح صادرات و واردات بندربوشهر از ۷ میلیون تن کالا در آینده به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید. 
حسن روحانی افزود: اجرایی شدن این طرح در مجموع تحول بسیار بزرگی در صادرات و واردات کالا در بوشهر ایجاد می‌کند.

2- راه‌اندازی قطار برنامه‌ای با تعهد بار ۴۸ ساعته در بنادر
 مدیرعامل سازمان بنادر با اشاره به راه‌اندازی قطار برنامه‌ای با تعهد بار ۴۸ ساعته در بنادر، از احداث توقفگاه ریلی فله در سه بخش غلات، مواد معدنی و نفتی و نیز بهره‌برداری از توقفگاه کانتینری در بندر شهید رجایی خبر داد.
محمد سعیدنژاد درباره اتصال بنادر تجاری کشور به خطوط ریلی سراسری اظهار داشت: اغلب بنادر مهم کشور به راه‌آهن متصل هستند که در این باره می توان به بنادری نظیر بندر شهید رجایی، بندر امام خمینی (ره)، بندر خرمشهر و بندر امیرآباد اشاره کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: مجموع بنادری که به راه‌آهن متصل نیستند، کمتر از 10 د‌رصد ورود و خروج کالا در آنها انجام می‌شود. 

3- پرداخت بیش از 500 میلیارد تومان  تسهیلات برای ساخت شناور
 معاون امور بندری و مناطق ویژه سازمان بنادر و دریانوردی با بیان این که تاکنون بیش از 500 میلیارد تومان از محل وجوه اداره شده برای ساخت شناور تسهیلات پرداخت شده است، گفت: به این ترتیب میزان ثروت ایجاد شده در حوزه بندری و دریایی از محل وجوه اداره شده به بیش از 1600 میلیارد تومان می رسد و بابت این طرح ها حدود 250 میلیارد تومان یارانه پرداخت شده و یا متعهد به پرداخت آن هستیم. 
علی جهاندیده افزود: اولویت سازمان در بنادرشمالی شناورهای تجاری، مسافری و تجهیزات بندری و درجنوب شناورهای مسافری، گردشگری، تجهیزات بندری و بعضا پروژه های مهم و تاثیرگذار مستقل در بخش حمل و نقل دریایی است. 

4- آغاز صادرات محصولات دریایی ایران به روسیه 
رئیس اتاق ایران و روسیه از آغاز صادرات محصولات دریایی ایران به روسیه خبر داد و گفت: پروتکل صادرات محصولات دامی و لبنیات ۱۰ روز آینده امضا می‌شود.
اسدالله عسگراولادی گفت: طی هفته گذشته پروتکل صادرات محصولات دریایی به روسیه آغاز شده و میگو، خاویار و انواع ماهی به این کشور صادر می‌شود.
رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه وزیر خارجه روسیه و رئیس‌جمهور این کشور در آینده نزدیک به ایران سفر خواهند کرد، تصریح کرد: سفر این دو مقام ارشد روسیه بر توسعه روابط تجاری ایران و این کشور تأثیر فزاینده‌ای خواهد داشت، به طوری که پیش‌بینی می‌کنیم، در سال ۲۰۱۵ میلادی حجم روابط تجاری ۲ کشور افزایش چشم‌گیری داشته باشد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.