| کد خبر: 38262 |

سالانه ۱۲۰۰ دستگاه موتورسیکلت برقی در ایران تولید می‌شود؛

کاهش آلاینده‌ها با استفاده از برق به جای بنزین

تین نیوز |  سال ۱۳۸۶ نخستین شرکت‌های تولیدکننده موتورسیکلت‌های برقی در ایران شروع به فعالیت کردند. این شرکت‌ها نخستین نمونه‌های فنی موتورسیکلت‌های برقی را برای آزمایش جاده‌ای و کسب استانداردهای لازم به سازمان‌های مربوط ارسال کرده و در سال ۱۳۸۹ توانستند مجوزهای لازم را بگیرند.
 
از سال ۱۳۸۹ این موتورسیکلت‌ها در مدل‌های کم قدرت ۳۵۰ تا ۵۰۰ وات و مدل‌های پرقدرت ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ واشت به صورت محدود وارد بازارهای مصرف کشور شدند و از امسال نیز انواع مختلف این کالا به‌صورت انبوه در مدل‌های مختلف در حال عرضه به بازار است. چالشی که هم‌اکنون در بحث تولید و عرضه این موتورسیکلت‌ها وجود دارد به مسئله شماره‌گذاری آن مربوط می‌شود.

مدیر فنی بزرگترین شرکت تولیدکننده موتورسیکلت‌های برقی  در پاسخ به این پرسش که «صنعت تولید موتورسیکلت برقی هم‌اکنون با چه مشکلاتی روبه‌رو است؟» بیان کرد: مشکل اصلی ما پلاک و شماره‌گذاری است که راهنمایی و رانندگی با آن سخت برخورد می‌کند در حالی که شماره‌گذاری موتورسیکلت‌های بنزینی که استاندارد خاصی نداشته و دارای آلایندگی‌های بسیاری هستند به آسانی انجام می‌شود ولی با تولیدکنندگان موتورسیکلت‌های برقی که هیچ مشکل آلایندگی نداشته و استانداردهای جهانی محصول پاک را دارند، به سختی برخورد می‌شود.

دلیل این امر هم شاید به خاطر فرهنگ‌سازی نکردن در این زمینه است. این امر زمانی محقق می‌شود که تمام ارگان‌های مربوط به این موضوع دست به‌دست هم دهند و با فرهنگ‌سازی در این‌باره باعث پیشرفت هر چه بیشتر این صنعت شوند تا بتوان در این زمینه به خودکفایی رسید.
کوروش جوام در پاسخ به این سوال که «در این صنعت سالانه چه میزان تولید وجود دارد؟» بیان کرد: درحال‌حاضر عرضه این محصول بنا به تقاضا انجام می‌شود و به علت تولید کم سایر شرکت‌ها درحال‌حاضر عرضه این محصول به بازار از حدود هزار و۱۰۰ تا هزار و ۲۰۰ دستگاه تجاوز نمی‌کند. مدیر فنی شرکت نیرو محرکه پارسیان در رابطه با قیمت موتورسیکلت‌های برقی برای مصرف‌کنندگان اظهار کرد: قیمت این موتورسیکلت‌ها بسته به قدرت‌شان از یک‌میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شروع و تا ۱۷میلیون تومان می‌رسد.

وی در پاسخ به این سوال که «عمده مصرف‌کنندگان و خریداران این محصول چه کسانی هستند؟» گفت: تقاضاها بیشتر مربوط به موتورهای پرقدرت است که عمده سفارش‌دهندگان تاجران و مدیران شرکت‌هایی هستند که در محدوده طرح ترافیک و شلوغ تردد دارند.

جوام در جواب این پرسش که «این موتورسیکلت‌های برقی به چه وسیله‌ای شارژ می‌شوند و تا چه میزان کاربری مفید دارند؟» گفت: این موتورها با برق شهری ۲۲۰ ولت شارژ می‌شوند. موتورهایی که باتری لیتیوم روی آنها نصب شده است به مدت ۲ ساعت و موتورهای دارنده باتری سیلد ۴ تا ۶ ساعت کاربری مفید دارند. در همین زمینه هم شهرداری و ستاد کنترل آلودگی هوا در نظر دارند جایگاه‌هایی در سطح شهر و داخل پمپ‌بنزین‌ها، پارک‌ها و فرهنگسراها قرار دهند تا دارندگان این وسیله نقلیه بتوانند این میزان شارژ را در ۱۵دقیقه انجام دهند ضمن اینکه درحال‌حاضر هیچ هزینه‌ای بابت انجام این کار دریافت نمی‌شود.

مدیر فنی شرکت نیرو محرکه پارسیان در رابطه با توان رقابت تولیدات داخلی با نمونه‌های مشابه خارجی اظهار کرد: درحال‌حاضر به دلیل تولید کم و تقاضای اندکی که برای این موتورسیکلت‌ها وجود دارد اظهارنظر در این‌باره زود است، چون ما درحال‌حاضر یک دهم درصد نیاز بازار داخل را تامین می‌کنیم.
در این‌باره زمانی می‌توان اظهار نظر کرد که بازار از تولیدات داخلی و کالای خارجی اشباع شده باشد تا بتوان نظر مصرف‌کنندگان را درباره آن جویا شد.
 
تردد موتورسیکلت‌های بنزینی را محدود می‌کنیم

قرار بود شهرداری تهران ۱۰هزار موتورسیکلت برقی را تا پایان امسال جایگزین موتورسیکلت بنزینی کند اما با گذشت بیش از ۹ ماه از امسال امکان تحقق این وعده در ابهام است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران در این رابطه گفت: جای امیدواری است که این ۱۰هزار مورد جایگزینی انجام شود و این امیدواری هم براساس گفت‌وگوهایی است که با ارگان‌هایی همچون پست و دیگر سازمان‌ها انجام شده است.

جعفر هاشمی‌تشکری از ایجاد محدودیت‌هایی برای رفت و آمد موتورهای بنزینی در تهران در آینده خبر داد و گفت: به‌تدریج محدودیت‌هایی برای تردد موتورسیکلت‌های بنزینی که آلاینده هستند، اعمال می‌شود.

وی افزود: بحث عرضه و تقاضا مطرح است و حمایت‌های مالی که در این عرصه وجود دارد برای این است که موتورها با کیفیت و به موقع به‌دست مردم برسد. موتورسیکلت‌های تولید شده و آماده وجود دارد. ما نیز اصراری نداریم شرکت‌هایی وارد کار شوند که قادر به ارائه خدمات نیستند. البته شهرداری تهران در این زمینه تنها تسهیل‌کننده است، عده‌ای فکر می‌کردند که شهرداری می‌خواهد موتورهای برقی را به مردم بفروشد در صورتی که این‌گونه نیست و شهرداری تهران برای جایگزینی موتورهای برقی با موتورهای بنزینی تنها نقش تسهیل‌گر را بر عهده دارد و خدمات پس از فروش و همچنین ضمانت‌های لازم را مردم باید از شرکت‌هایی که عرضه‌کننده این موتورها هستند درخواست کنند.

معاون شهردار تهران درباره برخی نگرانی‌ها از خدمات پس از فروش موتورهای برقی که از سوی مردم مطرح می‌شود، گفت: در این زمینه جای هیچ نگرانی نیست. این موتورها از ۳ بخش اصلی تشکیل شده‌اند که در بخش تنه موتورها با توجه به حضور صنایع پیشرفته تولیدکننده فایبرگلاس و امکان تولید داخل این قطعات، موضوع خدمات پس از فروش و نگهداری این بخش موتورها جای نگرانی ندارد. بخش دیگر این موتورها که مهم‌ترین و گران‌ترین بخش آنها نیز است باتری موتورهای برقی است که خوشبختانه زمینه تولید داخل این باتری‌ها نیز فراهم شده و بخش سوم هم موتورهای الکتریکی این محصولات است که موضوع پیچیده‌ای نیست و امکان ارائه خدمات آن در داخل کشور وجود دارد.

هاشمی تشکری در ادامه سخنانش تاکید کرد: با توجه به زمینه‌های فراهم شده باید موتورسیکلت‌های احتراقی داخلی به سمت الکتریکی شدن برود چون در آینده تردد موتورسیکلت‌های بنزینی را در مناطقی از تهران که آلودگی هوای بیشتری دارند یا تردد بیشتری آنجا وجود دارد و زمینه انباشت و تولید آلاینده در آنها بالاست، محدود خواهیم کرد.

او درباره زمان دقیق راه‌اندازی ایستگاه‌های شارژ در تهران هم گفت: نخستین سری موتورهای برقی که خریداری شود، شهرداری ایستگاه‌های شارژ رایگان را در منطقه ۱۲ راه‌اندازی می‌کند.

معاون شهردار تهران موتورهای برقی با توان سه کیلووات را برای تهران مناسب دانست و تاکید کرد: این حداقلی است که در نظر گرفته شده است. با توجه به شرایط جغرافیایی و شیب‌های خیابان‌های شهر، توان موتورهای برقی بسیار مهم است پس این عدد می‌تواند تغییر کند اما افرادی که در مناطق مسطح تهران رفت‌وآمد می‌کنند موتور با توان همین ۳ کیلووات هم پاسخگوی نیاز آنهاست.

او ادامه داد: نمایشگاه موتورهای برقی برای این تشکیل شد که مردم بتوانند انواع موتورهای برقی را ببینند و تست کنند. استقبال مردم از این نمایشگاه نشان می‌دهد که فرآیند جایگزینی آنها در تهران سرعت خواهد گرفت و امیدواریم تا پایان امسال ثبت‌نام از ۱۰هزار متقاضی موتورهای برقی انجام شده و پس از آن نیز موتورها به آنها واگذار شود.
 
قانون مشخصی وجود ندارد
از سال‌ها قبل برخی از شرکت‌های تولیدی اقدام به واردات و تولید موتورسیکلت و دوچرخه برقی کردند ولی با توجه به نبود استقبال عمومی این طرح موفقیتی را حاصل نکرده است.
دبیر انجمن موتورسیکلت ایران در گفت‌وگوی اختصاصی با صمت ضمن بیان این مطلب افزود: به دلیل اینکه هنوز متولی مشخصی در این رابطه وجود ندارد و هیچ ارگانی به‌طور مستقیم محوریت موضوع را برعهده نگرفته و درحال‌حاضر چند شرکت بازرگانی اقدام به واردات کرده‌اند به همین دلیل از وضعیت واردات و تولیدات اطلاع دقیقی در دست نیست.

بهمن ضیاءمقدم در پاسخ به این سوال که «وضعیت کنونی و آینده تولید و عرضه موتورسیکلت‌های برقی را چگونه می‌بینید؟» اظهار کرد: به دلیل نبود متولی و همچنین نبود حمایت کافی، ایجاد نشدن بسترهای لازم، نبود کمیته‌ای برای بررسی‌های فنی و تخصصی براساس موقعیت جغرافیایی کشور و انتخاب محصول از لحاظ کارآیی مناسب و مشکلات قیمت تمام شده محصول و گران بودن باتری و...، آینده‌ای را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

دبیر انجمن موتورسیکلت ایران در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «برخی کارشناسان طرح موتورسیکلت برقی را شکست خورده می‌پندارند، چنانچه موافق یا مخالف این نظر هستید نظر شما چیست؟» گفت: این محصول دارای طرحی نوین و همراه با فناوری روز دنیاست و چنانچه زیرساخت‌های لازم آن فراهم شود و تسهیلات ویژه‌ای مانند سایر کشورها به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان اختصاص یابد و همچنین ارگان یا سازمانی عهده‌دار مسئولیت آن شود و با ایجاد کمیته فنی از ورود محصولات بدون کیفیت جلوگیری به‌عمل آید، به نظر من طرح موفقی می‌شود ولی باید از نظر کیفیت و کارآیی پاسخگوی نیاز مصرف‌کنندگان نیز باشد.

ضیاءمقدم در جواب این پرسش که «تاکنون چند دستگاه موتورسیکلت برقی تولید و عرضه و چه تعداد وارد شده است؟» افزود: به دلیل اینکه قانون مشخصی برای این‌گونه موتورها وضع نشده است و تعداد محدودی در سال‌های اخیر موفق به دریافت مجوز شماره‌گذاری شده‌اند و در امسال از سوی شهرداری این طرح بیان شده، اطلاعاتی در زمینه شماره‌گذاری این محصول به انجمن نرسیده است تا تعداد آن از لحاظ تولید یا واردات مشخص باشد؛ پلیس راهور بیشتر در جریان امر است.

وی در پاسخ به این سوال که «انجمن تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام داده است؟» اظهار کرد: این انجمن در جلسات متعددی که در وزارت صنعت، معدن و تجارت تشکیل شده شرکت داشته و گزارشات جامع و تخصصی را اعلام کرده و تعدادی از تولیدکنندگان عضو این انجمن اقدام به واردات نمونه‌هایی از این‌گونه موتورسیکلت‌ها کرده‌اند که چندی پیش در نمایشگاهی که توسط شهرداری در بوستان گفت‌وگو برگزار شد محصولات خود را به نمایش گذاشتند.

وی در جواب این سوال که «قیمت انواع موتورسیکلت برقی چقدر است و چه تفاوت قیمتی با مشابه خارجی دارد؟ و چرا؟» بیان کرد: قیمت این موتورها بسیار متفاوت است که بسته به نشان (برند) شرکت‌های تولیدکننده داخلی و خارجی آن، نوع و مدل، باتری و همچنین براساس قدرت و کیلو وات آن تعیین می‌شود و نمی‌توان به‌طور دقیق اعلام کرد ولی همین محصول در چین با قیمت ۵۰۰ دلار که قیمت یک دوچرخه برقی است ۴۰۰۰ تا ۵۰۰۰دلار متغیر است.

دبیر انجمن موتورسیکلت ایران در پاسخ به این پرسش که «چند درصد قطعات این موتورسیکلت‌ها در داخل کشور تولید می‌شود و چه قطعاتی وارداتی است؟»گفت: با توجه به اینکه این طرح جدید است هنوز نمی‌توان به قطعیت گفت که قطعات آن در داخل تولید می‌شود یا از خارج وارد می‌شود.
 
پرداخت تسهیلات به متقاضیان موتورسیکلت برقی
به منظور کاهش آلودگی هوای شهر تهران به متقاضیان خرید موتور برقی وام و تسهیلات داده می‌شود. به گزارش صمت، رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران ضمن اعلام این خبر و با اشاره به ضرورت ایجاد محدودیت برای ورود موتورسیکلت‌های بنزینی، بیان کرد: هر موتورسیکلت بنزینی به اندازه ۷ خودرو ۲۰۶ آلودگی تولید می‌کند و ما باید تردد این موتورها را در نقاط پرتردد شهر محدود کنیم.

علیرضا دبیر با اشاره به بودجه ۴۰میلیارد تومانی پرداخت وام به مردم اظهار کرد: برای ایجاد انگیزه دریافت این وام‌های بی‌بهره و تبدیل موتورسیکلت‌های بنزینی به برقی باید طرح ممنوعیت تردد موتورسیکلت‌های بنزینی تصویب شده و به شورای‌عالی ترافیک برود.

وی تاکید کرد: ضوابط اجرایی این کار دیده شده و در واقع راهنمایی و رانندگی منتظر مصوبه شورای شهر است.
نکته قابل تامل اینکه در تماس خبرنگار ما با اکثریت نمایندگان کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مردم در خانه ملت درباره شرایط تولید، عرضه، تقاضا یا واردات موتورسیکلت‌های برقی هیچ‌گونه اطلاعاتی نداشتند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.