| کد خبر: 38250 |

انتخابات با ترکیب جدید

تین نیوز | انتخابات اتاق بازرگانی ایران، هر چهارسال یک‌بار در اسفندماه برگزار می‌شود. تاریخ برگزاری انتخابات را انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی تعیین می‌کند.
این انجمن پنج‌عضو دارد که یک‌نفر از آنها توسط وزیر صنعت، معدن و تجارت تعیین و چهارنفر دیگر با معرفی رییس اتاق بازرگانی به عضویت این انجمن در می‌آیند. انجمن نظارت بر انتخابات اتاق بازرگانی باید حداقل ٦ روز قبل از پایان دوره، تشکیل جلسه دهد. این انجمن در ١٦دی‌ماه تشکیل جلسه داد و طبق قانون باید حداقل ٦ روز پس از تشکیل انجمن، انتخابات برگزار شود.
انتخابات دور جدید اتاق‌های بازرگانی ایران قرار است دوشنبه ١٨اسفندماه برگزار شود.
انتخابات ادوار گذشته اتاق‌های بازرگانی در روز پنجشنبه برگزار می‌شد. پنجشنبه به‌دلیل فراغت بیشتر اعضای اتاق‌های بازرگانی، امکان مشارکت و استقبال اعضا در انتخابات را بیشتر می‌کرد.
به‌دلیل تاخیر در تشکیل جلسه انجمن نظارت بر انتخابات اتاق‌های بازرگانی ایران، انتخابات برخلاف ادوار گذشته خود در روز دوشنبه برگزار می‌شود همین موضوع نگرانی‌هایی را در خصوص استقبال کمتر در انتخابات و مشارکت اعضا را به‌دنبال داشته است.
در روز ١٨اسفند‌ماه انتخابات هرکدام از اتاق‌ها به‌صورت مجزا و مستقل برگزار می‌شود. تا پیش از این، ترکیب اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی تهران ٤ نفره بود که ٢ نفر از این اعضا، عضو بخش بازرگانی، ١٦نفر صنعت و چهارنفر معدن بودند اما در دوره‌ آینده بخش کشاورزی نیز به موجب قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار که در سال١٣٩ به تصویب رسید، به ترکیب ٤ نفره اتاق بازرگانی ملحق خواهد شد.
این تصمیم در جلسه شورایعالی نظارت بر اتاق‌های بازرگانی اتخاذ شده است. طبق تصمیم این شورا، شش‌نفر از بخش کشاورزی در ترکیب ٤ نفره اتاق بازرگانی قرار می‌گیرند و از سهم بخش بازرگانی و صنعت کاسته شده است.
ترکیب جدید به این صورت است: بازرگانی: ١٦نفر، صنعت: ١٤نفر، کشاورزی: شش‌نفر و معدن: چهارنفر. باید اضافه کرد که به ترکیب اتاق بازرگانی تهران علاوه‌بر ٤ نفر از اعضای منتخب ٢ نفر دیگر اضافه می‌شوند و در کل ترکیبی ٦ نفره را تشکیل می‌دهند.
این ٢ نفر، نمایندگانی دولتی هستند که پس از انتخابات از سوی وزیر صنعت، معدن و تجارت معرفی می‌شوند. هیات نمایندگان سایر اتاق‌های ایران، ترکیبی ١٥نفره دارند که تا دوره‌ جاری شش‌نفر بخش بازرگانی، شش‌نفر صنعت و سه‌نفر معدن بوده‌اند؛ ترکیب جدید هیات‌های نمایندگی به این شرح است: پنج‌نفر بازرگانی، پنج‌نفر صنعت، سه‌نفر کشاورزی و دونفر معدن.
در مجموع ٣٤اتاق در سراسر کشور وجود دارد که انتخابات تمامی این اتاق‌ها به‌صورت مجزا و مستقل در ١٨اسفندماه برگزار می‌شود. هریک از اعضای اتاق‌های بازرگانی تنها می‌توانند در حوزه خود در انتخابات شرکت کرده و هریک از اعضا تنها می‌توانند در انتخابات همان اتاق شرکت کنند.
همچنین برای شرکت در انتخابات هرکس باید حداقل یک‌سال عضو اتاق بوده باشد. در آیین‌نامه انتخابات اتاق‌های بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی اینگونه دیده شده است تا شائبه‌ای پیش نیاید و کسی نتواند صرفا به نیت شرکت در انتخابات به عضویت اتاق‌ها درآید.
همچنین هر نامزد انتخابات نیز باید حداقل سه‌سال عضو اتاق بوده باشد.  اتاق تهران، بزرگ‌ترین اتاق کشور از حیث تعداد اعضا در کشور است.
وجود شرکت‌های بزرگ بازرگانی، صنعتی و... در پایتخت کشور این خاصیت را ایجاد کرده است. به‌طور کلی ٣٥هزارنفر فعال و معتبر داریم. قریب به صدهزارنفر اعضا در اتاق بازرگانی تهران وجود دارند که برخی از آنها عضویت خود را تمدید نکرده‌اند. از کل ٣٥هزارعضو فعال و معتبر اتاق‌های بازرگانی ایران، ١٤هزارنفر از آنان یعنی چیزی حدود ٤ درصد، عضو اتاق تهران هستند.
اعضای دیگر اتاق‌های بازرگانی در ایران کمتر از حدود دوهزارنفر هستند. برخی از این اتاق‌ها حدود صدنفر عضو دارند. در اتاق تهران شور انتخاباتی زیادی جاری است و رقابت شدیدتری میان نامزد‌ها حاکم است. با وجود این، اشاره به این نکته خالی از لطف نیست که اتاق تهران در دوره گذشته کمترین مشارکت را در میان اتاق‌های سراسر کشور داشته که رقم آن، چیزی حدود ١٦درصد بوده است.
با این حال، تعداد افراد شرکت‌کننده در انتخابات اتاق تهران، از تمامی اتاق‌های ایران بیشتر است. در انتخابات اخیر قریب به دوهزارو٣٥ نفر از اعضای اتاق بازرگانی تهران در انتخابات شرکت کرده‌اند.
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.