| کد خبر: 38247 |

تعرفه بالا و ممنوعیت ورود کالا ریشه‌های قاچاق هستند

تین نیوز | قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تعرفه بالا و ممنوعیت ورود برخی کالاها را ریشه‌های بروز قاچاق در کشور برشمرد و گفت: برنامه‌ریزی شده کد رهگیری و شناسه کالا توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز جایگزین طرح ایران‌کد شود.
 
مجتبی خسروتاج  اظهار کرد: برخی مقررات، ضوابط فنی، بهداشتی و کنترلی کالا از دیگر دلایلی است که در صورت پیچیده بودن و نداشتن شفافیت می تواند به موضوع قاچاق در کشور دامن بزند.
 
قاچاق یکی از راهکارهای امرار معاش برای مرزنشیان است
وی با بیان اینکه برخی موضوعات اجتماعی که در مرزها وجود دارد نیز می‌تواند از دلایل بروز قاچاق باشد، گفت: بیکاری و نداشتن شغل مناسب موجب می‌شود قاچاق یکی از راهکارهای امرار معاش برای مرزنشیان باشد.
 
خسروتاج با تاکید بر اینکه باید دید روش‌های بروز قاچاق در کشور چیست تا بتوان راهکارهای مبارزه با آن را با دست‌اندرکاران بخش تجارت و بازرگانی دنبال کرد، بیان کرد: اگر امروز از مناطق مرزی کشور پرسیده شود که ریشه‌های بروز قاچاق چیست، به طور قطع یکی از پاسخ‌های آن ها بحث اشتغال و بیکاری خواهد بود.
 
ضرورت اصلاح سیاست‌های عامل قاچاق
قائم مقام وزیرصنعت، معدن و تجارت در بخشی از سخنان خود بر ضرورت افزایش پرمخاطره بودن پدیده قاچاق در کشور تاکید کرد و گفت: هزینه‌های این موضوع برای قاچاقچی باید افزایش یابد. چون تنها مکانیزم تعرفه‌ای و کنترلی قادر به کاهش قاچاق در کشور نخواهد بود و باید هزینه‌های آن را افزایش داد.
 
وی در عین حال بر ضرورت اصلاح برخی سیاست‌های اقتصادی که موجب ایجاد قاچاق می‌شوند نیز تاکید کرد.
 
طرح شبنم زمینه‌ساز رسمیت دادن به قاچاق
معاون وزیر صنعت همچنین با اشاره به طرح شبنم گفت: طرح شبنم زمینه‌ساز رسمیت دادن به قاچاق شد و این طرح از ایرادات ساختاری برخوردار بود که قاچاق را کنترل نکرد.
 
وی با اشاره به طرح ایران کد و با بیان اینکه این طرح با مکانیزم گمرکات کالا در کشور هماهنگ نبود، افزود: کد رهگیری و شناسه کالا که توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز پیش‌بینی شده جایگزین ایران کد خواهد شد.
 
خسروتاج درباره‌ جزئیات روش جدید اجرای کد رهگیری یادآور شد: کد شناسه‌ای تعریف می‌شود که آیین‌نامه آن توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعریف و به ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ارائه می‌شود. اگر اشکالات موجود در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز برطرف شود این آیین‌نامه هم اجرایی می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.