| کد خبر: 38224 |

آغاز عملیات لایروبی اروند تا یک ماه آینده

وبلاگ تین نیوز، عباس آخوندی |  مذاكرات بسیار موفق و مثمرثمری با وزیر حمل و نقل عراق داشته ایم، این مذاكرات در 5 حوزه همكاری‌های حمل‌ونقل ریلی، جاده‌ای و هوایی، آبراه اروند و صدور خدمات مهندسی انجام شد. خوشبختانه مهندس باقر جبر الزبیدی وزیر حمل و نقل كشور عراق، فردی بسیار مصمم و توانمند نسبت به توسعه مناسبات است بنابراین فضای حاكم بر جلسات بیشتر اجرایی بود و تصمیماتی كه اتخاذ شد دارای زمان و برنامه عملیاتی و اجرایی است.

اعضای هیئت حمل و نقلی عراق نیز كاملا علاقه مند به توسعه روابط و طرح‌های عملیاتی بودند، ما توافق‌های بسیار خوبی داشتیم، امیدواریم ارتباطات اقتصادی، تجاری و همچنین فرهنگی دو كشور در حدی كه ظرفیت تاریخی آن است، به نحوی گسترش پیدا كند كه در آینده تنها روزهای خوش و توسعه روابط را داشته باشیم. 

در زمینه همكاری‌های ریلی مقرر شد همچنان كه دولت جمهوری اسلامی ایران تصویب كرد، عملیات اتصال شبكه راه‌آهن ایران و عراق از طریق مسیر شلمچه-بصره و همچنین از طریق مرز خسروی هرچه سریعتر عملیاتی شود. برای اجرایی شدن خط آهن شلمچه-بصره احداث پل 700 متری مد نظر است.

بر اساس توافق‌های پیشین اجرای این پل بر عهده دولت ایران قرار دارد. دولت عراق درخواست كرد كه این پل به صورت متحرك اجرا شود كه با تغییر وضعیت عرشه پل امكان عبور كشتی‌ها‌ از زیر آن امكان پذیر باشد. قاعدتا برای دستیابی به این هدف باید تغییراتی در نقشه اعمال كرد كه با این كار هزینه‌های اجرای پل گران‌تر می‌شود.

طرف عراقی پذیرفت كه هزینه اضافی این طرح از سوی دولت عراق پرداخت شود و ما نیز هرچه سریعتر اجرای آن را انجام دهیم، امیدواریم كه بلافاصله عملیات اجرایی پل شروع شود تا آرزوی دیرینه مردم دو كشور به زودی تحقق یابد.

پیش‌نویس موافقت‌نامه‌ای تصویب شد كه امیدواریم وزیر حمل و نقل كشور عراق به اتفاق همكارانشان این موضوع را مورد مطالعه قرار دهند و در سفری كه به عراق دارم این تفاهم‌نامه امضا شود. 

در ارتباط با همكاری‌های جاده‌ای دو كشور پیش‌نویسی تهیه شد كه قرار است در سفرم به عراق مورد امضا قرار گیرد. در ارتباط با بحث دریایی نیز آقای زبیدی اراده خود را برای لایروبی آبراه اروند نشان داد و تصمیم گرفتیم كه عملیات اجرایی را به سرعت آغاز كنیم. البته همزمان با این كار مذاكرات و گفت‌وگوهایی در سطح وزارت خارجه دو كشور در حال انجام است ولی ما به عنوان وزارتخانه‌های اجرایی تصمیم گرفتیم كه مقدمات اجرای كار را فراهم كنیم تا بلافاصله وارد عمل شویم. امیدوارم این موضوع كه سال‌هاست به طول انجامیده، به سرعت و ظرف دو هفته آینده آغاز شود. 

امیدواریم كه دو شق فعالیت جدید حمل و نقل در حوزه‌های ریلی و دریایی میان دو كشور ایران و عراق برقرار شود. 
نكته دیگر در ارتباط با بحث فعالیت‌های مهندسی است. خوشبختانه در ارتباط با خدمات مهندسی در حال حاضر فعالیت‌های خوبی داریم. در این سفر دوستان عراقی با توانایی شركت‌های ایرانی در حوزه حمل و نقل ریلی آشنا شدند كه امیدواریم همكاری‌های خوبی را در این زمینه داشته باشیم. 

در بحث زمان‌بندی عملیاتی امیدواریم ظرف 2 تا 4 هفته آینده همزمان با مذاكراتی كه در وزارت خارجه دو كشور انجام می‌شود، نخستین عملیات اجرایی در زمینه لایروبی اروند انجام شود، با انجام این پروژه از لحاظ نظری كشتی‌های 12 هزار تنی فضای عبور را می‌یابند، این رقم در حال حاضر زیر 5 هزار تن است. 

در تقسیم كار برای اجرای این پروژه مقرر شد كه اجرای خط آهن عراق تا مرز این كشور بر عهده كشور عراق و احداث پل با ایران باشد. این پل كه طولی معادل 700 متر دارد، متحرك است و با تكنولوژی بالا و كار فنی بزرگ و پیچیده احداث خواهد شد. برآورد شده كه ساخت این پل حداقل 18 ماه به طول بیانجامد كه در این حالت احتمال افتتاح آن تا اربعین سال آینده كم است. ما امیدواریم كه تا افتتاح پل، اجرای خط آهن نیز پایان یابد.

امیدواریم تا فروردین 94 ناامنی‌‌ها در عراق مرتفع شود تا اتصال ریلی به عراق نیز از كرمانشاه ممكن شود. البته ما نیز باید ریل را به كرمانشاه برسانیم كه اجرای این پروژه در كشور ما كمی زمان خواهد برد. با اجرای این پروژه بخشی از حجم مسافر كه از طریق جاده تردد دارند، به سمت راه آهن خواهند آمد. 



برگرفته از خبر پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.