| کد خبر: 38146 |

نمکدان های شکسته روی میزهای قدرت

تین نیوز | در طول سالیان گذشته افراد  متعددی بر رئوس مدیریتی ارگانهای مختلف دولتی و غیر دولتی تكیه زده و صندلی های رنگارنگی را گرم نگه داشته اند. مردان و زنان متخصص و غیر متخصصی كه یا بر اساس اصل شایسته سالاری  میهمان این میز و صندلی ها بوده و یا با سفارش پدر خوانده های خود و به صورت اتوبوسی مناصب خاص قدرت و ثروت را به تسخیر خود در آورده اند.
 
 آنان كه با اتكا بر اصل مهم شایسته سالاری میهمان قدرت بوده اند قطعا بر این امر آگاه و در موقتی بودن آن نیز شكی به دل راه نداده و آخرت خود را با دنیای مادی معاوضه نكرده اند،  اما متاسفانه اغلب مدیران سفارشی و بله قربان گو ها  به محض جلوس بر مسند قدرت و با توجه به موقتی بودن خود، صرفا در جهت آرمانهای شخصی و حزبی گام برداشته و منافع شخصی و سیاسی خود را به مصالح سازمانی ترجیح داده اند. اما متاسفانه رسم نا نوشته ای وجود دارد كه بعضی از انسانها  را وابسته و دلبسته قدرت میز و صندلی های امانتی می كند.
 
 گویا همواره حب قدرت چشم ها را كور و ایمان ها را به پرتگاه ابدی راهنمایی كرده است. در طول تاریخ ، مردانی كه با شایسته سالاری نقش ناخدا را بر عهده گرفته اند و كشتی را سلامت به مقصد برده اند  ، قطعا قابل قیاس با  ملوان نماهایی كه برای رسیدن به تفریگاه های بندری لحظه شماری كرده و در آینده سفارشی ناخدا می شوند نیستند.
 
شركت سایپا یكی از بنگاه های اقتصادی قدمت داری است كه در طول نیم قرن سابقه خود مدیران قدرتمند و وفاداری را در راس هرم مدیریتی خود به خدمت گرفته و توانسته با اتكا به پتانسیل های شایسته مدیریتی گام مناسبی را در جهت سود آوری، توسعه محصولات و خدمات رسانی برداشته و در مقوله رضایت مشتری رتبه خوبی را نیز كسب نمایداما متاسفانه در سالهای اخیر  و زیر سایه الطاف  دوستان، جوانی بر مسند مدیریت ارشد گروه خودروسازی سایپا تكیه زد كه نه تنها از جایگاه و خواستگاه صنعت رشد نكرده بود، بلكه سكوی پرتاب وی مستقیما و به صورت كاملا  سفارشی از كانال دولتی ها و در جهت انجام مقاصد خاص سیاسی  صورت پذیرفته بود.

اما متاسفانه جلوس بر جایگاه مدیریت عاملی یكی از بزرگ ترین خودروسازی های ایران، تنها توانست پل عبور مطمئنی برای رسیدن به اهداف سیاسی و انتخاباتی باشد  و در مقابل در زمینه توسعه محصول و پیشرفت سایپا نه تنها گامی بر داشته نشد بلكه سایپا را تا مرز ورشكستگی ناخواسته كشاند. انتصاب های غیر كارشناسی در حوزه مدیران ارشد و ریخت و  پاش های مختلف در سایپا در زمان مدیریت این جوان سفارش شده دولتی ها  ، موجب بر هم زدن نظم و نظام همیشگی و بر باد دادن تمام زحمات مدیران قدرتمند و سكانداران پیشین كشتی عظیم این خودروسازی گردید.
 
اما چیزی كه اخیرا و پس از اتمام ماموریت موقتی این مدیر خودرویی در سال 88، تا سالها بعد در اذهان خواهد ماند این است كه چرا و بر پایه كدام وجدان كاری یك مدیر می تواند گذشته و عملكرد خود را فراموش كرده و دستاوردهای خوب و بد امروز گروه خودروسازی سایپا را ثمره درخت  كاشته شده توسط خود و رسیدگی ناكارامد  باغبان های منتخبش  نداند؟  و بر اساس كدام انصاف و  منطقی ، حق تخریب و تلاش در جهت تضعیف دستاوردهای مدیران بعدی را برای خود محفوظ بدارد؟  این چه رسمی است كه بعضی از مدیران و سیاسیون ما در پیش گرفته اند كه پس از عزل و یا ترك هر پست و مقامی اقدام به انتقاد های ناجوانمردانه و پشت پا زدن به آرمان های گذشته خود كرده و به قولی نمك خورده و نمكدان می شكنند؟ تا كی باید شاهد حضور و عملكرد رابین هود نماهایی باشیم كه برای رسیدن به اهداف و جبران شكست های خود، اذهان عمومی را برای مبارزه با دشمن خیالی بسیج می نمایند؟

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.