| کد خبر: 38071 |

آیا پرندگان می توانند طوفانها را پیش بینی کنند؟

وبلاگ تین نیوز | پرندگان پر طلایی (بلبل) در تنسی آمریکا منطقه تخم گذاری خود را بطور ناگهانی و 24 ساعت قبل از شروع گربادهای سهمگین در منطقه اقامت خود ترک کردند. دانشمندان به دنبال پاسخ این سوال هستند که چه عاملی باعث این مهاجرت ناگهانی شد؟

ظاهراً گروهی از پرندگان پر طلایی در تنسی از قبل می دانستند که گردبادهای سهمگین در راه هستند و محل را ترک کردند. پرندگان یک و یا دو روز قبل از اینکه 84 گرباد سنگین در آوریل 2014 منطقه را در نوردد و 35 کشته بر جای گذارد منطقه را تخلیه کردند. این مطلب در گزارشی در مجله Journal Current Biology در دسامبر 2014 منتشر شده است.

سوال این است که چگونه این پرندگان کوچک وقتی طوفان بین 250 تا 560 مایل دورتر بود متوجه آمدن آن شدند؟ محققان دانشگاه کالیفرنیا در برکلی معتقدند که این بخاطر آن بوده است که این پرندگان قادرند فرکانسهای صوتی مادون صوت را درک کنند.

کشف این پدیده به طور کاملا تصادفی اتفاق افتاد. محققان مشغول بررسی و آزمایش این مساله بودند که آیا می توانند سنجنده های مکان یاب را روی بدن تعدادی از این پرندگان نصب کنند تا رفتارهای آنها را مطالعه کنند که در حین این آزمایش این اتفاق روی داد و آنها متوجه شدند که این پرندگان نه تنها می توانند این سنجنده ها را حمل کنند بلکه کارهای بسیار بزرگتری نیز انجام می دهند. در حالیکه این پرندگان به تازگی به منطقه آمده بودند تا آماده تخم گذاری شوند به محض آنکه نشانه های فرا رسیدن طوفانهای گردبادی را متوجه شدند بیش از 1500 کیلومتر مسافرت کردند تا از این گربادهای سهمگین فرار کنند. نکته مهم این است که این پرندگان دقیقا منطقه را قبل  از فرا رسیدن طوفان ترک کردند. در حالیکه هواشناسان به مردم محل هشدار می دادند که طوفان در راه است این پرنده ها کوله بارشان را جمع کرده بودند و محل را تخلیه کرده بودند.

محققان معتقدند که پرندگان این کار را به دلیل شنیدند صداهای مادون صوت مربوط به طوفان در حال نزدیک شدن انجام داده اند. این فرکانسها را انسانها نمی توانند بشنوند. هواشناسان و فیزیکدانان از سالها قبل می دانستند که طوفانها صداهای مادون صوتی دارند که تا هزاران کیلومتر می روند. این صداها دقیقا در سطحی هستند که این پرندگان بخوبی قادر به شنیدن آنها هستند.

اکنون که دانشمندان متوجه این نکته شده اند در حال آمادگی برای آزمایش بیشتر این مورد هستند. این در حقیقت نشان دهنده آن است که در طبیعت بسیاری از راه حل ها نهفته است که به مرور زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی دستیابی به آنها میسر می شود.

تهیه کننده: دکتر علی عسگری، گروه مدیریت بحران، دانشگاه یورک

ترجمه و تلخیص از:
http://earthsky.org/earth/birds-sensed-severe-storms-and-fled-before-tornado-outbreak

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.