| کد خبر: 34613 |

۴۰ درصد بودجه عمرانی هر سال صرف خسارت تاخیر پروژه‌ها می‌شود

تین نیوز | عضو کمیسیون عمران مجلس با اعلام اینکه دولت تاکنون از ۳۵ میلیارد دلار مجوز فاینانس تنها ۱۷ میلیارد دلار را تعیین تکلیف کرده است گفت: ۴۰ درصد بودجه عمرانی هر سال صرف خسارت تاخیر پروژه‌ها می‌شود.
 مهرداد بائوج لاهوتی، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، معتقد است که عملکرد دولت در سال جاری در بخش هزینه های عمرانی بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان خواهد بود.
وی با بیان اینکه روند عملکرد دولت به گونه ای است که عدد 40 هزار میلیارد تومان پیش بینی شده در بودجه برای هزینه های عمرانی، قابل تحقق نخواهد بود، مشکل کمبود بودجه و تعدد بالای پروژه های نیمه تمام و هزینه های استهلاک آنان را از جمله مسائل پیش روی دولت می داند که مانعی بر سر راه تحقق 40 هزار میلیارد تومان است.
 
در ادامه مشروح این گفتگو تقدیم می گردد.
آقای دکتر به نظر حضرتعالی با توجه به روندی که دولت در پیش گرفته است، آیا برآورد دولت در بخش هزینه های عمرانی در بودجه 93 تا پایان سال محقق خواهد شد؟
میزان بودجه ای که در سال گذشته به پروژه‌ها عمرانی اختصاص داده بودیم حدود 20 هزار میلیارد تومان بوده است و عددی که برای امسال پیش بینی شده عددی نزدیک به 40 هزار میلیارد تومان است. پیش بینی ما این است عملکرد دولت در سال جاری در بخش هزینه های عمرانی بین 20 تا 25 هزار میلیارد تومان است. چون روندی که الان مشهود است، این مسئله را نشان می دهد. با توجه به حجم کم بودجه عمرانی، پروژه های جاری کشور به سه دسته تقسیم شده است. پروژه با پیشروی کمتر از 40 درصد، بین 40 تا 80 درصد و بالای 80 درصد. اگر اشتباه نکنم تعداد پروژه های بالای 80 درصد پیشرو حدود 264 عدد است که با حجم پول تخصیصی انشاالله این پروژه ها به پایان و به بهره برداری می رسد.
 
انشالله چه زمانی این پروژه ها به بهره برداری می رسد؟ آیا زمان مشخص شده است؟
  قرار مجلس با دولت این بوده است که با توجه به بودجه ای که دولت برای این 264 پروژه تعریف کرده است، این پروژه ها باید تا سال پایان مالی، یعنی دقیقا هفته دولت در سال آینده به بهره وری برسند. اما واقعیت این است که با توجه به منابعی ناکافی که در اختیار است، از طرف دیگر حدود 40 درصد از همین منابعی که برای پروژه ها تخصیص یافته بابت خسارت پروژه ها است، لذا بخشی از پروژه ها با تاخیر به بهره برداری خواهد رسید.
 
منظور شما از خسارت، هزینه های استهلاک و زیر ساخت های اولیه است؟
این ها براورد ریالی است. برای مثال پروژه ای که پیش بینی شده با 1000 میلیارد تومان جمع شود وقتی به تاخیر می افتد بایستی با هزینه بیشتری مثلا 1200 میلیارد تومان انجام شود. این 200 میلیارد تومان هزینه اضافه شده را خسارت تاخیر پروژه های عمرانی می گویند. برآورد مرکز پژوهش های مجلس این است که برای تاخیر پروژه ها سالانه حدود 40 درصد خسارت بایستی در نظر گرفته شود. ولی در حال حاضر خسارتی بین 40 تا 50 درصد عددی است که نمی توانیم آن را انکار کنیم.
 
امسال ما چند فرصت خوب به دولت داده ایم. بستگی به دولت دارد که چند تا از این فرصتها را می تواند استفاده کند. یکی از فرصت ها این است که دولت پروژه هایی که قابل واگذاری است را به بخش خصوصی واگذاری کند. به طور مثال فلان سالن ورزشی را که قرار است ساخته شود ولی بهره برداری آن به بخش خصوصی واگذار شود. خب این پروژه را می توان از همان ابتدا به بخش خصوصی واگذار گردد. همین که مردم از خدمات چنین پروژه هایی استفاده می کنند، انتفاع  دولت است. فرصت دیگری که در اختیار دولت قرار داده شده بحث فاینانس(تامین مالی) است. در بحث فاینانس ما فرصت خوبی برای دولت ایجاد کردیم. دولت در سال گذشته در اصلاح قانون بودجه تصمیم گرفت تا 6 درصد ورودی صندوق توسعه ملی را خرج کند ولی ما این را قبول نکردیم و به دولت گفته شد که اگر 6 درصد را می خواهید باید 15 درصد ورودی صندوق با فاینانس باشد.
 
همانطور که می دانید 85 درصد فاینانس مربوط به کشور خارجی است و 15 درصد سهم دولت است که ما آن را مشخص کردیم. اکنون نیز 35 میلیارد دلار با اضافه 15 میلیارد دلار در اختیار دولت است که می تواند فاینانس را جذب کند. لازم به ذکر است که این پیشنهاد را من به مجلس دادم و در قانون بودجه نیز رای آورد. ما به دولت اجازه دادیم به تناسب 35 میلیارد دلار با در نظر گرفتن محرومیت، سهم استان ها را مشخص کند. اگر استان ها توانستند فاینانس خود را تا پایان آبان سال بعد جذب کنند که هیچ، درغیر این صورت دولت می تواند سهم این استان ها را در میان استان هایی که امکان جذب بالایی دارند پخش کند. همانطور که می دانید فاینانس یعنی یک فرصت. یعنی 35 میلیارد دلاری که دولت از کشورهای خارجی قرض گرفته است. اگر دولت بتواند 35 میلیارد دلار را در کنار 25 میلیارد دلار قرار دهد این فرصت، فرصت طلایی است.
 
تا الان عملکرد چگونه است؟
در آخرین گزارش در کمیسیون 17 میلیارد دلار را دولت تعیین تکلیف کرد.
 
آیا این مصوب شده؟
نه، در مجلس مصوب شد  35 میلیارد دلار. ولی دولت اعتقاد دارد که 17 میلیار آن تعیین تکلیف شده است.
 
با توجه به کاهش قیمت نفت، این شائبه وجود دارد که شاید دولت با کاهش قیمت نفت جهت تامین مالی خود بخواهد از بودجه عمرانی استفاده کند. آیا شما این زنگ خطر را در کمیسیون عمرانی احساس می کنید و به دولت تذکری دادید؟
دولت دو هزینه دارد که یک هزینه آن عمرانی و دیگری هزینه جاری است. کشور ما متکی به مالیات و نفت است ولی امسال ما در منابع مالیاتی به مشکل برخوردیم و میزان درآمدی که ما از مالیات پیش بینی کردیم قابل تحقق نیست. در واقع ما نسبت به سال گذشته آن، 20 هزار میلیارد تومان پیش بینی کردیم که در وصول آن شک داریم. هرچند ما اعتقاد داریم که در این بخش دولت قوی عمل می کند. اگر اتکای نفت ما کم شود از آن سو باید اتکا بر مالیات بیشتر شود. دولت باید بحث های مالیاتی را شفاف سازی کند و با اصلاح قانون مالیاتی که انجام شد، می تواند فرصت خوبی را در بخش مالیات ایجاد کند. ولی بری امسال ما شک داریم دولت به این بودجه برسد.
 
در بحث نفت نیز چالش های سیاسی بسیاری وجود دارد. ما 3 میلیون بشکه نفت خود را به 1میلیون بشکه نفت رساندیم این در حالی است که در قانون بودجه نیز 1 میلیون بشکه نفت پیش‌بینی شده است. اگر یک میلیون بشکه نفت یا قیمت آن کاهش یابد، هرچند دولت مجبور خواهد شد هزینه های جاری خود را کاهش دهد ولی در بعضی از مسائل استفاده از بودجه عمرانی اجتناب ناپذیر است و ممکن است در دراز مدت این امر صورت گیرد. قطعا اگر قیمت نفت و میزان صادات آن کاهش یابد فشار بر پروژه های عمرانی خواهد بود. ما تا انجا که می توانستیم هزینه های عمرانی را کاهش دادیم و امکان این که بتوان هزینه ها را از این بیشتر کاهش داد دیگر وجود ندارد. من امیدوارم این گونه نوسانات در کشور بر طرف شود. اگر قیمت نفت نیز کاهش یابد با افزایش صادرات بتوانیم این مشکل را رفع کنیم.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.