| کد خبر: 34552 |

حمل و نقل؛ زیربنای توسعه

تین نیوز |  بیست و ششم آذر روز حمل و نقل نام گرفت؛ صنعتی که در جهان امروز به عنوان زیر بنای توسعه کشورها به شمار می رود و پویایی و تحرک این بخش می تواند نوید بخش پیشرفته همه جانبه ی اقتصادی باشد.

رژیم بعث عراق با حمایت همه جانبه ی قدرت های استکباری، جنگی نابرابر را بر نظام نوپای جمهوری اسلامی تحمیل کرد که ایجاد تنگناها و محدودیت ها در نظام ترابری کشور یکی از پیامدهای اقتصادی این جنگ بود.
 
ایران با توجه به موقعیت ویژه جغرافیایی و دسترسی آسان به آب های آزاد، بیشترین مبادلات تجاری خود را از راه شهرهای بندری جنوب صورت می داد، اما با بروز جنگ، مشکلات و محدودیت های فراوانی در گلوگاه های اصلی کشور به وجود آمد. تمرکز جنگ در جبهه های جنوب کشور سبب شد تا بندرهای آبادان و خرمشهر به صورت کلی از صحنه ی حمل و نقل حذف شوند و بندر امام نیز به حالت نیمه تعطیل درآید.
 
وجود نیازهای فزاینده ناشی از ضرورت های جنگ باعث افزایش میزان واردات کالاهای اساسی شد و تجمع تعداد زیاد کشتی های در انتظار تخلیه در بنادر، نگرانی مسوولان را در زمینه ی پایان ذخیره کالاهای اساسی در شهرها و جبهه های جنگ، ایجاد کرده بود، فساد مواد غذایی درون کشتی ها، تهدید کشتی های منتظر تخلیه از طرف هواپیماها و توپخانه دشمن مشکل دیگری که برای رفع آن باید تصمیم جدی گرفته می شد.
 
برای رویارویی با این مشکل، ستادی از برخی دستگاه های اجرایی با مسوولیت معاونت وقت وزارت راه و ترابری، به عنوان یکی از شاخه های ستاد بسیج اقتصادی تشکیل شد، اما به خاطر آن که میزان کالاهای وارداتی، بسیار بیشتر از توان پذیرش و بارگیری ناوگان حمل و نقل در آن زمان بود، سیاست های این ستاد نیز نتوانست مشکل نوبت های طولانی برای تخلیه کشتی ها را حل کند و در آذر سال 1362 هجری خورشیدی، تعدادکشتی های منتظر تخلیه به 100 فروند رسید.
 
با اوج گرفتن این بحران، گزارش هایی در این مورد به امام خمینی ارایه شد و رهبر کبیر انقلاب اسلامی این بار نیز با درایت بی نظیر در سخنرانی بیست و ششم آذر 1362 هجری خورشیدی ضمن اطمینان بخشیدن به مردم در زمینه ی وجود نیازمندی های عمومی به مقدار مورد لازم در بنادر کشور، رانندگان و کامیون داران را به مشارکت در تخلیه هرچه سریعتر بنادر فراخواند.
 
کامیون داران، رانندگان، موسسه ها و انجمن های صنفی به دنبال فراخوان و دعوت امام خمینی آمادگی خود را برای تخلیه بنادر اعلام کردند. سرانجام با هوشمندی امام خمینی و فداکاری و ایثار شبانه روزی دست اندرکاران حمل ونقل، این مشکل اساسی حل شد. شورای فرهنگ عمومی کشور در 1376 و 14سال پس از صدور فرمان تاریخی امام خمینی با پیشنهاد وزارت راه و ترابری، بیست و ششم آذر را به عنوان روز حمل ونقل نام نهاد.
 
حمل و نقل به جابجایی، انتقال انسان و کالا از جایی به جای دیگر گفته می شود. حمل و نقل از بخش‏های اساسی در اقتصاد هر جامعه ای محسوب می شود که توسعه اقتصادی با تکامل و تعالی این بخش امکان پذیر است.
 
صنعت حمل و نقل از 2 قسمت هوایی و زمینی تشکیل شده و حمل و نقل زمینی نیز خود به 2 دسته ی جاده ای و ریلی قابل تقسیم است.
 
حمل و نقل، در حقیقت 2 فرایند تولید و مصرف را به هم متصل می کند و این صنعت به مثابه پایه های پلی که بخش‏های مختلف با عبور از روی آن، به توسعه پایدار دست می یابند، به ایفای نقش می پردازد.
 
ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر جاده ی ابریشم، دارای جایگاه ویژه ای در حمل و نقل جهانی است. این صنعت با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران، پس از گذر از فرازونشیب های فراوان موفق شد تا به جایگاه شایسته خود برسد. بیست وششم آذر فرصتی مغتنم برای تاکید بر نقش و جایگاه ویژه حمل و نقل، است؛ مسوولان و دست اندرکاران باید بر توسعه و کارآمدتر ساختن هرچه بیشتر این بخش اهتمام ورزند.
 
در مجموع باید گفت ناوگان حمل و نقل کشور برای اینکه بتواند در خدمت رشد و توسعه همـه جـانبـه ایران قرار گیرد هنوز راه طولانی در پیش دارد و نیـــازمند سرمــــایــــه گذاری های بسیاری است تا در بلندمدت آثـار مثبت رفـاهـی و درآمدی آن بـه نحو چشمگیری در کشور افزایش یابد.
 
 
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.