| کد خبر: 34502 |

۲۶ آذر یادآور روزی برای آگاه‌سازی هرچه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه حمل و نقل است

تین نیوز | مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران به مناسبت 26 آذر روز حمل و نقل ضمن تسلیت و بزرگداشت ایام محرم و صفر 26آذر تا یکم دی ماه را هفته حمل و نقل و راهداری دانست که به پاس خدمات ارزنده فعالان این عرصه در لبیک گفتن به ندای رهبری در سال 62 و بحبوحه جنگ تحمیلی در تاریخ ماندگار شد.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی سازمان حمل و نقل و پایانه های مازندران احمد آفرین محمدزاده گفت: 26آذر یادآور روزی برای آگاه‌سازی هرچه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه حمل و نقل است.

*حمل ونقل، صنعتی بالقوه در جایگزین درآمد نفتی
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران با توجه به اینکه حمل ونقل و ارتباطات در مناسبات اجتماعی و اقتصادی جهان امروز نقش و جایگاه ویژه ای دارد افزود: امروز کارشناسان اقتصادی بر این اعتقادند که صنعت حمل ونقل، صنعتی بالقوه و توانمند است که به مدد مدیریت صحیح و درایت اقتصادی، قادر است به عنوان یکی از منابع درآمدی جایگزین درآمد نفت، در اقتصاد کشور ایفای نقش کند  همچنین بررسی تاریخ تمدن‌های بزرگ حکایت از آن دارد که در قرون گذشته، برخورداری از شبکه حمل و نقل کارآمد یکی از عوامل زمینه ساز توفیق تمدن‌ها در عرصه تولید و بازرگانی داخلی و خارجی بوده و تمدن پرافتخار ایران نیز، بخشی از موقعیت و اقتدار تاریخی خود را مدیون موقعیت جغرافیایی خاص و نظام توانمند و انعطاف پذیر حمل ونقل و ارتباطات بوده‌است. 

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران با تاکید اینکه: ۲۶ آذر یادآور روزی برای آگاه‌سازی هرچه بیشتر جامعه با نقش و جایگاه حمل و نقل است خاطر نشان کرد: صنعت  حمل و نقل در جمهوری اسلامی ایران، دوران پرفراز و نشیبی را پشت سرگذاشت که ویژگی اصلی آن تلاش برای دستیابی به جایگاهی والاتر و بهتر است.

وی گفت: امروز میهن عزیزمان پس از پشت سرگذاشتن مشکلات فراوان توانسته است حقانیت خود را در همه عرصه های جامعه بین الملل  از جمله صنعت حمل و نقل به اثبات رسانده و بر سختی های بزرگ فائق آید و روز حمل و نقل، روز قدردانی از خدمات ارزشمند رانندگان و سایر دست‌اندرکاران و شاغلان بخش حمل و نقل کشور و فرصتی مناسب برای بازنگری نیازها و مشکلات این بخش است. 

*نقش حیاتی حمل و نقل در توسعه اقتصادی، امروز بیش از هر زمان دیگری آشكار است
 محمدزاده گفت: نقش حیاتی حمل و نقل به مثابه بخشی مهم و مؤثر در توسعه اقتصادی، امروز بیش از هر زمان دیگری آشكار است. وی تصریح کرد: حمل و نقل در مفهوم جدید به عنوان یك صنعت و حلقه ارتباطی میان دیگر صنایع در تمام مراحل اعم از تولید، توزیع و مصرف دارای نقش و اهمیتی غیرقابل انكار است که با نگاهی كوتاه به تأثیرات حمل و نقل و توانمندی های اقتصادی آن در حوزه هایی مانند: ایجاد فرصت های شغلی و افزایش درآمدهای ملی می توان به این اهمیت واقف شد.

*سرمایه گذاری و اهتمام  بخش حمل و نقل تسریع در روند توسعه یافتگی است
 مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران حمل و نقل را مهم ترین بخش اقتصادی كشور دانست و گفت:
سرمایه گذاری و اهتمام در بخش حمل و نقل روند توسعه یافتگی را  تسریع می کند.

*نقش ممتاز مازندران در ترانزیت کالا و مواد نفتی و سوآپ 
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران با اشاره به اینکه هم اکنون مازندران، در ترانزیت کالا و مواد نفتی و سوآپ (مواد نفتی) نقش ممتازی در کشور دارد گفت: این استان  با  11 پایانه فعال مسافری، 2 پایانه کالا، 33 مجتمع خدماتی رفاهی و 31 مجتمع های در حال ساخت و همچنین 130 شركت حمل و نقل كالا، 158 شركت حمل و نقل مسافر ،6  شركت حمل و نقل كالا بین المللی، 1 شركت حمل و نقل مسافر بین المللی و1   شركت حمل ونقل مسافر برون مرزی در عرصه اقتصاد و توسعه استان نقش آفرینی می کند.  

محمد زاده از برگزاری همایش تجلیل از فعالان عرصه حمل و نقل در استان همزمان با هفته حمل و نقل خبر داد و گفت : تا آبان ماه 93 ایمن سازی آموزشی ترافیکی در20 مدرسه  انجام شد که 53 درصد از برنامه هی ابلاغی امسال است. وی برنامه ابلاغی وزارتخانه را در این مورد 35  مدرسه تا پایان سال اعلام کرد و گفت: در بخش ایمن سازی فیزیکی هم 25 مدرسه را تا پایان سال در برنامه داریم که با اعتباری معادل 250 میلیون تومان انجام خواهد شد.  

*تحقق 98 درصدی طرح ارتقا ایمنی موتورسواران
 محمد زاده در خصوص طرح ارتقا ایمنی که از برنامه های مهم اداره کل است نیز گفت: 98 درصد طرح ارتقا ایمنی موتورسواران در 8 ماهه امسال محقق شد که با توجه به سهم 25 درصدی تلفات موتورسواران در استان این طرح در محورهای برون شهری با اعتباری بالغ بر 110میلیون تومان اجرا خواهد شد.

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران در خصوص ارتقا ایمنی عابران پیاده هم از محقق شدن 11 درصدی برنامه تا کنون خبر داد و گفت: 19 پل عابر پیاده از اول سال تا کنون در استان ساخته و تا پایان سال هم 17 پل عابر پیاده  در دست ساخت است.

وی افزود: در طرح ارتقا ایمنی وانت بارها و ادوات کشاورزی و سرنشینان وسائط نقلیه  هم با موفق شدن صد دردصدی برنامه ها تا کنون اقدامات خوبی داشته ایم. محمد زاده با بیان اینکه در بحث آموزش، 300 نفر دوره آموزشی برای رانندگان مسافر و بار را داشته ایم از انجام 320 نفر ساعت آموزش کارکنان خبر داد. 

*کنترل رفتارهای حادثه ساز، تحلیل و کشف علتها با نصب44  دستگاه دوربین نظارت تصویری
محمدزاده با اظهار اینکه تا پایان شهریور سال 93 تعداد 44 دستگاه دوربین نظارت تصویری در سطح جاده¬های استان مازندران نصب و در حال بهره برداری است گفت: کنترل جریان ترافیك،مشاهده وضعیت جوی، تشخیص تصادفات و سوانح ،کنترل رفتارهای حادثه ساز و تحلیل و کشف علت آنها،کنترل و اطمینان از ایمنی، حین انجام کارگاه های جاده¬ای و تشخیص وجود اجسام، حیوانات و یا موانع غیر مجاز در سطح جاده و... از جمله مواردی است كه در این سیستم مورد توجه است که در  محورهای فیروزکوه، چالوس و عباس آباد و ساری و نکا فعال است.

محمدزاده همچنین با بیان اینکه تا پایان شهریور 93 تعداد 73 سامانه تردد شماری در محورهای استان نصب شد گفت:به منظور افزایش ایمنی و كنترل سرعت وسایل نقلیه اداره كل حمل و نقل و پایانه های مازندران اقدام به نصب و بهره برداری از سامانه ثبت تخلف سرعت کرد که با بهره‌برداری از این سامانه، برخی از مهم‌ترین تخلفات حادثه‌ساز رانندگان در محورهای برونشهری استان نظیر تخطی از سرعتهای مجاز، عدم رعایت فاصله ایمن میان خودروها و مانور‌های حركتی خطرناك وسایل نقلیه، ثبت شده و با همكاری پلیس راه كشور نسبت به اعمال جریمه به وسایل نقلیه خاطی اقدام می گردد.

در حال حاضر بعضی از محورهای استان به این سامانه تجهیز شده و تجهیز سایر محورهای استان نیز در صورت تخصیص اعتبار در برنامه‌های اصلی اداره كل قرار دارد.وی گفت: هم اکنون این سامانه در محورهای بابل کیاکلا، بهنمیر بابلسر و قائمشهر جویبار فعال است.

محمدزاده همچنین از نصب تابلوی گرافیكی ترافیك نما برخط در استان خبر داد و گفت:این تابلوها به صورت گرافیكی و آنلاین وضعیت تراكم ترافیك در محورهای مواصلاتی استان را نمایش می دهند و در ایام تعطیلات كه محورهای استان دارای شرایط ترافیكی خاصی هستند می توانند نقش موثری در مدیریت جریان ترافیك و اطلاع رسانی به مسافران جهت انتخاب مسیر ایفا كنند.

وی از نصب سامانه توزین در حال حركت WIM با توجه به اینكه یكی از علل اصلی تخریب رویه راه ها و ابنیه آن اضافه بار وسایل نقلیه سنگین است در استان خبر داد و گفت: كنترل و شناسایی وسایل نقلیه سنگینی كه دارای تناژ غیرمجاز هستند اهمیت بالایی در حفظ راه و كاهش هزینه های نگهداری آن دارد و در این راستا و در جهت استفاده از تكنولوژی های روز سامانه های هوشمند حمل و نقل، مركز مدیریت راههای این اداره كل در صدد نصب و راه اندازی سامانه هوشمند توزین در حال حركت می باشد.وی مهمترین شاخصه این سامانه را كنترل وزن وسایل نقلیه در حال حركت بدون نیاز به توقف آنها دانست.

*برای اولین بار، پایش مستمر وسایل نقلیه در حال تردد با سامانه ثبت تخلف سرعت در استان
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران  از راه اندازی سامانه ثبت تخلف سرعت در استان گفت و اینکه پایش مستمر وسایل نقلیه در حال تردد در مسیرهای تحت پوشش از طریق تبادل لحظه‌ای اطلاعات میان دوربین‌های پلاك‌خوان ، برآورد زمان سفر یك وسیله نقلیه بین دو نقطه مشخص،آگاهی از وضعیت تردد در محورهای مختلف و درنتیجه امكان مدیریت جریان ترافیك در آنها و نظارت و كنترل سرعت خودروهای عبوری (شخصی و عمومی) از مهم‌ترین قابلیت‌های این سامانه است كه برای نخستین بار در سطح محورهای بزرگ‌راهی استان مورد بهره‌برداری قرار گرفت. وی افزود: با توجه به ضرورت و اهمیت اینگونه دوربین‌ها جهت نظارت و كنترل بیشتر، 4محور ساری آمل و ساری گلوگاه در استان به این سامانه مجهز شدند.

 محمدزاده با اشاره به  سامانه جامع مدیریت حوادث و سوانح حمل و نقلی كشور گفت: یكی از مهمترین اقدامات انجام شده در مركز مدیریت راههای استان، ثبت وقایع مربوط به حمل و نقل جاده ای استان و ارسال پیامك در خصوص رخدادهای جاده ای می باشد.

* برخط سازی 3مركز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین  
مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران از برخط سازی 3مركز از مراكز معاینه فنی خودروهای سنگین و نیمه سنگین استان مازندران به سامانه بر خط تحت وب خبر داد و افزود: در استان مازندران ، 5 مركز معاینه فنی خودورهای سنگین و نیمه سنگین در شهرهای ساری، آمل، قائمشهر، تنكابن و گلوگاه وجود دارد كه با پیگیری های این اداره كل، 3 مركز آمل، تنكابن و قائمشهر به سامانه متصل شده و صدور كارت معاینه فنی در این مراكز تنها از طریق ثبت برخط ، همراه با برچسب و كد هفده رقمی سازمان متبوع صادر می گردد.

محمد زاده اظهار داشت: با تلاشهای صورت گرفته و همت ارگانهای مرتبط با ایمنی استان، تعداد فوتی موتور سوار در 7 ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 19درصد كاهش داشت.

وی همچنین گفت: تعداد فوتی عابر پیاده در محورهای برون شهری و روستایی، در 7 ماهه سال 93 نسبت به مدت مشابه سال گذشته ، 29 درصد كاهش یافته است.

*رشد 4درصدی تناژ
مدیركل حمل و نقل و پایانه های استان مازندران گفت : این اداره كل به منظور تامین ایمنی بیشتر عبور و مرور عابرین پیاده احداث 4 دستگاه پل عابر را در محورهای فرعی استان را در دستور كار خود دارد. وی با اشاره به  جمع آوری2950 تابلو غیر مجاز تبلیغاتی ازحاشیه جاده های مازندران از  رشد 4درصدی تناژ حمل شده استان درهشت ماه سال جاری خبر داد و گفت: در هشت ماهه امسال 9 میلیون و 525 هزار و 500تن كالا از استان مازندران به سایر نقاط كشور جابجا شد.

مدیر كل حمل و نقل و پایانه های  مازندران  تعداد بارنامه های مصرفی در 8 ماهه سالجاری ، را نیز 752هزار و 121 فقره بیان داشت كه نسبت به(8 ماهه) سال قبل با رشد 2درصدی همراه بود. 

وی كالا جابجا شده استان به سایر نقاط كشور را شامل: شن وماسه، گندم، سیمان فله ای،فرا ورده های لبنی، سیمان كیسه ای، ذرت، سیمان جامبو بك، نیو پان ، جو و  شیر  اعلام داشت.

*رشد 11 درصدی رانندگان باری حمل ونقل مازندران
 مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران با بیان اینکه در عملكرد آموزشی اداره کل هشت ماهه سال جاری شاهد  رشد 48% آموزش بدو خدمت باری و 41% آموزش بدو خدمت مسافری نسبت به سال گذشته  بوده ایم گفت: آموزش ها برای 90 نفر در دوره آموزشی مواد خطرناك و 260 نفر در دوره وانت بار برگزار شد. 

مدیر کل حمل و نقل و پایانه های مازندران اظهار داشت:در برنامه های آتی دوره آموزشی بازآموزی برای رانندگان ضمن خدمت و برگزاری دومین دوره آموزشی مدیران فنی در برنامه كار قرار گرفته است. وی گفت: در مجموع آموزش رانندگان در هشت ماهه سال جاری 8354 نفر دوره بوده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.