در گفتگو با تین نیوز عنوان شد:
◄ نقاط قوت و ضعف حمل و نقل هوایی در روز جهانی هواپیمایی
تین نیوز | عضو پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران، همزمان با روز جهانی هواپیمایی کشوری، نقاط ضعف و قوت صنعت هوانوردی ایران را تشریح کرد.
شاهرخ ظهرابزاده در گفتگو با خبرنگار تین نیوز با تاکید بر اینکه صنعت هوانوردی علاوه بر اهمیت تجاری و اقتصادی، از اهمیت ژئوپولتیک در ایران برخوردار است، اظهار کرد: تامین امنیت کشور، وابسته به صنعت هوافضا و صنایع موشکی است.
وی افزود: شاید یکی از دلایلی که کشورهای قدرتمند در بحث هسته ای با ایران وارد مذاکره می شوند، به خاطر توان بازدارندگی موشک های ایران باشد.
عضو پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران، تصریح کرد: اگرچه هوافضا از حمل و نقل هوایی جداست، اما به لحاظ تکنولوژیکی می توان هر دو را در یک دسته گنجاند.
وی با اشاره به اینکه در حمل و نقل هوایی مثل بسیاری از بخش های دیگر، بهره وری کم و بوروکراسی زیاد است گفت: در کشور اگرچه تخصص گرایی وجود دارد، اما باید هم در سطح کارشناسان و هم در سطح مدیران، افزایش یابد.
ظهرابزاده، با تاکید بر اینکه باید فرصت های از دست رفته را دوباره احیا کرد گفت: بخش قابل توجهی از اقدامات لازم برای پیشرفت صنعت هوانوردی، منوط به رفع تحریم ها است، اما بخشی از اقدامات را هم می توان در شرایط تحریم انجام داد و به پیشرفت این صنعت امیدوار بود.
وی ادامه داد: برای مثال کشورهای جنوب خلیج فارس، توانسته اند جایگاه خوبی در ترانزیت منطقه کسب کنند، که ما می توانیم بخش قابل توجهی از آن را به خود اختصاص دهیم. البته این موضوع به معنی آن نیست که بازار این کشورها را به طرف خود بیاوریم، بلکه بازار ما به سمت آنها رفته است.
نقاط قوت صنعت هوانوردی ایران
عضو پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران، با اشاره به اینکه نیاز داخلی یکی از نقاط قوت صنعت هوانوردی کشور محسوب می شود، تصریح کرد: ایران، کشوری وسیع است و در بخشی از سفرهای هوایی داخلی، دو ساعت زمان صرف می شود، لذا مسافر داخلی همیشه وجود دارد و تنها با سرمایه گذاری در صنعت هوانوردی صد در صد، به بازدهی مطلوب خواهیم رسید.
این کارشناس هوافضا، پشتوانه دانشگاهی را از دیگر نقاط قوت ایران در مقایسه با بعضی کشورهای منطقه دانست و گفت: اگرچه وضعیت ایران به لحاظ آکادمیک، در مقایسه با کشورهای توسعه یافته در سطح پایین تری است، اما در مقایسه با کشورهای منطقه و کشورهای جنوب خلیج فارس، از وضعیت مطلوبی برخوردار است.
ظهرابزاده، با تاکید بر اینکه در داخل کشور صنعت ساخت قطعات و تعمیر و نگهداری وجود دارد گفت: نیروی متخصص بومی، یکی دیگر از نقاط قوت ایران در صنعت هوانوردی است.
وی افزود: در بحث ساخت هواپیماهای 2 و 4 نفره خودکفا شده ایم، ضمن اینکه در بخش مونتاژ هواپیماهای سنگین هم تجربه کسب کردیم.
نقاط ضعف صنعت هوانوردی ایران
ظهرابزاده، به نقاط ضعف صنعت هوانوردی ایران اشاره کرد و گفت: بخشی از نقاط ضعف کشور، عمومی است و تنها مختص صنعت هوانوردی نیست. مثلا به طور کلی، میزان بهره وری نه تنها در صنعت هوانوردی، بلکه در همه صنایع پایین است.
عضو پژوهشکده سامانه های فضانوردی سازمان فضایی ایران، در خصوص وضعیت کنونی ایرلاین ها گفت: اگرچه ایرلاین های ایرانی در مقایسه با رقبای خارجی خود، در وضعیت رقابتی نامناسبی قرار داشته و در این زمینه با مشکلات فراوانی روبه رو هستند، اما با این وجود به فعالیت خود ادامه می دهند، و همین تلاش و سرسختی ایرلاین ها، یکی از نقاط قوت کشور محسوب می شود.
وی افزود: برای رشد و پیشرفت هوافضا و صنعت هوانوردی، باید این موضوعات، به دغدغه اصلی مردم و مسئولین تبدیل شود.
این کارشناس هوافضا، به تجربه مونتاژ هواپیما در ایران اشاره کرد و گفت: شاید در بعضی موارد لازم باشد که ما "چرخ را دوباره اختراع کنیم" زیرا هیچ کشوری آن را به ما نمی دهد و اگر هم بدهد دانش مورد نیاز آن را در اختیار ما نمی گذارد.
وی با تاکید بر اینکه در بحث هوافضا، هیچ کشوری دانش را نمی خرد، گفت: دانش هوافضا یا محصول کشورهاست یا از طریق کپی برداری استفاده می شود.
ظهرابزاده درپایان گفت: توسعه، در حمل و نقل هوایی زمانبر است و در مسیر رسیدن به آن احتمال شکست هم وجود دارد لذا نباید با هر شکست نا امید شد و اقدامات انجام شده را از اساس اشتباه دانست.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.