| کد خبر: 31958 |

دلیل افزایش قیمت نان

تین نیوز | قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت از افزایش 30 درصدی قیمت نان خبر داد.
 
مجتبی خسرو تاج اظهار کرد: طی 30 ماه گذشته افزایش قیمتی در بخش نان نبوده و این در حالی است که طی این مدت در بخش خرید گندم از کشاورزان بابت قیمت های تضمینی افزایش نرخ داشته‌ایم.
 
وی که شب گذشته در ارتباط تلفنی با برنامه پایش سخن می‌گفت، افزود: در سال 1391 قیمت خرید گندم 420 تومان، سال گذشته قیمت 800 تومان و در سال جاری 1050 تومان بود. البته پیش بینی برای سال آینده نیز 1055 تومان است؛ بناراین افزایش قیمت در خرید تضمینی گندم داشتیم و کارخانه آرد نیز به دلیل افزایش دستمزد و بعضا به دلیل خریدهای ارزی که نرخ خرید ارز بالا رفته و به تبع هزینه های ارزی نیز افزایش پیدا کرد به صورت کلی افزایش هزینه داشتند.
 
قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: صنعت نانوایی به دلیل مشکلاتی که در بخش دستمزد و بالا رفتن قیمت حمل و نقل داشتند هم شاهد افزایش قیمت ها بودند.
 
خسروتاج بیان کرد: مصرف کنندگان در بخش کیفیت نان در واقع رضایت آن چنانی ندارند. بعضی از افراد به دلیل اینکه سایز نان ها کوچک شده و یک مقدار کیفیت نان مطلوب آن چیزی که می خواهند نیست، ناراحت هستند. دولت طی سال های گذشته تقریبا به طور متوسط سالی 11 هزار میلیارد تومان یارانه بابت مابه‌التفاوت خرید گندم و آنچه به کارخانه آرد می فروشد را پرداخت می کند.
 
وی یادآور شد: در حال حاضر دولت 7000 میلیارد تومان فقط مابه‌التفاوت خرید قیمت گندم و آن قیمتی که به کارخانجات می فروشد را پرداخت می کند. همچنین حدود 4000 میلیارد تومان هم یارانه ای است که به صورت مسقیم به مردم پرداخت می شود.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: کل صنعت نان به همراه ذی‌نفعان از شرایط موجود ناراضی هستند. این صنعت نیاز به یک جراحی اساسی دارد تا شرایط رقابتی ایجاد کنیم و در این شرایط نان مورد نظر مردم با کیفیت آردهای مشخصی تولید می شود. البته کارخانجات آرد هم باید این آمادگی را داشته باشند که بتوانند گندم مورد نیاز افراد خاص نانوایی ها را تامین کنند.
 
خسرو تاج با اشاره به اینکه در حال حاضر ساختار صنعت نان اجازه هیچ گونه آزاد سازی را نمی دهد، گفت: افزایش قیمت نان دو قسمتی است. اولین قسمت این افزایش پیش بینی هزینه هایی که در اثر افزایش قیمت گندم و آرد نانوایی ها بود که در اختیار استانداری ها قرار داده شده و حداکثر تا سقف 30 درصد باید تعیین شد.
 
وی عنوان کرد: بعضی از استان ها سال گذشته پنج درصد افزایش قیمت را داشته‌اند؛ بنابراین امسال نسبت به قیمت های سال 1392 حداکثر تا سقف 30 درصد می توانند افزایش داشته باشند.
 
تعیین قیمت به استاندارها واگذار شده و قیمت با به گونه ای تعین شود که رند باشد تا مردم در خرید نان مشکلی نداشته باشند.
 
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ادامه داد: یک سوم از افزایش قیمت بابت افزایش قیمت خرید گندم در سال آینده و افزایش هزینه های آرد و دو سوم نیز بابت افزایش هزینه های مختلف نانوایی ها است.
 
خسروتاج در ارتباط با قسمت دوم طرح افزایش قیمت نان گفت: قسمت دوم طرح اجازه دادن به نانوایی هایی است که علاقمندند تا با قیمت تمام شده آرد یا گندمی که یارانه ای نباشد را تامین کرده و در این چهارچوب نان تولید کنند و بفروشند. بالا بردن کیفیت با سهم 20 درصدی است که نانوایی ها به سمت آزاد پذیری بروند و مواد مورد نیاز خود را به صورت آزاد تهیه کنند، محقق می شود.
 
وی یادآور شد: محصول تولید شده به این شیوه از قیمت گذاری معاف است و این آزاد سازی باعث می شود نانوایی ها در مسیر کیفیت نان و خواست مشتری حرکت کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.