| کد خبر: 31416 |

سواحل کشور میراثآیندگان است

تین نیوز |  موضوعاتی که در این همایش بیشتر به آن پرداخته شد مهندسی و معرفی سواحل، هیدرودینامیک و مهندسی دریا، مدیریت محیط زیست، امنیت و ایمنی دریانوردی و هم‌چنین موارد دور از ساحل نظیر سازه‌های نفتی و خطوط لوله بود.
  
به گزارش  تین نیوز از روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی؛ محمدرضا الهیار،‌مدیر کل مهندسی سواحل و بنادر و دبیر اجرایی یازدهمین همایش بین‌المللی سواحل، بنادر و سازه‌های دریایی  گفت: این همایش 24 سال قدمت دارد و از سال 1369 فعالیت خود را به صورت دوسالانه آغاز کرده است.

 همایش یازدهم با استقبال گسترده متخصصین داخلی و خارجی روبه‌رو شد، در این دوره شاهد حضور 26 کشور صاحب نام در حوزه سواحل و سازه‌های دریایی از 5 قاره جهان بودیم که موضوعات مورد علاقه خود را به صورت مقاله، سخنرانی علمی و حضور در نمایشگاه با کارشناسان کشورمان به اشتراک گذاشتند. 

وی افزود: موضوعاتی که در این همایش بیشتر به آن پرداخته شد مهندسی و معرفی سواحل، هیدرودینامیک و مهندسی دریا، مدیریت محیط زیست، امنیت و ایمنی دریانوردی و هم‌چنین موارد دور از ساحل نظیر سازه‌های نفتی و خطوط لوله بود. 

الهیار، با تاکید بر اهمیت نواحی ساحلی کشور و پتانسیل‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی نواحی ساحلی اظهار داشت: کشور ما 5800 کیلومتر طول خط ساحلی در شمال و جنوب دارد. در بعضی از نقاط مثل مناطق شمالی به خصوص استان مازندران ما با مشکلاتی نظیر عدم دسترسی مردم به ساحل آزاد و بهره‌برداری‌های نامناسب مواجه هستیم، در مقابل سواحل جنوبی دچار کمتر توسعه یافتگی هستند. در این زمینه پتانسیل‌های بسیار زیادی در مناطق ساحلی کشور نهفته است که اگر درست و مناسب برای آنها برنامه‌ریزی شود افق روشنی را از حیث اقتصادی، زیستی محیطی، سیاسی و امنیتی برای کشور به همراه داشته و موجب شکوفاهی این مناطق می‌شود. 

این پتانسیل نشان می‌دهد که ایران در منطقه جایگاه بسیار ارزش‌مند و اثرگذاری دارد و تنها کشوری است که طرح مصوب مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی یا ICZM برای مناطق ساحلی تدوین شده و با رویکرد توسعه پایدار اجرایی می‌شود. روند اجرایی این کار حدود 8 سال زمان برد تا سازمان بنادر و دریانوردی با مشارکت و همکاری 18 ارگان دریایی تمام موارد این طرح را در سه مرحله تهیه کرده و در نهایت به تصویب شورای عالی شهرسازی و معماری کشور برسانند تا به استانداران شهرهای ساحلی ابلاغ شد. 

این مقام مسئول در سازمان بنادر و دریانوردی به موضوع تدقیق این طرح نیز اشاره کرد و گفت: شورای شهرسازی و معماری این امر را جزء وظایف اصلی سازمان در نظر گرفت تا با مشارکت ارگان‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط به اجرا گذاشته شود. در این خصوص استان هرمزگان به عنوان پایلوت انتخاب شده تا از مقیاس 1:25000 به مقیاس 1:5000 تدقیق شود؛ اکنون چندماهی است کار در این استان شروع شده و مکانیزم‌های عملیاتی آن در سایر استان‌ها به‌زودی اجرا می‌شود. 

او در پایان با اشاره به اهمیت و ارزش سواحل تاکید کرد: سواحل کشور میراث آیندگان است و باید به نحوی شایسته از آن استفاده شود، براساس آمارها در اوایل قرن بیست و یکم حدود دو سوم جمعیت جهان در نوار 60 کیلومتر سواحل زندگی می‌کنند اما این موضوع در کشور ما صدق نمی‌کند. تاکید ما این است که در قانون برنامه ششم، موضوع دریا و توسعه دریانوردی به‌طور خاص دیده شود زیرا تاثیر محسوسی در رونق اشتغال و توسعه گردشگری در سواحل شمالی و جنوبی کشور دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.