| کد خبر: 31414 |

چراغ راه تجار روشن‌تر می‌شود

تین نیوز | مشورت برای آغاز یا حتی ماندگاری در هر فعالیت و شاخه کاری رایج است و معمولا توصیه می‌شود برای پویایی و موفقیت بیشتر با متخصصان و کارشناسان امر، همفکری صورت گیرد.
 
تجارت هم از این قاعده مستثنا نیست و به مشورت و نگاه جمعی نیاز دارد که در واقع رایزنان بازرگانی می‌توانند پاسخگوی این نیاز باشند. در واقع توسعه و ترویج تجارت و البته افزایش حجم مراودات با دیگر کشورها مستلزم ارائه مشاوره و راهکارهای جذب سرمایه‌گذاری‌هاست. این ماموریت به‌عهده افرادی است که با آگاهی از تمام جوانب تولیدی و صادراتی کشور سعی در افزایش سطح روابط تجاری دارند.

در همین رابطه مدیرکل دفتر نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران از راه‌اندازی میز ویژه رایزنان بازرگانی خبر داد و گفت: قرار است ارتباط رایزنان بازرگانی با استان‌ها ساماندهی شود.
رضا عباسقلی در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌توانند از این طریق با رایزنان بازرگانی مراکز و نمایندگی‌های ایران در خارج کشور ارتباط برقرار کنند. به گفته وی، دولت با تقویت دیپلماسی اقتصادی خواستار توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها از جمله کشورهای حوزه دریای خزر و خلیج فارس و آسیای شرقی بوده و فعالان اقتصادی می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. مدیرکل دفتر نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: جلساتی هم با فعالان بخش خصوصی در اتاق‌های بازرگانی استان‌ها داشته‌اند و با مشکلات و نیاز تجار نیز آشنا شده‌اند.

عباسقلی ادامه داد: رایزنان بازرگانی با آگاهی از توانمندی‌های صادراتی، تولیدات صنعتی،‌ معدنی و تجاری، طرف خارجی را برای سرمایه‌گذاری در ایران مطلع می‌سازد و به همین دلیل باید از قبل اطلاعات لازم را داشته باشد. وی تصریح کرد: بخش خصوصی هم باید آگاه باشد که رایزنان قدرتمندی در عرصه تجاری داریم که می‌توانند اطلاعات خود را به آنها بدهند تا بتوان ارتباط بیشتری ایجاد کرد.
به گفته مدیرکل دفتر نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران، با ایجاد فضایی برای رایزنان بازرگانی در استان‌ها در واقع می‌خواهیم فاصله زمانی آزمون و خطا و آشنایی پس از اعزام را به حداقل ممکن برسانیم. عباسقلی گفت: برای اینکه بتوانیم در استان‌ها هم کانال ارتباطی داشته باشیم، قرار شد در سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و اتاق‌بازرگانی هر استان دفتر مخصوص ارتباط با رایزنان خارجی ایجاد شود تا تبادل اطلاعات سریع و آسان صورت گیرد.
وی افزود: مجوز اعزام ۳۰ رایزن تا پایان سال صادر شده است که درحال‌حاضر در کشورهای ترکیه، عمان، امارات، افغانستان، جمهوری آذربایجان، هندوستان، قزاقستان، عراق، ارمنستان، ونزوئلا، پاکستان، چین و لبنان رایزن داریم. مدیرکل دفتر نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت ایران تصریح کرد: اعزام رایزن به اروپا نیز به طور قطع بستگی به این دارد که مذاکرات هسته‌ای به کجا می‌انجامد.
درواقع بسته به اینکه روابط سیاسی ما با هر کشوری قوی‌تر بشود موضع تجاری هم از آن تبعیت می‌کند. به گفته عباسقلی، اعزام رایزن به هر کشور منوط به این است که کشور طرف مقابل هم علاقه و اراده‌ای به ارتباط با ما داشته باشد اما اعزام رایزن به اسپانیا، ایتالیا و صربستان را مورد پیش‌بینی قرار داده‌ایم. وی اظهار کرد: درحال‌حاضر ۳شعبه سازمان توسعه تجارت در امارات، عراق و افغانستان داریم که در آینده به ۱۰ شعبه افزایش می‌یابد. 
 
بررسی آیین‌نامه‌های جوایز صادراتی

درهمین حال، مدیرکل دفتر نمایندگی‌های سازمان توسعه تجارت نیز با بیان اینکه احیای جوایز صادراتی از محل درآمد یارانه‌ها در دستور کار است، گفت: به‌زودی آیین‌نامه‌های اجرای این سیاست به تصویب هیات دولت می‌رسد. عباسقلی ادامه داد: در روز ملی صادرات تجار از وزیر صنعت، معدن و تجارت خواستند جوایز صادراتی احیا شود و برهمین اساس قرار است سال آینده بودجه‌ای با این عنوان برای تجار در نظر گرفته شود. وی تصریح کرد: این اعتبار، در صورت تامین منابع مالی در بودجه سال آینده با هدف توسعه صادرات و فتح بازارهای جدید پرداخت خواهد شد.
به گفته وی، در صورت تامین مالی، آیین‌نامه مجدد مورد بررسی قرار می‌گیرد که به عنوان نمونه به هرکالا چند درصد جایزه تعلق بگیرد و این‌گونه نیست که هر کالایی بتواند مشمول این موضوع شود. ولی‌الله افخمی‌راد، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در گفت‌وگویی کوتاه با صمت درخصوص آیین‌نامه‌های سیاست اجرای جوایز صادراتی از محل درآمد یارانه‌ها تاکید کرد که این موارد در دست بررسی است و هنوز نهایی نشده است. به گفته افخمی‌راد، منتظر تایید نهایی آقای محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت هستیم. 
 
پلی میان بخش خصوصی و دولت
در همین حال،‌ یک کارشناس بازرگانی، رایزنان را به عنوان پل و رابطی میان بخش خصوصی و دولتی دوکشور دانست و اظهار کرد: تهیه گزارش‌های تخصصی در خصوص کالاهای وارداتی و صادراتی، ارائه آخرین آمار تجاری بین دوکشور، ارائه مشاوره به تاجران خارجی برای سرمایه‌گذاری در ایران، ارائه آماری از ظرفیت‌های صادراتی ایران به کشورهای هدف و بررسی امکان صادرات مجدد کالاهای ایرانی را می‌توان از جمله وظایف بازرگانی بدانیم.
امیر فرزعلیان به صمت گفت: قبل از اینکه دو وزارتخانه صنایع و معادن و بازرگانی با هم ادغام شوند، رایزنان ایران در کشورهای هدف تنها ماموریت بازرگانی و تجاری داشتند اما با ادغام وزارتخانه‌ها، حوزه صنعتی و معدنی هم به فعالیت‌های رایزنان اضافه شد. به گفته وی، رایزنان بازرگانی، صنعتی و معدنی ایران باید بتوانند با قدرت و تخصص خود، زمینه را برای گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای دیگر فراهم کنند.

فرزعلیان افزود: کشورهایی که در آنجا رایزن داریم عمدتا آسیایی و افریقایی هستند که امیدواریم با نتیجه مثبت مذاکرات هسته‌ای شرایط برای اعزام رایزنان به کشورهای اروپایی نیز فراهم شود. این کارشناس بازرگانی تصریح کرد: حالا که فضای اقتصاد کشور امیدوارکننده است، رایزنان بازرگانی می‌توانند بیش از پیش در توسعه روابط ایران با کشورهای دیگر به ویژه اروپا نقش‌آفرینی کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.