| کد خبر: 31407 |

◄ واردات ریل از هند متوقف شد / توقف پروازهای شبانه در مهرآباد

تین نیوز | معرفی مسیرهای ترانزیتی جایگزین مسیر ترکیه، لغو تعطیلی پنج شنبه‌ها در گمرک، توقف واردات ریل از هند، بازسازی دو بلاک در محور جنوب، توقف پروازهای شبانه در مهرآباد، تاسیس 11 راه هوایی جدید در کشور، تلاش دولت برای رونق چابهار و ...از جمله مهمترین خبرهای حمل و نقلی این هفته هستند که در گزارش زیر به طور خلاصه بازنشر شده‌اند.

بخش جاده ای

1-مسیرهای ترانزیتی جایگزین مسیر ترکیه کدامند؟
 مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه های مرزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای از چهار مسیر عملیاتی و یک مسیر یپش فرض برای ترانزیت کالا از ایران به اروپا بدون عبور از ترکیه خبر داد.
محمد جواد عطرچیان با اشاره به اقدامات ترکیه برای ایجاد مسیر ترانزیتی جایگزین ایران اظهار کرد: سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز چهار مسیر عملیاتی و یک مسیر پیش فرض برای ترانزیت کالا از ایران به اروپا بدون عبور از کشور ترکیه مطالعه و بررسی و پایه ریزی کرده است.
وی افزود: چهار مسیر عملیاتی جایگزین خط ترکیه، شامل سه خط زمینی از و یک مسیر دریایی برای ترانزیت کالا به اروپا عبارتند از:
1- آذربایجان- گرجستان- دریای سیاه- بلغارستان
2-ارمنستان- گرجستان- دریای سیاه- رومانی- بلغارستان
3- آذربایجان- روسیه- بلاروس
4- بندرعباس- بندر هامبورگ از طریق کشتی و حمل کالا با کانتینر 40 فوت

2- نقش آموزش در کاهش حوادث جاده‌ای
علی علایی، کارشناس حمل و نقل جاده‌ای با بیان اینکه آموزش نقش مهمی در کاهش حوادث جاده‌ای دارد گفت: وزارت راه باید آموزش‌های دوره‌ای برای رانندگان بگذارد و حضور آنها را در کلاس اجباری کند.
وی گفت: بسیاری از رانندگان حرفه‌ای و فعالان حمل و نقل جاده‌ای تجربه را تنها عامل برای رانندگی جاده می‌دانند درحالی که آموزش برای نحوه رانندگی در جاده مهمتر است.
کارشناس حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: اگر چه وزارت راه و ترابری و سایر دستگاه‌های مسئول در توسعه ایمنی حمل و نقل جاده‌ای در این سال‌ها تلاش‌های گسترده‌ای برای بهبود جاده‌ها و توسعه علائم هشداردهنده در جاده‌ها به عمل آورده‌اند اما تا زمانی که رانندگان حمل و نقل جاده‌ای با اصول صحیح رانندگی آشنا نباشند این فعالیت‌ها موفقیت آمیز نخواهد بود. 

3-افزایش بدون ضابطه نرخ عوارض پذیرفتنی نیست
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره افزایش 25 درصدی عوارض در برخی بزرگراه های کشور گفت: بدون حمایت های مردمی دستیابی به امور مهم و زیر بنایی قطعا ممکن نیست و پرداخت عوارض بزرگراهی یکی از مصادیق مشارکت های عمومی است. حسین گروسی با بیان اینکه افزایش بدون ضابطه نرخ عوارض پذیرفتنی نیست، اظهار داشت: قطعا وزارت راه وشهر سازی و سازمان راهداری بر این نکته واقف هستند که باید در برابر دریافت عوارض، خدمات متناسب با آن در اختیار مردم قرار گیرد و افزایش نرخ عوارض، هدف از ایجاد بزرگراه ها نباشد.

4- گمرک پنج‌شنبه‌ها تعطیل نیست
در جلسه اخیر کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، در هفته جاری، با حضور کرباسیان، رییس گمرک ایران برگزار شد؛ اعلام کدینگ صاحب کالا به گمرک توسط شرکت حمل و نقل، پس از تسویه حساب و تحویل قبض انبار انجام خواهد شد.
همچنین مقرر شد سیستم ردیابی و اعلام وصول به شرکت های حمل و نقل، تشکل های صنفی و فدراسیون حمل و نقل اعلام شود و نمایندگان فدراسیون و انجمن شرکت های حمل و نقل بین المللی، مسوول پیگیری این موضوع شدند.
در این جلسه، تعطیلی اداره های گمرک در روزهای پنجشنبه، به ویژه در شهر های تهران، اصفهان، کرمان و چند شهر دیگر لغو و قرار شد عبارت "تعطیلی روز پنجشنبه" روی بارنامه های داخلی از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای حذف شود.

بخش ریلی 

1-راه‌آهن گرگان-گرمسار، برقی می‌شود
 مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: با افزایش ظرفیت کریدور شرق دریای خزر، حتما باید راه‌آهن گرگان-گرمسار، برقی شود. 
محسن پورسید آقایی با تشریح وضعیت خط ریلی ایران ـ ترکمنستان ـ قزاقستان با اشاره به اینکه با افزایش ظرفیت در راه‌آهن گرگان ـ اینچه برون باید مسیر ریلی گرگان ـ گرمسار را هم افزایش ظرفیت بدهیم، گفت: با افزایش حمل و نقل در کریدور شرق دریای خزر به سمت اروپا یا خلیج‌فارس، ترانزیت از گلوگاه گرمسار ـ گرگان افزایش پیدا می‌کند که در حال حاضر این خط، ظرفیت محدودی دارد و باید توسعه پیدا کند. 

2- واردات ریل از هند متوقف شد
 عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی بر واردات ریل از هند، گفت: با توجه به اینکه توان تولید ریل های موردنیاز کشور را داریم واردات آن به صلاح نیست از این رو از وزارت صنعت خواستیم جلوی واردات آن را بگیرد که در نهایت واردات ریل از هند متوقف شد.
مجید منصوری بیدکانی با یادآوری مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی بر واردات ریل از هند و باتوجه به اینکه ذوب آهن اصفهان توانایی تولید بیش از 250 هزار تن ریل در کشور را دارد واردات ریل در این سطح به صلاح کشور نیست، گفت: اگر سال آینده ذوب آهن نتوانست به تعهداتش عمل کند واردات هم دور از اشکال نیست.

3- 64 درصد از اعتبارات راه‌آهن در حوزه زیرساخت و ناوگان تخصیص یافت
معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران از تخصیص ۳۴ درصدی بودجه ۱۵۰۰ میلیارد تومانی راه‌آهن خبر داد و گفت:‌ ۶۴ درصد از اعتبارات راه‌آهن در حوزه زیرساخت و ناوگان تخصیص یافت.
سعید رسولی با بیان این‌که امسال اعتبار راه‌آهن برای 12 طرح حدود 520 میلیارد تومان است، تصریح کرد: یک طرح خاص را هم امسال دولت در لایحه بودجه پیشنهاد داد که مجلس نیز آنرا مصوب کرد و برای اولین‌بار 1500 میلیارد تومان در ردیف‌های متفرقه بودجه برای توسعه حمل‌ونقل ریلی پیش‌بینی شده است.

4- بازسازی دو بلاک در محور جنوب
معاون شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه خط آهن تهران - جنوب، حدود هشتاد سال پیش ساخته شده است، گفت: این خط به بازسازی و بهسازی نیاز دارد که به سرعت در حال انجام است.
حسین راشدی اظهار داشت: تاکنون دو بلاک ( فاصله میان دو ایستگاه راه آهن) بازسازی شده است و 4 بلاک هم اجرا می شود.
وی گفت: به منظور بازسازی وبهسازی سریع محور جنوب به مدت 8 ساعت در روز تعدادی از قطار مسافری این محور حذف شد و تا پایان سال بازسازی دیگر بلاک های بحرانی نیز آغاز می شود تا ایمنی شبکه ریلی کشور در سراسر کشور افزایش یابد.

بخش هوایی

1- توقف پروازهای شبانه در مهرآباد
به‌دستور عباس آخوندی وزیر راه‌وشهرسازی به‌منظور تأمین رفاه حال شهروندان منطقه اطراف فرودگاه مهرآباد و همچنین جلوگیری از آلودگی صوتی پروازهای شبانه تعطیل می‌شود. 
علی رستمی مدیر فرودگاه مهرآباد گفت: طی دو ماه گذشته با هماهنگی ایرلاین‌ها٬ پروازهای بین ساعت 24 شب تا 5 صبح به ساعت‌های خارج از این محدوده زمانی انتقال یافت و در حال حاضر در فرودگاه مهرآباد از ساعت 24 شب تا 5صبح هیچ پرواز خروجی و همچنین از ساعت 00:30 الی 5 صبح هیچ پرواز ورودی انجام نمی‌شود.
وی افزود: فرودگاه در مدت تعطیلی پروازهای شبانه تعطیل نیست و به‌روند فعالیت‌های عملیاتی خود نظیر پروازهایVIP، آمبولانس پروازهای امداد و نجات، پروازهای آتش‌نشانی و حامل مواد دارویی، پروازهای برنامه‌یی تأخیری و پروازهایی كه به طور اضطراری در مهرآباد نشست و برخاست دارند خدمات ارائه می‌نماید.

2-آغاز پروازهای شرکت هواپیمایی جرمینای آلمان به مشهد و تهران از فوریه 2015 
 مدیرعامل شرکت هواپیمایی جرمنیا آلمان از آغاز پروازهای این شرکت از شهرهای آلمان به مشهد و تهران از فوریه 2015 میلادی خبر داد.
فلوریا اشتال اظهارداشت: روابط دیرینه دو ملت ایران و آلمان بسیار دوستانه است ووجود خانواده های زیاد ایرانی در آلمان و مراودات تجاری آلمان با ایران سبب شد، این شرکت هوایی نسبت به انجام پروازهای منظم هوایی به مشهد و تهران را برنامه ریزی کند. مدیرعامل شرکت هواپیمایی جرمنیا با بیان اینکه نخستین پرواز این شرکت از هامبورگ به شهر مشهد و بالعکس انجام خواهد شد، افزود: در راستای توسعه فعالیت های گردشگری و تجاری بین دو کشور قراراست این شرکت آلمانی درهر هفته پنچ پرواز هوایی ازشهرهای برلین، هامبورگ و دوسلدروف به مشهد و تهران را انجام دهد. 

3- تاسیس 11 راه هوایی جدید در کشور
ابراهیم شوشتری معاون عملیات هوانوردی شرکت فرودگاه ها گفت: به طور کلی 450 ایرلاین خارجی از فضای ایران استفاده می کنند که در این میان 7 ایرلاین آمریکایی وجود دارند.
وی با بیان اینکه جلسات مختلفی با نیروهای مسلح به منظور اصلاح راه های هوایی وجود داشته به نحوی که در فعالیت های نیروهای مسلح هم خللی وارد نشود، گفت: 265 منطقه نظامی در کشور وجود دارد که در 4 عنوان، هر کدام تعریف کاربری خاص خود را دارند.
وی به افزایش بی سابقه پروازهای عبوری از مردادماه سال جاری اشاره کرد و افزود: با هماهنگی هایی که با نیروهای مسلح و سایر ارگان ها داشتیم، 11 راه هوایی جدید تاسیس شده است.
شوشتری افزود: 66 راه هوایی سنتی به طول بیش از 37 هزار کیلومتر و 37 مسیر ماهواره ای به طول بیش از 24 هزار کیلومتر و جمعا 103 مسیر به طول بیش از 61 هزار کیلومتر راه اندازی شد. 

4-پرواز بوئینگ 747 ادامه دارد
مدیرعامل ایران ایر با اشاره به اینکه پرواز بوئینگ 747 ادامه دارد، گفت: پرواز گردشگری بوئینگ 747 آخرین پرواز این مدل از هواپیما نیست.
فرهاد پرورش در حاشیه مراسم پرواز گردشگری بوئینگ 747 گفت: این پرواز بر اساس درخواست یک شرکت آلمانی که قبلا با آنها کار کرده بودیم، انجام شد.
پرورش با بیان اینکه این هواپیما تنها هواپیمای مسافربری از این نوع است که در جهان وجود دارد، گفت: علاقه مندان زیادی در دنیا هستند که تمایل دارند با هواپیماهای خاص پرواز گردشگری انجام دهند.

بخش دریایی

1- تخلیه کشتی‌های بزرگ در بندرعباس سه روز طول می کشد
یک کارشناس حمل و نقل با اشاره به مشکل تخلیه کشتی ها و مساله عدم معافیت انبارداری در بندر شهیدرجایی گفت: چند سال است که تخلیه کشتی های بزرگ در بندرعباس، سه روز طول می کشد، ما برای یک کشتی، فقط یک تاریخ تخلیه می توانیم بگذاریم و اگر کسی کانتینرش روز اول تخلیه شود، باید تا چند روز هزینه انبارداری بدهد تا کل بار تخلیه شود زیرا قبل از آن، نمی تواند کانتینرش را ببرد. 
امید ملک ادامه داد: در حالی که 25 درصد کل گردش سرمایه در بندر شهیدرجایی در بخش ترانزیت اتفاق می افتد و هم کشتیرانی و هم حمل و نقل از آن منتفع هستند، تمام عوامل علیه صنعت ترانزیت فعال شده اند و همه به صورت بخشی، تصمیمات خودشان را می گیرند.
ملک یادآور شد: در بدنه وزارت راه و شهرسازی، به هیچ وجه کارشناس دریایی وجود ندارد، استدعا دارم این صدا را در شورای عالی ترابری منعکس کنید که وزارت راه کاملا جاده ای و شهرسازی است.

این عضو کمیسیون همچنین به مشکلات بندر بوشهر و بندر عسلویه اشاره کرد و گفت: بندر بوشهر که یک بندر وارداتی است، به ازای هر تی‌ای‌یو، 500 دلار هزینه اضافی برای حمل به بندرعباس، تحمیل می کند در حالی که تمام کانتینرهای این بندر، خالی برمی گردد و تمام این هزینه ها، به مردم و اقتصاد ملی تحمیل می شود.
وی ادامه داد: از طرف دیگر، بندر عسلویه، یک بندر کاملا صادراتی است اما حتی یک کانتینر پر به این بندر نمی رود و اگر هم برود به صورت زمینی از بندر شهید رجایی می رود اما تمام کانتینرها، خالی به عسلویه می رود و پر برمی گردد.
ملک گفت: به نظر می رسد آمایش سرمین و برنامه ریزی بنادر ما، دستخوش اهداف و آمال نمایندگان مجلس است که امور را محلی و منطقه ای می بینند، در حالی که باید ملی ببینند اما اجازه نمی دهند ماموریت های این بنادر اقدام شود؛ بندر خرمشهر و بندر امام هم وضعیت مشابهی دارند.

2-وضعیت لنگان توسعه بنادر
محسن صادقی فر معاون سابق سازمان بنادر و دریانوردی گفت:  اگر صرفا سازمان بنادر (دولت) بخواهد بندر بسازد و توسعه دهد، اصلا با هیچ کشوری در منطقه نمی توانیم رقابت داشته باشیم.
صادقی فر اضافه کرد: امروزه نحوه جذب سرمایه گذار خصوصی در دنیا تغییر کرده و دیگر خود دولت سرمایه گذاری صرف انجام نمی دهد، امروز باید روش های جدید جذب سرمایه گذار در دنیا را بررسی کنیم زیرا به نظر می رسد نظام های جذب سرمایه ما، بیش از این کارساز نیست و با این وضعیت لنگ لنگان، ما هرگز به منطقه نخواهیم رسید. 

3- تلاش دولت برای توسعه چابهار
علی جهاندیده معاون بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: امیدواریم با روند مثبتی که در چابهار به وجود آمده، اواخر سال جاری و اوایل سال آینده، شاهد رونق خاصی در بندر چابهار و حرکت رو به جلوی این بندر باشیم.
جهاندیده با تاکید بر این که سازمان بنادر تمهیدات لازم را برای این بندر اندیشیده است، گفت: تمام تمرکز سازمان بر این است که چابهار، به ظرفیت مطلوب خود برسد، این بندر، اکنون ظرفیت پهلودهی به کشتی های 70 هزار تنی را دارد که قطعا در سال آینده، بهتر خواهد شد.
معاون بندری سازمان بنادر یادآور شد: برای توسعه چابهار با طرف های مختلف در حال مذاکره هستیم، ان‌شاءالله این مذاکرات به نتیجه برسد تا بندر قابل قبولی برای پوشش بین المللی، به ویژه برای لاینرهای شرق آسیا داشته باشیم.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.