| کد خبر: 31396 |

واردات ریل صلاح کشور نیست / توانایی تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن ریل در ذوب‌آهن

تین نیوز | عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: باتوجه به اینکه ذوب آهن اصفهان توانایی تولید بیش از ۲۵۰ هزار تن ریل در کشور را دارد واردات آن به صلاح کشور نیست.
 
مجید منصوری بیدکانی درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی بر واردات ریل از هند، اظهار داشت: با توجه به اینکه توان تولید ریل های موردنیاز کشور را داریم واردات آن به صلاح نیست از این رو از وزارت صنعت خواستیم جلوی واردات آن را بگیرد که در نهایت واردات ریل از هند متوقف شد.

وی تصریح کرد: اگر سال آینده ذوب آهن نتوانست به تعهداتش عمل کند واردات ریل به دور از اشکال نیست.
نماینده مردم لنجان در مجلس با انتقاد از عملکرد وزارت صنعت در بخش معدن و اینکه ادغام وزارت صنعت و معدن به وزارت بازرگانی اشتباه بود، بیان داشت: طرحی در دست تهیه است که در صورت تصویب و تایید آن وزارت معدن تشکیل خواهد شد .

وی در خصوص اینکه آیا تشکیل وزارت جدید مغایر اصول قانون اساسی و سیاست‌های اصل ۴۴ مبنی بر کوچک شدن تشکیلات دولت نیست، افزود: قانون وحی منزل نیست و برای راحت اداره شدن کشوراست و ممکن است ایراد هم داشته باشد.

منصوری با بیان اینکه بسیاری از کشورها در دنیا بیش از ۱۰ درصد اکتشاف کردند اما ایران کمتر از ۱۰ درصد، تاکید کرد: کل صنایع معدنی در کشور ۶ میلیارد دلار درآمد است در حالی که در دنیا برخی کشورها ۲۵۰ میلیارد دلار از محل معدن درآمد دارند از این رو برای پرکردن این فاصله لازم است وزارت خانه و تشکیلاتی ایجاد شود.

وی با انتقاد بر اینکه تمام سنگ‌های تزیینی کشورمان را به صورت خام صادر می شود، افزود: ۲۰ میلیون تن سنگ آهن صادر و ۵ میلیون تن وارد می کنیم که اگر به جای صادرات در داخل تبدیل به شمش کنیم ارزش افزوده بیشتری به دست خواهیم آورد.

وی با تاکید بر ضرورت چابک شدن وزارت صنعت و معدن، گفت: اگر دنبال خودکفایی اقتصادی در معدن و جایگزینی معدن به جای نفت هستیم و می خواهیم استقلال اقتصادی داشته باشیم باید از داده های معدنی به درستی استفاده کنیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره مصوبه اخیر شورای اقتصاد مبنی بر واردات ریل از هند، گفت: با توجه به اینکه توان تولید تمام نیاز کشور به ریل را داریم واردات آن به صلاح نیست از این رو از وزارت صنعت خواستیم جلوی واردات آن را بگیرد که در نهایت واردات ریل از هند متوقف شد.

گفتنی است؛ اوایل آبان ماه شورای اقتصاد با درخواست وزارت راه و شهرسازی در خصوص استفاده از تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) به میزان بیش از ۲۲ میلیارد روپیه برای خرید ٢٥ هزار تن ریل از کشور هند مطرح شد و پس از توضیحات نماینده این وزارتخانه در خصوص اهداف این طرح از جمله توسعه شبکه ریلی کشور، جایگزینی ریل های فرسوده و افزایش ظرفیت در شبکه حمل و نقل ریلی، شورای اقتصاد با این درخواست موافقت کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.