| کد خبر: 29638 |

آغاز فصل نوین در روابط گردشگری ایران و کره جنوبی

تین نیوز | هیأت ۱۴نفره مقامات دولتی و شرکت‌های خصوصی گردشگری کره‌جنوبی برای نخستین‌بار پس از یک دهه روابط سرد در گردشگری ۲ کشور به ایران سفر کردند تا نویدبخش توسعه گردشگری میان ۲ کشور شوند.
 
مقامات مسئول هر دو كشور، تحریم‌های وضع شده علیه ایران را مهم‌ترین دلیل كاهش تعاملات در بخش گردشگری 2 كشور اعلام می‌كنند.
 
نخستین نشست تخصصی جدی گردشگری میان ایران و كره‌جنوبی در حالی برگزار شده كه هنوز خط پرواز مستقیم میان 2 كشور وجود ندارد و گردشگران ناچار به پرواز از طریق دوبی یا تركیه به كشورهای یكدیگر هستند.جالب آنكه كره‌جنوبی پروسه لغو روادید با 6 كشور حاشیه خلیج‌فارس را اجرا كرده است، اما تسهیل روادید میان ایران و كره‌جنوبی تاكنون به نتیجه نرسیده و حتی مذاكراتی برای لغو روادید یا تسهیل در صدور آن میان 2 كشور انجام نشده است. در ایران نیز تنها 3 شركت خدمات گردشگری تورهای انحصاری كره‌جنوبی را در اختیار دارند.
 
خیز كره‌جنوبی برای بازار گردشگری ایران 
كیم كوآنك هی، مدیر دفتر خاورمیانه وزارت گردشگری كره‌جنوبی در دوبی كه برای نخستین بار به ایران سفر و از جاذبه‌های گردشگری شیراز، اصفهان و تهران نیز دیدار كرده است، با تأكید بر اقدام مشترك ایران و كره‌جنوبی در موضوع توسعه گردشگری به همشهری می‌گوید: كره‌جنوبی بر بازار گردشگری ایران تمركز جدی دارد.
 
دوره طلایی گردشگری ایران و كره‌جنوبی به سال 2011 و به زمانی بازمی‌گردد كه حدود 10هزار ایرانی از جاذبه‌های گردشگری كره‌جنوبی دیدار كردند. اما از آن سال تاكنون به‌دلیل بحران اقتصاد جهانی و همچنین تحریم‌های وضع شده علیه ایران، تعداد گردشگران ایرانی كره‌جنوبی در سال 2012 به 6500گردشگر و در سال 2013 به 5500گردشگر ایرانی رسید.
 
كره‌جنوبی اكنون و همزمان با مذاكرات 5+1 با ایران، بازار ایران را یكی از پرسودترین بازارهای گردشگری خاورمیانه اعلام كرده و آنطور كه رئیس دفتر خاورمیانه سازمان ملی گردشگری كره‌جنوبی به همشهری خبر داده‌ است، مسئولان كره‌جنوبی تأكید ویژه‌ای بر توسعه روابط گردشگری با ایران و حضور در این بازار پرسود گردشگری خاورمیانه دارند.
 
كره‌جنوبی سال گذشته 5 /12میلیون گردشگر داشت و توانست 14میلیارد دلار از صنعت گردشگری درآمدزایی كند. سال گذشته همچنین 14میلیون گردشگر از كره‌جنوبی به كشورهای دیگر سفر كرده‌اند.
 
بر همین اساس نیز تلاش مسئولان كره‌جنوبی در گردهمایی تخصصی توسعه گردشگری با ایران بر ترغیب شركت‌های خدمات مسافرتی ایران با هدف جذب گردشگر بیشتر از ایران متمركز بود.
 
كیم كوآنك هی، مدیر دفتر خاورمیانه وزارت گردشگری كره‌جنوبی در دوبی می‌گوید كه این كشور با هدف جذب گردشگران خانوادگی از ایران برنامه‌ریزی كرده و اقدام به ایجاد بازار غذای حلال هم كرده است.
 
پیش‌تر دولت تایلند تلاش كرده بود كه با طراحی مسیرهای گردشگری خانواده برای ایرانی‌ها، بتواند خانواده‌های ایرانی را ترغیب به بازدید از جاذبه‌های گردشگری آن كشور و درآمدزایی بیشتر از صنعت گردشگری كند.
 
اكنون وزارت گردشگری كره‌جنوبی به این نتیجه رسیده است تا با آب شدن یخ‌های روابط سرد گردشگری با ایران طراحی مسیر گردشگری خانواده را برای جذب گردشگران ایرانی در اولویت قرار بدهد.
 
آغاز تعاملات جدی ایران و كره‌جنوبی 
سونگ وونگ یئوب، سفیر كره‌جنوبی در ایران فرصت كنونی ایجاد شده برای توسعه تعاملات گردشگری 2 كشور را مثبت ارزیابی كرد.او گفت: حركت خوبی در مسیر تعاملات جدی گردشگری میان ایران و كره‌جنوبی آغاز شده است.
 
سونگ وونگ یئوب، سفیر كره‌جنوبی در تهران اما در پاسخ به این سؤال همشهری كه برقراری پرواز مستقیم تهران- سئول در چه مرحله‌ای است و آیا امكان لغو روادید برای شهروندان ایرانی همچون شهروندان كشورهای حاشیه خلیج‌فارس نیز میسر است؟ گفت: گفت‌وگوها در جریان است و امیدوارم به نتیجه خوبی برسد تا خط پروازی تهران- سئول بار دیگر برقرار شود.
 
سونگ وونگ یئوب گفت: در حال حاضر 3شركت خدمات گردشگری در ایران، ویزای سفر به كره‌جنوبی را برای گردشگران دریافت می‌كنند. بنابراین مشكلی برای سفر گردشگران ایرانی به كره‌جنوبی وجود ندارد و لغو روادید در این شرایط ضروری نیست، اما ممكن است مذاكراتی در آینده بر سر لغو یا تسهیل در صدور روادید بین 2 دولت انجام شود.
 
اگرچه سفیر كره‌جنوبی در تهران معتقد است كه ویزای سفر به آن كشور به‌راحتی در اختیار گردشگران ایرانی قرار می‌گیرد، اما در همان گردهمایی توسعه گردشگری ایران و كره‌جنوبی اعلام شد كه سفارت این كشور در تهران اقدام به طراحی فرم‌های سختگیرانه‌تری نسبت به گذشته برای سفر گردشگران ایرانی به آن كشور كرده است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.