| کد خبر: 27979 |

سریال هفتگی خروج قطار تهران - اهواز از ریل / مسئولان شفاف سازی کنند

تین نیوز | وقوع اتفاقات متمادی در مسیر راه‌آهن تهران- اهواز باعث شده تا این خط ریلی به ناامن‌ترین خط ریلی کشور تبدیل شود، مسافران برای تردد در این خط هیچ اطمینانی برای اخذ بلیت دوبخشی برای رسیدن به مقصد ندارند و به این دلیل استفاده از این خط روز بروز با مشکل مواجه می‌شود.
 
 جدای آنکه حمل و نقل جاده ای و هوایی ما در وضعیت مناسبی قرار ندارد و حوادث چند ماه اخیراین نکته را بیش از پیش ثابت میکند، ناوگان ریلی ما نیز دیگر آنچنان که می بایست قابل اطمینان نیست و باید فکری به حال آن کرد.
 
از ابتدای سال تا کنون 9 بار قطار مسیر تهران- اهواز از ریل خارج شده است که فرسودگی خطوط را دلیل عمده این اتفاق می دانند زیرا 90 کیلومتر از مسیر بازسازی نشده است، خارج شدن قطار از ریل در خطوط ریلی لرستان-خوزستان تبدیل به یک سریال شده است و تاکنون مسئولان کشوری راهکار عملی برای حل این مشکل در نظر نگرفتند.
فرسودگی مسیرهای ریلی جنوب کشور موضوع تازه ای نیست و بسیاری از مسئولان و کارشناسان این موضوع را از سالها قبل هشدار داده بودند که این خطوط ریلی به دلیل فرسوده بودن قابل تضمین نیست واین فرسودگی هر لحظه میتواند احتمال بروز حادثه را افزایش بخشد.این هشدارها برای ترمیم و تخصیص اعتبار تا جایی ادامه پیدا کرد که استاندار خوزستان در یکی از اظهارنظرهایش مسیر ریلی لرستان خوزستان را فرسوده ترین خط ریلی کشور نامید.

مسئولان سریعتر اقدام کنند 
حمیدرضا گودرزی، فرماندار اندیمشک از وقوع این اتفاقات پی در پی ابراز نگرانی کرده  و می گوید: خروج واگن ها از ریل در فاصله زمانی کوتاهی از یکدیگز به وقوع پیوسته است و ما به شدت نگران این مسئله هستیم زیرا اگر اتفاقی برای مسافران بیفتد چه کسی جوابگو خواهد بود؟
وی ادامه می دهد: با توجه فرسودگی خطوط ریلی مسیر راه آهن تهران - جنوب، دور از انتظار نیست که اتفاقی بدتر از حوادث اخیر رخ دهد و مسئولان راهآهن باید هر چه سریعتر برای حل این مشکل اقدام کنند و در خصوص حوادث اخیر پاسخگو باشند.
 
 نیاز به تامین اعتبار برای باسازی ریل محور جنوب
عبدالکریم درویش زاده، مدیرکل راه آهن جنوب، با اشاره به از ریل خارج شدن قطارها در محور تهران – اهواز گفت: خط راه‌آهن جنوب کهنه و فرسوده است که عمده‌ترین علت خارج شدن قطار از ریل در این مسیر همین موضوع فرسودگی است.
 
وی ادامه داد: 250 کیلومتر از خطوط محور جنوب فرسوده و قدیمی است که عملیات بازسازی خط در دستور کار قرار گرفته و بخشی از آن انجام شده و مابقی در دست اقدام است؛ البته بازسازی خط نیاز به تأمین اعتبار دارد که در این صورت این خط بازسازی می‌شود. بازسازی زمان‌بر است و در کوتاه‌مدت قابل تحقق نیست. حداقل یک تا یک سال و نیم زمان نیاز ارد و باید به صورت مداوم این کار انجام شود.
درویش‌زاده ادامه‌داد: راه آهن همواره دغدغه بازسازی را در محور جنوب داشته است اما بخشی از این کار باید در زمان گذشته انجام می‌شد که این کار انجام نشد و جزو کارهای انباشته شده و عقب مانده است.
 
وی خاطرنشان‌کرد: در حال حاضر اداره راه‌آهن در حال پیگیری این موضوع است که امیدواریم عملیات بازسازی انجام شود. این پروژه نیاز به تأمین اعتبار دارد که قاعدتا دولت باید توجه خاصی به این مساله داشته باشد و اعتبارات لازم را در اختیار راه آهن قرار دهد تا با بازسازی این خط، در آینده کمتر شاهد چنین اتفاقاتی باشیم.

دخالت عوامل طبیعی و انسانی در خروج قطار از ریل
ناصر سودانی، نماینده مردم اهواز در مجلس، در این رابطه اظهار کرد: فرسودگی ریل عمده ترین علت خروج واگن ها را ریل است اما عوامل دیگری نیز در به وجود آمدن این واقعه دخالت دارند.
 
وی اضافه کرد: از جمله عوامل می توان به مدیریت و در واقع نوع هماهنگی برنامه ریزی برای رفت و آمد این قطارها است که گاهی به تلاقی می خورد.
سودانی عنوان کرد: نوع هدایت لوکوموتیو یا عوامل طبیعی و غیر طبیعی که در مسیر است نیزمی تواند منجر به این اتفاق شود چه بسا کسانی یک سری وسایل و اشیایی را در مسیر قطار یا نقطه خروج قطار از خطی به خط دیگر قرار داده شود و یا دستکاری هایی در خطوط انجام می شود.
 
وی خاطر نشان کرد: است در مجموع ما در جهت دوخطه کردن کل این مسیر و تجدید خطوط مجلس و وزرات راه دنبال می کنند الان بین اهواز خرمشهر اهواز اندیمشک تهران قم انجام شده و بین اندیمشک تا دورود تصویب شده و اختصاص هم پیدا کرده است و این کار برای تعویض خطوط شروع شده است.
پس می توان به این نتیجه رسید که علاوه بر فرسودگی خطوط عوامل دیگری نیز در ایجاد این واقع دخالت دارند که مسئولان باید در این زمینه شفاف سازی کنند زیرا خطوط ریلی تهران- اهواز مربوط به 70 سال پیش است اما چرا باید در این مدت کوتاه 7 ماهه تا این اندازه شاهد خارج شدن واگن ها از ریل باشیم؟
 
به رغم اظهارنظر کارشناسان این اتفاقات در خطوط ریلی خوزستان از دو حالت خارج نیست، یا به دلیل عدم مدیریت صحیح تردد قطارها و یا به دلیل شرایط خلاف استاندارد در قطارها و خط ریلی است که در هر دو صورت نشان از ناتوانی مدیریت در بخش راهآهن استان خوزستان است.
خروج از ریل قطارهای خوزستان از حد میانگین کشوری به مراتب گذشته است و این تکرار اتفاقات باعث شده تا حد زیادی به استان خوزستان از نظر تجاری و... نیز خساراتی وارد شود.
 
کوتاهی مسئولان در رفع مشکلات موجود به  صورت زیربنایی و تکرار پیدرپی این وقایع باعث میشود تا صنعت ریلی و سایر صنایع خوزستان که به نحوی برای حمل ونقل به خطوط ریلی نیاز دارد، رفتهرفته به حمل ونقل جادهای رویآورند که این مسئله باعث افزایش خطرات و رشد فزاینده تلفات در جاده های استان می شود.
کوتاهی محرز مسئولان در رسیدگی به شرایط مسافرانی که قطارشان از خط خارجشده است نیز از سویی دیگر باعث بیاعتمادی مردم نسبت به این صنعت در خوزستان شده است.
 
موضوعی که دراین میان نباید فراموش شود آن که ممکن است برخی ازاین قطارهای خارج شده از ریل موجب صدمه دیدن هموطنان مان نشود اما همواره ضررهای جبران ناپذیری را وارد میکند.به طور مثال در یکی از موارد خروج قطار در محور اندیمشک مقادیر زیادی سود سمزا به روخانه ریخت که ضررهای جبران ناپذیر محیط زیستی را به آن منطقه وارد کرد که شکایت سازمان محیط زیست از راه آهن را به دنبال داشت.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • فر 0 0

    اقا یعنی با این همه امکانات فعلی نمیتونن خط رو بازسازی کنند واقعا متاسفیم[…] این ناحیه نیز زیاد خوب نیست واقعا خیلی امار سوانح رفت بالا تا پارسال در این محور سانحه یک یا دو بار در سال اتفاق میافتاد نهایتا ۳ سانحه نه ۹ سانحه در هشت ماه … بازسازی باید اغاز بشه و عملیات نگهداری ویژه. در این خط باید انجام بشه

  • جواد 0 0

    سلام تا وقتی پیمانکاران بدون هیچگونه سابقه ای در امر راه آهن بصورت رانت انتخاب بشوند باید منتظر سوانح بدترهم بود متاسفانه نظارت کافی نیز وجودندارد