| کد خبر: 27838 |

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی پیش‌بینی کرد؛

چهار سناریوی آینده گردشگری

تین نیوز | گردشگری در بلندمدت در بسیاری از کشورها به یک کالای گران تبدیل خواهد شد .

در آینده نزدیک، گردشگری جهانی به‌طور روز افزونی به سوی قطبی شدن پیش می‌رود.
مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش اخیر خود که به آینده‌پژوهی در این زمینه پرداخته است، قطبی شدن گردشگری جهانی را ناشی از تاثیر شاخصه‌های اقتصادی متفاوت در مناطق مختلف جهان عنوان کرده است؛ شاخصه‌هایی که هم الگوهای تقاضا و هم برخی روندهای درون مرزی را شکل می‌دهند (مخصوصا روندهای مرتبط با کسب و کار گردشگری).
 
براساس این گزارش، در اقتصادهای توسعه‌یافته غربی وضعیت آینده نزدیک از طریق سطوح بالای بدهی دولتی مشخص شده است و بحث‌هایی در مورد اینکه آیا بیکاری ناشی از ساختاربندی مجدد بخش دولتی به وسیله استخدام بخش خصوصی جایگزین خواهد شد یا خیر، وجود دارد.
این موضوع احتمالا به اینکه دولت گردشگری را به عنوان اولویت چندم توسعه خود انتخاب می‌کند، بستگی دارد؛ زیرا مثلا می‌توان تفاوت‌های بسیاری میان توسعه گردشگری توسط بخش دولتی در امارات متحده عربی و شکاف‌ها و محدودیت‌های رشد گردشگری در کشوری نظیر انگلیس مشاهده کرد. 
این گزارش تصریح می‌کند شرایط کلی اقتصادی نه‌تنها بر اشتغال تاثیر می‌گذارد، بلکه تاثیر مهمی بر تقاضای گردشگری در ارتباط با استنباط مخارج خانوار در زمینه کالاهای لوکس دارد. چنین موضوعی در بریتانیا خودش را (در کنار کاهش ارزش ارزی لیره استرلینگ) با احیای توریسم داخلی (در کنار اقدامات مشابه در استرالیا) برای حفظ مخارج اقتصادی با ارزش اقتصاد ملی نشان داده است. بر همین منوال، مالیات سفر نیز افزایش خواهد یافت زیرا عقیده بر آن است که تعطیلات با مصرف بالای سوخت همراه است. در نتیجه گردشگری در بلندمدت در بسیاری از کشورها به یک کالای گران تبدیل خواهد شد.
در مقابل پیش‌زمینه‌های اقتصادی، تاثیرات بر رفتار بازدیدکنندگان آتی دیده می‌شود. 
 
  چالش‌ها و فرصت‌های ایرلاین‌ها و آژانس‌ها
این گزارش همچنین به بررسی‌ها و مطالعات اخیر آمادئوس –شرکتی که توزیع و راه حل‌های فناوری را برای کمک به مشتریان سفر ارائه می‌دهد- اشاره کرده است.  این مطالعه به بررسی روندهای شکل‌دهنده آینده گردشگری اختصاص یافته و به‌طور خاصی بر چالش‌ها و فرصت‌های روبه‌روی ایرلاین‌ها و آژانس‌ها تمرکز کرده است. این گزارش فرصت‌های درآمدی جدید بالقوه و محرک‌های سودآور، مدل‌های جدید محرک رشد آینده و تغییر سلایق و ترجیحات مسافران را بررسی و به مساله مهمی اشاره می‌کند. 
براساس این پژوهش صنعت جهانی مسافرت، به صورت غیریکنواخت از رکود نجات می‌یابد و تا سال 2020، آسیا یک سوم مخارج سفر- نرخی 21 درصد بیشتر از مقدار امروزی آن- را به خود اختصاص خواهد داد. چنانچه امروزه نیز چین به عنوان یک کشور آسیایی یکی از پایه‌های اصلی مخارج سفر است و این موضوع برخاسته از افزایش درآمد در این کشور است.
خدمات اضافی، فرصت‌های جدیدی پدید می‌آورند، اما ممکن است آن نوشدارویی که خیلی‌ها برای رشد درآمد منتظر آن هستند، نباشد.
همچنین این پژوهش پیش‌بینی می‌کند ایرلاین‌ها و آژانس‌ها باید مدل‌های جدیدی را که دید جامع‌تری از تجربه‌ کلی مسافرت در اختیار قرار می‌دهند، بررسی کنند. از سوی دیگر، کلاس‌های مجازی پرواز جایگزین کلاس‌های درجه دو پرواز خواهد شد، زیرا مسافران به دنبال تجاربی شخصی و منحصربه‌فرد هستند. مسافرت تجاری از رکوردهای اخیر خلاص خواهد شد، اما کلاس اقتصادی با تغییراتی مواجه می‌شود. عادات مسافرتی در حال ظهور کشورها ناشناخته می‌ماند. به علاوه آژانس‌های مسافرتی که خدمات چهره‌ به چهره ارائه می‌دهند، ارزش بیشتری پیدا می‌کنند.
تحقیق آمادئوس تصریح می‌کند تغییرات جمعیت‌شناختی مسافرت غربی را دگرگون خواهد کرد؛ به این معنا که افراد مسن‌تر و متمول‌تر خواهند شد و این بر روند سفر آنها اثر خواهد داشت.
 
   توریسم، تحت تاثیر طبقه متوسط
به نظر می‌رسد سرعت تغییرات در بخش گردشگری در حال شتاب گرفتن است. در واقع جهان در تلاطم و منابع در حال کمیاب شدن است. چنانچه سازمان ملل پیش‌بینی کرده، تا اواسط دهه 2020 جمعیت جهان به 8میلیارد نفر می‌رسد؛ یک افزایش 3/1میلیارد نفری که تقاضاهای جدید چشمگیری را در جهان ایجاد خواهند کرد.
از سوی دیگر کشورهای طبقه متوسط نظیر چین و هند به‌طور بالقوه‌ای جریانات جهانی گردشگری را تغییر می‌دهند؛ چنانچه گفته شد افزایش درآمد آنها می‌تواند تقاضای سفر را از سوی این قشر افزایش دهد. همه اینها در حالی است که تغییر آب و هوا آثار قابل توجهی بر چگونگی سفر، زمان و مکان سفر و همین‌طور میزان سفر می‌گذارد. این گزارش مرکز پژوهش‌ها 4 سناریو را برای تغییرات آتی ارائه می‌کند. 
سناریوی نخست، ترقی ناگهانی و شکوفا شدن است. براساس این سناریو، سال 2025 جهان به سمتی می‌رود که مردم همه در آن ثروتمند خواهند بود و به نقاط دور و دراز سفر می‌کنند. برای این سفرها پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها به‌کار گرفته می‌شوند؛ تکنولوژی‌هایی که گردشگری را قادر می‌سازند تا سرعتش را با افزایش قیمت سوخت و انرژی تنظیم کند اما مبادلات هزینه‌بری باید صورت بگیرد زیرا گردشگری برای حذف مصرف سوخت‌های فسیلی در صنایع دیگر باید سرمایه‌گذاری کند و این امر حاشیه سود گردشگری را بیش از پیش کاهش خواهد داد. در این سناریو، برخی مقاصد در نقطه فروپاشی خواهند بود. بازدیدکننده‌ها در لندن، پاریس و نیویورک در جاذبه‌ها تجمع می‌کنند و این شلوغی داشتن تجربه حضور در یک محیط بکر را از میان خواهد برد؛ یک رشد جهانی مملو از تنش که باید به آن توجه شود.
سناریوی دوم در این گزارش، «ناآرامی توزیع شده» نامیده می‌شود. ترکیب مسموم‌کننده تاثیرات مخرب تغییر آب و هوا، جنگ بر سر منابع کمیاب و ناآرامی اجتماعی، جهان بی‌ثباتی را ایجاد می‌کند. مکتب حمایتی قوی می‌شود و تجارت جهانی رو به محدودیت می‌گذارد. همچنین بررسی‌های مجدد ویزا و اقدامات امنیتی سختگیرانه، مسافرت را طاقت‌فرسا و وقت مسافر را تلف می‌کند. در این سناریو بازدیدکنندگان مکان و زمان سفرشان را خودشان تعیین می‌کنند و اصرار به سفر به مقاصد معدودی دارند؛ مقاصدی که به‌دلیل شلوغی بسیار، با مشکلات متعددی روبه‌رو خواهند شد. حدود 20درصد از سفرهای تجاری تا سال 2020، با سفرهای مجازی جایگزین خواهند شد و این به آن معنا است که سفرهای هوایی برای گردشگران کاهش می‌یابد.
سناریوی سوم، قیمت و مزیت است. قیمت بالای نفت، مسافرت را گران کرده است. هزینه، نگرانی اصلی مسافران است. درحالی‌که تعداد اندک افراد متمول همچنان به سفرهای خود ادامه خواهند داد، اکثریت مردم به سادگی نمی‌توانند از پس هزینه چنین سفرهایی بربیایند و تنها شبکه دریایی، اتوبوس و راه‌آهن اتحادیه اروپا، مقرون به صرفه‌ترین ابزار مسافرت را به اکثر مردم ارائه می‌دهند. سناریوی فشار سوخت (فسیلی)، سناریوی چهارم است. در اینجا نگرش مردم و رفتار دولت تغییر می‌کند. برخی از دولت‌های قوی به‌منظور مقابله با شوک آب و هوایی، سهمیه سوخت قابل مبادله‌ای را برای هر خانوار درنظر گرفته‌اند. اقتصاد بیشتر محدود شده و درآمد قابل تصرف به دنبال یک رکود طولانی کاهش می‌یابد. برای مسافران هدف و هزینه‌های واقعی مسافرت تغییر کرده است؛ آنچه انجام می‌دهید مهم‌تر از مکانی است
که می‌روید.
چهار سناریوی 2023 گردشگری، ابزار ارزشمندی را برای آزمایش خط‌مشی، توسعه استراتژی و نوآوری فراهم می‌آورد. همه این آینده‌ها قابل قبول و باورکردنی هستند اما آنچه می‌توان درباره آن اطمینان داشت این است که روند فعلی ادامه نخواهد یافت. از این رو اندیشیدن و برنامه‌ریزی در مورد آینده امری ضروری برای برنامه‌ریزی استراتژیک هر سازمانی است.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.