| کد خبر: 27826 |

ایستگاه‌های متروک عقاب طلایی

مقاصد جدید برای قطارهای گردشگری معرفی شود

تین نیوز | گردشگری با قطار گرچه یکی از انواع رایج گردشگری در ایران است، اما قطاری که مسافرانش را تنها گردشگران ورودی تشکیل دهند، این روزها به یکی از مهم‌ترین خبرهای مرتبط با توریسم در کشور بدل شده است.

اولین مسافران این قطار شامل گردشگرانی از کشورهای اروپایی می‌شدند و چند سرمایه‌گذار آمریکایی و استرالیایی نیز در آن حاضر بودند که با این سفر قصد داشتند ظرفیت‌های توریسم ریلی را در ایران مورد بررسی قرار دهند؛ آنها پس از گذر از مرزهای غربی وارد زنجان شدند و سپس از جاذبه‌های یزد، اصفهان، شیراز، کرمان و تهران دیدن کردند. گروه دوم نیز پس از ورود هوایی به ایران عازم مشهد شد تا پس از دیدار از این شهر به سمت اصفهان و شیراز رهسپار شود.
 
اما تاثیرگذاری قطار لوکس گردشگری بر شهرهای مقصد چگونه است آیا می‌‌توان امیدوار بود با گذر این قطار، افزایش تعداد گردشگران ورودی نیز روی ریل بهتری قرار گیرد؟ آنچه از گفته‌های مسوولان گردشگری شهرهای مقصد این قطار برمی‌آید نشان‌دهنده امیدواری آنها به رونق صنعت توریسم است که شاهد آن نیز تدارک ویژه آنها برای پذیرایی از گردشگران این قطار است. 

گروه اول پس از ورود به زنجان با استقبال گسترده‌ای از سوی مسوولان دولتی زنجان و رسانه‌ها قرار گرفتند و گفت‌وگوهای متعددی نیز با «جیم فریدلندر»، مدیر یک شرکت گردشگری در آمریکا انجام شد که مایل بود با اتمام سفر و بررسی‌های صورت گرفته درباره راه‌اندازی تورهای ورودی به ایران برای گردشگران کشورش تصمیم بگیرد؛ در کرمان نیز فرماندار، شهردار و مدیرکل راه‌آهن استان کرمان در مراسم استقبال از قطار حاضر شدند.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی این استان در گفت‌وگو با رسانه‌ها با بیان اینکه امکانات لازم برای پذیرایی گردشگران خارجی مهیا شده است، ابراز امیدواری کرده بود که آنها خاطره‌ای خوش از کرمان را به همراه خود داشته باشند؛  به گفته علی مهاجری، افزایش حضور گردشگران ضمن معرفی فرهنگ و تمدن ایران می‌تواند به منزله درمانی برای اقتصاد ایران باشد.

رجبعلی لباف خانیکی مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی نیز با بیان اینکه ورود این قطار می‌تواند اتفاق مهم در گردشگری پایتخت معنوی ایران باشد؛ از برنامه‌ریزی‌های لازم برای استقبال از این گروه خبر داده و عنوان کرده بود که این برنامه‌ها به گونه‌ای است تا از حضور این گروه از گردشگران اروپایی در مشهد بهترین استفاده را ببریم. به نظر می‌رسد تدارکات دیده شده برای اولین قطار گردشگری به اندازه‌ای مطلوب بوده است که آنها را برای سفر مجدد به ایران یا راه‌اندازی تور به کشورمان ترغیب کند؛   «جیم فریدلندر» نیز با اتمام سفرش با اطمینان از اجرایی شدن پروژه‌اش گفت قصد دارد این قطار را در سال 2016 با مسافران آمریکایی پر کند. «فیل اسکر»، از شرکت گردشگری استرالیایی نیز پس از این سفر گفت: احتمالا باز هم با مسافران دیگری به ایران بیایم. 

مطلوب بودن برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای گردشگران لوکس عقاب طلایی، استقبال آژانس‌های خارجی از انتخاب ایران به عنوان مقصد سفر و تغییر تصویر بعضا غیر واقعی شکل گرفته از کشورمان گرچه دستاوردهای مثبتی در عرصه گردشگری و به‌ویژه گردشگری ریلی محسوب می‌شود؛ اما مسائل در حاشیه‌ مانده را نباید به بهانه موفقیت فعلی از نظر دور داشت.

یکی از این مسائل ایستگاه‌های انتخاب‌شده جهت گذر قطار لوکس طلایی است، اسامی ذکر شده نشان می‌دهد به جز زنجان که تاکنون در لیست مقاصد برتر گردشگری ورودی ایران حضور نداشت، انتخاب سایر مقاصد همچنان براساس همان الگوی سنتی گردشگری ورودی صورت گرفته و ایستگاه بسیاری از شهرها در این زمینه متروک باقی مانده است؛ نمونه این ایستگاه‌ها قزوین است. 

محمدعلی حضرتی‌ها، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان قزوین در رابطه با نیامدن عقاب طلایی به قزوین با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته توسط این تور به «ایسنا» گفت: این‌گونه تورها به‌طور معمول شاخص‌های خاصی را برای خود برمی‌گزینند که به نظر می‌رسد یکی از این شاخص‌ها وجود اثر ثبت شده جهانی باشد. ایستگاه‌های سمنان، دامغان، شاهرود و سایر شهرهای دیگر که در مسیر حرکت این قطار قرار داشتند نیز با همین توجیه تنها نظاره‌گر عبور قطار عقاب لوکس طلایی از شهرشان بودند. 

این در حالی است که مسجد تاریخانه در زمره اولین مساجد اسلامی محسوب می‌شود که به سبک معماری دوره ساسانی ساخته شده است؛ بازار تاریخی سمنان و دروازه آن نیز گرچه تاکنون نتوانسته است اقبالی در ثبت جهانی به دست آورد اما برای گردشگران خارجی گزینه‌ای مطلوب برای بازدید خواهد بود؛ شهرستان شاهرود نیز با حضور بایزید بسطامی و شیخ ابوالحسن خرقانی قطب عرفان شرق به حساب آمده و هرساله پذیرای گردشگران زیادی است.

 از این رو به نظر می‌رسد توجیهاتی نظیر عدم آثار ثبت‌شده جهانی و برنامه‌ریزی حرکت قطار عقاب لوکس طلایی نمی‌تواند رشد متوازن توریسم در ایران را بهبود بخشد؛ بنابراین همان‌گونه که آرش نورآقایی فعال حوزه توریسم  می‌گوید، باید از قطبی شدن گردشگری ورودی در کشور جلوگیری کرد و مقاصد جدید را با تبلیغات و بازاریابی مناسب به‌عنوان گزینه‌های مطلوب برای سفر معرفی کرد. تنها در این صورت است که ضمن افزایش گزینه‌های روی میز برای گردشگر ورودی و وسعت بخشیدن به دایره انتخاب تورها، می‌توان توسعه متوازن را برای صنعت گردشگری کشور به ارمغان آورد.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.