| کد خبر: 27242 |

بررسی چالش ها و راهکارهای صنعت دریانوردی در پایتخت سفرهای دریایی ایران

تین نیوز | نشست بررسی هم اندیشی برای یافتن راهکارهای مناسب جهت رفع چالش های صنعت دریانوردی ایران با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی، مدیران ستادی سازمان بنادر و مسئولان ارشد دریایی و بندری هفت استان ساحلی کشور  طی دو روز آینده به میزبانی استان هرمزگان به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی ایران برگزار می شود.

به گزارش تین نیوز از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، بیش از 100نفر از مسئولان ستادی سازمان بنادر، مدیران ارشد اجرایی این سازمان در هفت استان ساحلی کشور با همراهی معاونین و کارشناسان دریایی، اواسط هفته جاری طی نشستی در جزیره عجایب هفتگانه خلیج فارس دور یک میز جمع می شوند تا راهکارهای موجود برای رفع چالش های صنعت دریانوردی را بررسی کنند.

این نشست دو روزه، صبح سه شنبه ششم آبانماه جاری با سخنرانی  محمد سعید نژاد معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی دریانوردی آغاز بکار می کند و مدیران کل بنادر و دریانوردی استان های ساحلی نیز پیشنهاداتی برای توسعه فعالیت های دریایی خود ارایه خواهند کرد.

در همین رابطه، ابراهیم ایدنی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان جزییات برگزاری گردهمایی مدیران دریایی کشور در جزیره قشم تشریح کرد.

وی خاطرنشان کرد: این گردهمایی در قالب سمینار به مدت دو روز طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه (6 و 7 آبان) با حضور مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی، معاون دریایی و مدیران کل ستادی سازمان بنادر و دریانوردی مدیران کل بنادر و دریانوردی کشور، معاونین دریایی و روسای بنادر تابعه و روسای ادارات دریایی به میزبان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جزیره قشم برگزار می شود.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان، اجرای مقررات MLC چالش ها و راهکارها، ارتقاء جایگاه سازمان در مجامع بین المللی با تاکید بر حضور فعال در جلسات سند خوانی، ارتقاء رسیدگی به سوانح دریایی، نحوه ادامه واگذاری امور تصدی گری دریایی به بخش غیر دولتی(راهبری عملیات جستجو و نجات دریایی، لایروبی، نگهداری علایم ناوبری) و غیره از مهمترین موضوعات تعیین شده برای این نشست محسوب می شود.

بنابر گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، چگونگی پذیرش سرمایه گذار در بخش های جستجو و نجات دریایی، نگهداری علائم کمک ناوبری و لایروبی آبراه ها، بهبود کیفیت رسیدگی به سوانح دریایی و نظارت کارشناسان بر اجرای دقیق مقررات دریایی ایمنی حمل کالا و مسافر توسط کشتی ها از جمله موضوعات محوری این نشست است.

افزایش ناوگان شناورهای ناجی، توسعه امکانات مخابرات دریایی و یکپارچگی در مدیریت حمل و نقل دریایی از دیگر مباحثی است که در این نشست مطرح خواهد شد. همچنین بهبود شرایط کار دریانوردان با اجرایی شدن مقررات MLC از دیگر موضوعاتی است که با بررسی دقیق تر چالش های این بخش، راهکارهای آن احصاء خواهد شد.
از سوی دیگر، مباحث تخصصی دیگری همچون استخدام، ساعت کار و مرخصی، امکانات رفاهی، غذا و بهداشت، مراقبتهای پزشکی و مسائل امنیتی دریانوردان از جمله مواردی است که در مقررات کنوانسیون MLC مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است استان های هرمزگان، بوشهر و خوزستان، سیستان و بلوچستان، گلستان، مازندران و گیلان به عنوان هفت استان ساحلی کشور به شمار می روند که امور دریایی این استان ها تحت مدیریت عالی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در تهران انجام می شود.

شایان ذکر است، نشست مدیران دریایی کشور در چنین سطح مدیریتی و همچنین گستردگی تعدد شرکت کنندگان، برای نخستین بار در کشور امسال در حالی به میزبانی استان هرمزگان برگزار می شود که این استان با برخورداری از 71 بندر بزرگ و کوچک و همچنین دو هزار و 238 کیلومتر نوار ساحلی (با احتساب جزایر) یک از مهم ترین استان دریایی کشور قلمداد می شود. 

گفتنی است، منطقه ویژه اقتصادی بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری کشور، بندر شهید حقانی به عنوان بزرگترین بندر مسافری کشور و همچنین بنادر جزیره قشم شامل شهید ذاکری، پهل و لافت به عنوان پرترددترین بنادر مسافری کشور همگی در استان هرمزگان واقع شده اند و با اقدامات صورت گرفته طی سال های پس از انقلاب اسلامی، این استان به مرکز ثقل صنعت حمل و نقل دریایی در ایران و منطقه تبدیل شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.