یا حال نوشتن برنامه جامع را نداریم یا سواد آن را!
تین نیوز | معاون پژوهشهای زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس با طرح این پرسش که کدام برنامه در ایران بر اساس اطلاعات و آمار واقعی نوشته شده است، گفت: ما یا سواد یا حال نوشتن برنامه جامع را نداریم اما اگر این برنامه را ننویسیم هزینه ما بالا میرود و مجبوریم هزینه را از جیب مردم تأمین کنیم.
محمدرضا محمدخانی در نشست هماندیشی سیاستهای حمل و نقل در برنامه ششم اظهار داشت: آیا یک برنامه میتواند همه دردهای حمل و نقل کشور را حل کند و اگر چنین نیست مشکل ما کجاست؟
وی اضافه کرد: ما تلاش میکنیم همه آرزوهایمان را درون یک برنامه 5 ساله بگنجانیم و هر سال هم تلاش میکنیم در بودجه سالانه مشکلمان را حل کنیم.
معاون پژوهشهای زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس اضافه کرد: مهمترین معضل اساسی امروز کشور آب است اما سند آب نداریم، سند انرژی، سند صنعت و معدن و تجارت، سند کشاورزی، سند حمل و نقل و امثال آن نداریم و هر 5 سال یادمان میافتد چیزی بنویسیم.
وی ادامه داد: آیا کسی میداند چه کسی مدیر حمل و نقل ایران است؟ وزارت راه و شهرسازی بعد از تشکیل، قانون وظایف و اختیارات ندارد علیرغم اینکه قرار بود 6 ماه بعد از تشکیل وظایف و اختیارات آن به تصویب مجلس برسد.
وی افزود: 35 سال است که باید بر اساس تکالیف قانونی اساسنامه شرکت ملی نفت نوشته شود اما این اساسنامه کجاست؟ ما قانون نوشتهایم اما کجا عمل شده است، آیا بر اساس قانون طرح جامع حمل و نقل کشور تدوین شده است؟
محمدخانی تأکید کرد: میتوانیم روی یک کاغذ همه آرزوهایمان را بنویسیم اما باید ببینیم کدام یک از آنها واقعی و شدنی است. چنانکه از سال 72 قانوننویسی برای حمل و نقل کشور شروع شد و تا الان 16 قانون و سیاست کلان نوشته شده است. اگر ما برنامه جامع داشتیم نیاز به قانون جدیدی هم داشتیم.
وی با بیان اینکه 25 تا 30 درصد وزن انرژی کشور در حمل و نقل مصرف میشود، گفت: کدام برنامه را بر اساس اطلاعات و آمار میبندیم؟ آیا اطلاعات ما درست است یا اغلب آنها غلط است؟ مثلا درباره شدت مصرف انرژی کشور ادعاهایی در مقایسه با ژاپن و دیگر کشورها وجود دارد که محاسبه دقیقی درباره آنها ارائه نمیشود.
معاون پژوهشهای زیربنایی مرکز پژوهشهای مجلس با تأکید بر اینکه برنامه جای تعیین سهم بودجه نیست، گفت: قبلا اسنادی تدوین شده است اما کجا ابلاغ شده و کجا بر اساس آن عمل شده است؟ تا وقتی چنین نکنیم 5 سال یک بار باید این حرفها را تکرار کنیم.
وی با طرح این پرسش که حمل و نقل چند متولی دارد، ادامه داد: در وزارت راه و شهرسازی 4 متولی جداگانه وجود دارد که با هم هماهنگ نیستند و حمل و نقل ریلی و دریایی و هوایی و زمینی هر یک کار خودشان را میکنند.
وی افزود: 2 دهم درصد سوخت کشور در حمل و نقل ریلی مصرف میشود اما ریل 10 درصد حمل و نقل را بر اساس تن کیلومتر بر عهده دارد.
محمدخانی با تأکید بر اینکه بزرگترین ثروت دستساز کشور در حوزه حمل و نقل قرار دارد، گفت: شهرداریها هم کار خودشان را میکنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت هم تصدی بخش دیگری را دارد، وزارت کشور هم در بخشی تصدی دارد و در احکام قانونی وزارت نفت را هم مکلف میکنیم کارهایی انجام دهد اما آیا ثروت به این عظمت مدیر، تشکیلات و برنامهریزی نیاز ندارد؟
وی تصریح کرد: ما یا سواد یا حال نوشتن برنامه جامع را نداریم اما اگر این برنامه را ننویسیم هزینه ما بالا میرود و مجبوریم هزینه را از جیب مردم تأمین کنیم.
وی با تأکید بر اینکه کار مقطعی، دانهای و ذرهای قطعا جواب نمیدهد، گفت: اگر قرار است پولی بابت صرفهجویی در مصرف سوخت به دست بیاید باید در اختیار مدیر حمل و نقل قرار بگیرد نه وزارت نفت
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.