| کد خبر: 256285 |

افزایش رعد و برق و تاثیر آن بر هوانوردی

چندین تیم از دانشمندان در دانشگاه های تحقیقاتی معتبر در حال بررسی روند میزان رعد و برق هستند. آنها دریافته اند که روند بلندمدت نشان دهنده افزایش رعد و برق است.

تین نیوز

چندین تیم از دانشمندان در دانشگاه های تحقیقاتی معتبر در حال بررسی روند میزان رعد و برق هستند. آنها دریافته اند که روند بلندمدت نشان دهنده افزایش رعد و برق است.
به گزارش تین نیوز، این مطالعه نشان داده که رعد و برق به طور قابل توجهی افزایش یافته است. به عبارتی میزان رعد و برق 73٪ در خشکی و 270٪ در اقیانوس رشد داشته است.
هر گونه افزایش در فرکانس رعد و برق اثرات نامطلوب جدی بر حمل و نقل هوایی خواهد داشت. این تأثیرات بر خلبانان و هواپیماهای موجود در هوا و همچنین بر کارکنان هوانوردی در رمپ ها و فرودگاه ها تأثیر می گذارد. افزایش رعد و برق تاثیر قابل توجهی بر فرکانس و شدت آتش سوزی نیز خواهد داشت که به نوبه خود می تواند بر کیفیت هوای بسیاری از مناطق تأثیر گذاشته و موجب اختلال در پروازها شود.
آزمایشگاه هوافضای فرانسه به طور متوسط تخمین می زند که هر هواپیمای ناوگان تجاری به طور متوسط در هر 1000 ساعت پرواز مورد اصابت صاعقه قرار می گیرد. خسارت ناشی از این صاعقه‌ها باعث می‌شود که سالانه حدود 2 میلیارد دلار هزینه‌های عملیاتی خطوط هوایی افزایش یابد.
رعد و برق می تواند باعث آسیب فیزیکی به هواپیما شود. اثراتی مانند ذوب شدن، سوختن، شوک مغناطیسی، ضربه و فشار بیش از حد، انفجار سوخت، شوک الکتریکی و از بین رفتن سیستم های اویونیکی از این جمله اند.

صاعقه به زیرساخت های فرودگاه آسیب می زند

انرژی الکتریکی صاعقه برای آسیب رساندن به ساختمان‌ها و مدارهای الکتریکی محافظت نشده و سیستم‌های ارتباطی فرودگاه ها زیان بار است.
برای مثال حادثه 23 ژوئن 2019 که در آن صاعقه تجهیزات ترمینال فرودگاه بین‌المللی دالاس فورث ورث را نابود کرد و موجب تاخیر 600 هواپیما و لغو 425 پرواز شد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: انجمن شرکت های هواپیمایی ایران

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.