| کد خبر: 256101 |

با حضور وزیر راه و شهرسازی:

◄ اولین جلسه هیات امنای صندوق ملی مسکن برگزار شد

مسعود رهنما رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در نخستین جلسه هیات امنای این صندوق به تشریح فعالیت ها، منابع و مصارف، نیازها و افق پیش روی این صندوق پرداخت.

تین نیوز

مسعود رهنما رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن در نخستین جلسه هیات امنای این صندوق به تشریح فعالیت ها، نیازها و افق پیش روی این صندوق پرداخت.

به گزارش تین نیوز، با توجه به ماده 3 قانون جهش تولید و تاکید این قانون بر تشکیل صندوق ملی مسکن و با عنایت به اهمیت این صندوق در تقویت توان حمایتی و تخصیص بهینه منابع بخش مسکن ، اولین جلسه هیات امنای صندوق امروز دوشنبه 25 اردیبهشت ماه 1402 برگزار شد.

از جمله وظایف این صندوق تجمیع منابع مالی تامین مالی و سرمایه گذاری داخلی و خارجی، حرکت در راستای تولید مصالح به ویژه فناوری مصالح نوین، جلب و جذب و هدایت منابع مالی ریالی و ارزی، ورود سرمایه گذاری داخلی و خارجی، تجهیز منابع از طریق بازار سرمایه و ابزارهای نوین مالی، تضمین های لازم برای خانواده های کم درآمد، ارائه تضمین های در سود تسهیلات بانکی و همچنین امکان اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی و سایر موسسات مالی و اعتباری است.

در این جلسه با حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس هیات امنای صندوق ملی مسکن، احمد وحیدی وزیر کشور و  جمالی نژاد قائم مقام وزیر کشور در صندوق ملی مسکن، اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن، اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران مجلس و عضو ناظر هیات امنای صندوق ملی مسکن به اتفاق معاونان تام الاختیار سید صولت مرتضوی وزیر کار، سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد، سید داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه و محمد رضا فرزین رئیس کل بانک مرکزی، مسعود رهنما رئیس هیات عامل صندوق توسعه ملی به ارائه توضیحات مشروحی درباره این صندوق پرداخت و تصمیمات مهمی در حوزه مسکن اتخاذ شد.

در این جلسه، برنامه ها و بودجه 1401 و بودجه پیشنهادی 1402 ، ظرفیت های قانونی که در اختیار صندوق ملی مسکن قرار گرفته است از جمله عرضه و واگذاری زمین های در اختیار وزارت راه و شهرسازی و سایر دستگاه ها و همچنین درآمدهای حاصل از اجاره اراضی، درآمدهای مالیاتی، بودجه سنواتی، خطوط اعتباری مسکن مهر، فروش واحدهای فاقد متقاضی به نفع صندوق، درآمدهای حاصل از سرمایه گذاری وجوه از طریق مدل های مالی و ابزارهای نوین اقتصادی، درآمدهای حاصل از ارائه خدمات ضمانتی و فروش اوراق مشارکت به اطلاع هیات امنای صندوق رسید و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

همچنین هیات عامل صندوق در خصوص نیازمندی ها در بخش پرداخت یارانه ها و کمک سود تسهیلات، هزینه های صدور و تمدید پروانه های ساختمانی، هزینه های مرتبط با آماده سازی اراضی و حمایت از تولید مصالح نوین، خصوصا در بخش نیازهای صندوق به منابعی که بتواند خدمات روبنایی و کاربردهای غیر انتفاعی برآورده کند و همچنین خدمات زیربنایی محوله به صندوق، توضیحاتی را به حاضران در نشست ارائه کرد.

پرداخت هزینه های تخفیف نظام مهندسی و یا تسهیلات ارزان قیمت در بخش های مختلف از جمله نیازمندهای صندوق بود که تصمیمات لازم در بودجه سنواتی برای این نیازها اتخاذ شد.

اهم اقدامات انجام شده از تاریخ تصویب اساسنامه صندوق ملی مسکن از 18 آبان 1401 عبارت از گشایش حساب در بانک مرکزی، گشایش حساب در بانک مسکن، استقرار و تجیهز اولیه صندوق، اخذ شناسه هویتی و ثبت صندوق و تدوین و پیشنهاد ساختار و تشکیلات سازمانی و شرح وظایف سازمانی صندوق بود که به اطلاع هیات امنا رسید.

با توجه به عدم انجام تعهدات در خصوص واریز منابع از بودجه عمومی به صندوق ملی مسکن، هیات امناء از مسئول سازمان برنامه و بودجه واریز منابع سال 1402 صندوق را درخواست کردند.

با وجود عدم تخصیص منابع لازم از بودجه عمومی به صندوق ملی مسکن، از طریق بازپرداخت اقساط مسکن مهر حدود 5100 میلیارد تومان منابع برای این صندوق در جهت انجام وظایف و مسئولیت ها تامین شده که عمده این منابع در تکمیل پروژه های نهضت ملی مسکن و مسکن مهر اختصاص پیدا کرده و بخشی از این منابع نیز در قالب احداث زیرساخت ها و روبناهای لازم در این پروژه ها هزینه شده و موتور فعالیت مسکن مهر را طی این مدت کوتاه روشن کرده و موجب تحرک این پروژه ها شد.

از جمله تصمیمات مهم اخذ شده در جلسه هیات امنای صندوق ملی مسکن می توان به موارد ذیل اشاره کرد: بودجه 1401 و بررسی پیشنهاد بودجه 1402 در این جلسه طرح و  نسبت به اصلاح مواردی از بودجه 1402 تصمیمات لازم اتخاذ شد. تکمیل ساختارها و کادر و پرسنل لازم برای انجام فعالیت های مرتبط با مسئولیت صندوق به هیات امناء اعلام شد تا از طریق سازمان امور استخدامی انجام شود. معاونت منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی مامور انجام تصویب ساختار و تشکیلات سازمانی شد و در صورت نیاز به اصلاح و تغییر مفادی از اساسنامه، هیات امنا با اصلاحات لازم موافقت کرد.

با توجه به ضرورت هم افزایی منابع در صندوق ملی مسکن برای انجام ماموریت های محوله برنامه های پیشنهادی صندوق با هماهنگی تامین سرمایه بانک ملت به اطلاع هیات امنا رسید و از 6 مدل مالی برای تامین منابع لازم برای صندوق رونمایی شد.

مدل های اقتصادی نظیر انتشار اوراق به پشتوانه ضمانت صندوق ملی مسکن، تاسیس صندوق های زمین و ساختمان، سرمایه گذاری در صندوق های درآمد ثابت، تاسیس صندوق چند کالایی برای مدیریت کالا و مصالح و سایر مدل ها و ابزارهای مالی به استحضار هیات امنا رسید.

 با توجه به این که در بودجه 1402 از سوی سازمان برنامه و بودجه مبلغ 30 هزار میلیارد تومان از بودجه عمومی برای مصارف صندوق در نظر گرفته شده بود هیات امنا به سازمان برنامه و بودجه، تخصیص بهینه این منابع را مورد تاکید قرار داد.

مسعود رهنما رئیس هیات عامل صندوق ملی مسکن با ارائه توضیحات کامل درباره موضوع فعالیت و ماموریت های صندوق و منابع و مصارف صندوق اظهار کرد: طی این مدت کوتاه 1500 میلیارد تومان از طریق صندوق ملی مسکن صرف احداث پروژه های نهضت ملی مسکن و مسکن مهر و پروژه های شرکت شهرهای جدید شده است.

وی افزود: یکی از مسئولیت های صندوق، پرداخت ما به التفاوت وام مسکن روستایی است که بر این اساس رقم 6 هزار میلیارد تومان باید توسط صندوق صرف شود. همچنین صندوق وظیفه دارد در پرداخت یارانه و کمک سود تسهیلات بخش مسکن و اوراق تامین مالی صندوق هزینه های مربوطه را محاسبه و اعمال کند. یکی دیگر از هزینه های مصرفی صندوق، هزینه های سنگین آماده سازی اراضی است. یکی از مجموعه های بسیار هزینه بر در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن هزینه های خدمات روبنایی و کاربری های غیر انتفاعی نظیر کاربری های آموزشی، مذهبی، درمانی، فرهنگی، ورزشی، فضای سبز و تجهیزات شهری است که منابع این پروژه ها باید توسط صندوق ملی مسکن تامین شود. هزینه های مسکن مددجویان، ایثارگران، معلولان و موارد مرتبط با مسکن حمایتی نیز از جمله مصارف صندوق است. تلفیق منابع صندوق با سایر بانک ها در راستای کاهش سود تسهیلات و کمک به مردم برای اخذ وام های ارزان قیمت نیز از دیگر وظایف صندوق است.

به این منظور در ساختار سازمانی صندوق معاونت اقتصادی و سرمایه گذاری متشکل از چهار مدیریت مشارکت سرمایه گذاری داخلی و خارجی، مدیریت بهادارسازی و ضمانت نامه ها، مدیریت املاک و دارایی ها و معاملات و همچنین مدیریت مولد سازی رفع موانع تولید، ایجاد شده است.

انتهای پیام

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.