| کد خبر: 253566 |

پیشرفت ۱۰ درصدی طی ۱۵ سال؛

توقف راه آهن بوشهر در ایستگاه بی پولی/تهاتر گره کار را باز می کند

پروژه راه آهن بوشهر علیرغم اهمیت بسیار زیاد، به علت عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز پس از ۱۵ سال همچنان کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما قرار است در دولت سیزدهم گره باز شود.

تین نیوز

پروژه راه آهن بوشهر علیرغم اهمیت بسیار زیاد، به علت عدم تخصیص اعتبارات مورد نیاز پس از ۱۵ سال همچنان کمتر از ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما قرار است در دولت سیزدهم گره باز شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از مهر، راه آهن یکی از مهمترین زیرساخت های حمل و نقل محسوب می شود که به عنوان یکی از نیازهای اساسی برای توسعه و پیشرفت به ویژه در عرصه اقتصادی مورد نیاز است.

استان بوشهر علی رغم موقعیت و جایگاه استراتژیکی که در عرصه اقتصادی کشور دارد، هنوز به خط ریل سراسری متصل نشده است و پروژه راه آهن بوشهر- شیراز در ایستگاه بی پولی متوقف مانده است.

در حالی ۱۵ سال از زمان آغاز پروژه راه آهن بوشهر- شیراز می گذرد که پیشرفت فیزیکی آن به ۱۰ درصد هم نرسیده است.

پروژه راه آهن شیراز - بوشهر - عسلویه با طول ۶۵۵ کیلومتر در ۱۱ قطعه تعریف شده است که قطعات ۹ تا ۱۱ در استان بوشهر و مابقی در استان فارس واقع شده است.

از این ۱۱ قطعه، دو قطعه از سمت شیراز به طول ۱۰۰ کیلومتر، ۵۰ درصد در زیرسازی پیشرفت فیزیکی دارد و از سمت بوشهر نیز قطعه ۱۱ که به بوشهر متصل می شود، به طول ۴۰ کیلومتر حدود ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

دو قطعه سخت این مسیر ریلی در استان بوشهر به طول ۲۵ کیلومتر قرار دارد. در این قطعه مسیر ۵.۵ کیلومتر پل و تونل وجود دارد و مسیر شرایط توپوگرافی بسیار سختی دارد.

این قطعه از پروژه، ۱۰ تونل و ۹ دستگاه پل خاص دارد که موجب شده است که این ۲۵ کیلومتر از اهمیت خاصی برخوردار باشد.

راه آهن بوشهر به عنوان یک طرح ملی دیده شود

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اهمیت اتصال استان بوشهر به خط ریل سراسری بیان کرد: تکمیل راه آهن بوشهر را نباید یک مطالبه استانی دید بلکه این پروژه برای کل کشور ارزش بسیار بالایی دارد.

غلامحسین کرمی اضافه کرد: سال ها از آغاز پروژه راه آهن بوشهر - شیراز می گذرد ولی هنوز این پروژه تکمیل نشده و علیرغم وعده های مسئولان و دولت های مختلف، اعتبارات مورد نیاز برای آن تکمیل نشده است.

وی با اشاره به اینکه انتظار داریم مسئله راه آهن بوشهر جدی تر دنبال شود ادامه داد: نیاز است که موضوع تأمین اعتبار راه آهن بوشهر - شیراز جدی تر از سوی دولت دنبال شود.

رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه این پروژه مطالبه طولانی مردم استان بوشهر است افزود: این طرح را به عنوان پروژه بوشهر و شیراز و منطقه ای نبینیم و باید به صورت ملی دیده شود.

وی تاکید کرد: اگر به صورت منطقه ای و استانی به این پروژه نگاه شود، پیشرفتی را شاهد نخواهیم بود ولی مسئله مهم این است که پروژه راه آهن بوشهر - شیراز برای کل کشور مفید است و باید ملی دیده شود.

مدیرکل راه و شهرسازی استان بوشهر نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با اشاره به برنامه دولت برای تکمیل راه آهن بوشهر - شیراز اظهار داشت: دولت عزمی جدی برای تکمیل پروژه راه آهن بوشهر شیراز دارد و شاهد تصمیمات خوبی در این زمینه هستیم.

سید محمود دستغیبی با اشاره به استفاده از تهاتر نفتی برای تأمین اعتبارات پروژه راه آهن بوشهر - شیراز خاطرنشان کرد: رئیس جمهور و هیئت دولت در سفر به استان بوشهر بر تأمین اعتبارات این پروژه تاکید کردند.

وی بیان کرد: طول محور راه آهن شیراز - بوشهر- عسلویه ۶۵۵ کیلومتر است که حدود ۱۴۰ کیلومتر از مسیر شیراز بوشهر در استان بوشهر قرار دارد و محور بوشهر به سمت عسلویه به طول ۲۰۵ کیلومتر طراحی شده است.

لزوم تکمیل راه آهن بوشهر- شیراز

امام جمعه بوشهر در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: یکی از مطالبات جدی و دیرینه مردم استان بوشهر، اتصال به خط راه آهن سراسری است که تاکنون از این مهم محروم مانده اند.

آیت الله غلامعلی صفایی بوشهری به مشکلات تأمین اعتبار پروژه راه آهن بوشهر - شیراز اشاره کرد و افزود: انتظار داریم که زمینه تأمین اعتبار و تسریع در تکمیل این پروژه مهم انجام شود.

وی با اشاره به ارزش راهبردی پروژه راه آهن بوشهر - شیراز تاکید کرد: استان بوشهر در عرصه اقتصادی دارای ظرفیت بسیار بالایی است و اتصال به راه آهن نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت.

نماینده ولی فقیه در استان بوشهر بیان کرد: در سفر اول دولت این پروژه در دستور کار بود ولی به نتیجه نرسید و در سفر دوم پیشنهاد شد که این پروژه جدی تر دنبال شود.

تأمین اعتبار راه آهن بوشهر با تهاتر

مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز در نشست شورای برنامه ریزی استان بوشهر اظهار داشت: یکی از مطالبات اساسی مردم استان بوشهر اتصال به شبکه ریلی است که در این راستا اقدامات لازم صورت می گیرد.

وی با اشاره به قرار گرفتن اعتبار مورد نیاز برای تکمیل خط ریلی بوشهر به شیراز در پروژه های تهاتری وزارت راه و شهرسازی بیان کرد: این یک پروژه راهبردی است که چهار قطعه آن در حال واگذاری به پیمانکار است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: خط ریلی بوشهر به شیراز دارای ۴۵۰ کیلومتر طول ریل گذاری بسیار سنگین است که به ۱.۲ میلیارد یورو اعتبار برای تکمیل شدن نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه این پروژه ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: پیگیری لازم برای تسریع در تکمیل این پروژه مهم و زیرساختی با جدیت دنبال می شود.

برنامه ویژه برای تکمیل راه آهن بوشهر - شیراز

رئیس جمهور نیز در صحبت های خود در دور دوم سفر به بوشهر تکمیل این خط راه آهن را یکی از مطالبات اصلی مردم بوشهر عنوان کرده و البته به مردم این مژده را داده است که اعتبار مورد نیاز به این طرح اختصاص می یابد و این راه آهن از بن بست خارج خواهد شد.

آن گونه که رئیس جمهور از مسئولان مربوطه مطالبه کرده است به نظر می رسد طی سال های آتی این پروژه تکمیل می شود و به یکی از مهمترین زیر ساخت های کشور برای انتقال کالا و حمل و نقل از بنادر جنوبی به مرکز کشور تبدیل می شود.

استان بوشهر با برخورداری از ظرفیت های فراوان در حوزه انرژی، بنادر و گمرکات، کشاورزی، انرژی هسته ای، معادن و… نقش مهمی در تولید ناخالص ملی و تأمین نیازهای کشور ایفا می کند ولی همچنان در زمینه زیرساخت ها با مشکلات فراوانی روبرو است.

انتظار می رود با پیگیری مسئولان استان بوشهر، وعده های رئیس جمهور و اعضای هیئت دولت در مورد پروژه راه آهن بوشهر با جدیت دنبال شده و تا حصول نتیجه نهایی پیگیری شود.

 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    دولت وظیفه دارد ابتدا پرونده طرح های ریلی نیمه تمام را ببندد یعنی میانه اردبیل , کرمانشاه خسروی , سنندج همدان , بیرجند یونسی , چابهار خاش , اصفهان شهرکرد , بستان آباد خاوران , رشت آستارا و ... را یک نفع و اثری به کشور , به ملت و به اقتصاد و کار و معیشت برسد هزار طرح نیمه تمام , 1 قران ارزش ندارد چون هیچ اثری ندارد حالا 1 درصد پیشرفت فیزیکی یا 95 درصد پیشرفت فیزیکی در نهایت فرقی نمی کند فقط این ها شدن چاه بلع بودجه و هزاران میلیارد تومانی از ثروت این مملکت که روی زمین هوا می خورند ! طرحی مثل راه آهن شیراز بوشهر به حداقل 25 همت بودجه نیاز دارد با این پول می شود پرونده تمام طرح های ریلی نیمه کاره کشور را بست فکر هم خوب چیزیه کار این ابرپروژه با 50 میلیارد و 100 میلیارد به جایی نمی رسد دولت باید پرونده های باز را ببندد و بعد با تمام توان و تمرکز روی چنین طرحی بیاد یا اگر امروز قرار است این طرح ساخته بشه غول های انرژی جنوب باید منابع ساخت آن را تامین کنند و بعد خود به مدت زمان مشخص به شکل رایگان از این ریل بهره ببرند همین اتفاق جاهای دیگر کشور هم می تونه بیفته مثلا معدن مس ورزقان موظف بشه سالی 500 میلیارد تومان به طرح ریلی تبریز خواجه ورزقان نوردوز اختصاص دهد بعدا خود از این خط ریلی بهره ببرد بار خام معدنی را با همین ریل به شمال تبریز بیاره و یک کارخانه استحصال در شمال تبریز زده بشه نباید انتظار داشت که دولت و کلیت کشور همزمان 50 تا هندونه با هم بغل کنند این ضررش برای کل این کشور و کل این ملت خواهد بود چون همه طرح ها تهش می شه موزه ریلی .