| کد خبر: 253387 |

کمین مرگ در جاده های اصلی کردستان

آمار تصادفات جاده ای در کردستان بالا و بیشترین تعداد تصادف ها هم مربوط به محورهای ۲ طرفه (چهار خطه) از جمله جاده سنندج - همدان بوده، موضوعی که نگران کننده است.

تین نیوز

آمار تصادفات جاده ای در کردستان بالا و بیشترین تعداد تصادف ها هم مربوط به محورهای ۲ طرفه (چهار خطه) از جمله جاده سنندج - همدان بوده، موضوعی که نگران کننده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا،  استان کردستان حدود هشت هزار کیلومتر راه دارد که از این میزان ۶ هزار و ۱۰۰ کیلومتر آن راه روستایی و حدود یک هزار و ۹۰۰ کیلومتر آن هم راه بین شهری شامل ۳۲۵ کیلومتر بزرگراه، ۸۸۸ کیلومتر راه اصلی و ۷۰۰ کیلومتر راه فرعی است.

کردستان از لحاظ طول راه ها، رتبه سی ام کشور را به خود اختصاص داده است، با این وجود در زمینه وقوع تصادفات، رتبه ۱۸ کشور را دارد که نگران کننده است.

طبق اعلام رییس پلیس راه کردستان از ابتدای امسال تا پایان بهمن ۲۹۵ فقره تصادف منجر به فوت در جاده های استان روی داد که نسبت به مدت مشابه سال قبل پنج درصد بیشتر است، همچنین امسال میزان تصادفات برون شهری در استان ۱۵ درصد افزایش نشان می دهد.

بیشترین تصادفات جاده ای در محورهای چهار خطه

رییس پلیس راه کردستان چندی پیش در جلسه شورای راهبری تصادفات استان آمار قابل تاملی ارائه داد.  سرهنگ عیسی گوهری با بیان اینکه بیشترین علت تصادفات عدم توجه به جلو با ۲۷ درصد و انحراف به چپ با ۱۴ درصد است، ادامه داد: محور سنندج به همدان با وجود چهار خطه بودن ۱۵ درصد تصادفات را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: ۱۰ درصد تصادفات برون شهری مربوط به محور سنندج - کرمانشاه، ۱۰ درصد سقز - دیواندره، هشت درصد سنندج - دیواندره و سنندج- مریوان ۶ درصد، سقز - بانه چهار درصد، سقز به بوکان سه درصد، بیجار به دیواندره سه درصد، بیجار - زنجان ۲ درصد و سقز - بوکان سه درصد است.

رئیس پلیس راه کردستان ۴۳ درصد تصادفات را ناشی از واژگونی و سرعت زیاد عنوان کرد و گفت: ۸۵ درصد تصادفات در هوای صاف و پایدار اتفاق می افتد.

سرهنگ گوهری اضافه کرد: ۶۲ نقطه حادثه خیز در استان وجود دارد که از این تعداد، ۲۸ نقطه به عنوان نقاط پرتصادف و ۳۲ نقطه نیز به عنوان نقاط دارای تصادف ثبت و مراحل کدگذاری و آشکارسازی آن انجام شده است.

وی به این هم اشاره داشت که باید دلایل افزایش آمار تصادفات در جاده های اصلی به ویژه محور سنندج- همدان با وجود چهار خطه بودن، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.

تخطی از سرعت مطمئنه و یکنواخت نبودن مسیر راه ها علت اصلی تصادفات

همین موضوع را با جانشین رئیس پلیس راه کردستان در میان گذاشتم که ابتدا اشاره ای به افزایش آمار تصادفات منجر به فوت و جرح در سال جاری داشت.

سرهنگ حمید عبدالملکی افزود: بیشترین آمار تصادفات امسال در جاده سنندج- همدان (به طول ۱۲۳ کیلومتر) از خروجی میدان محمدی سنندج تا انتهای حوزه استانی بود.

وی ادامه داد: با این وجود، جاده سنندج- کامیاران به طول ۶۰ کیلومتر پرخطرترین محور استان از لحاظ بروز تصادفات است.

جانشین رئیس پلیس راه کردستان گفت: محورهای فرعی استان که بیشترین آمار تصادفات را به خود اختصاص داده، مریوان- باشماق و سقز- بوکان و سقز - مریوان است.

سرهنگ عبدالملکی ۴۰ درصد عامل بروز تصادفات جاده ای را تخطی از سرعت عنوان و اضافه کرد: عدم توجه به جلو نیز دومین عامل بروز تصادفات در جاده های استان است.

سرهنگ عبدالملکی یادآور شد: در جاده های دو طرفه علت تصادف، تجاوز به چپ یا انحراف به چپ است که شدیدترین تصادفات (تصادف رخ به رخ) را به همراه دارد.

وی وجود خودروهای فرسوده را یکی از عوامل تاثیرگذار در بروز تصادفات استان دانست و اظهار کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی مردم، حذف خودروهای فرسوده زمان بر است.

جانشین رئیس پلیس راه کردستان ادامه داد: به دلیل کوهستانی بودن استان، قرارگرفتن راننده در شیب چه مخالف چه موافق، حادثه ساز است.

سرهنگ عبدالملکی با بیان اینکه شیب موافق حرکت باعث افزایش سرعت خودرو و احتمالا واژگونی می شود، افزود: در محورهایی مانند سنندج - مریوان برخی نقاط شیب زیاد است و قابل اصلاح هم نیست.

وی یادآور شد: شرایط استان هم باید درک کنیم، توسعه راه و راه سازی بسیار هزینه بر و زمان بر است؛ همچنانکه بزرگراه کرمانشاه – میاندوآب ۱۵ سال است که در حال اجرا بوده اما به کندی پیش می رود و هنوز به اتمام نرسیده است.

جانشین رئیس پلیس راه کردستان عدم همگنی در راه و تغییر مستمر رفتار ترافیکی راننده را موجب خستگی راننده در جاده های استان و بروز تصادف دانست.

سرهنگ عبدالملکی گفت: در جاده ۶۰ کیلومتری سنندج - کامیاران با انواع راه ۲ طرفه، چهار خطه و گردنه مواجه می شویم که راننده باید خود دائم خود را با شرایط تطبیق دهد و این کار دشوار است و احتمال خطا را بالا می برد.

تکمیل پروژه های راه سازی مصوب و فعال از جمله کریدور شمال - جنوب در محدوده کردستان، رفع نواقص راه، افزایش شانه خاکی، صبوری رانندگان و برنامه ریزی صحیح برای سفر، کاهش سرعت، افزایش فاصله با خودرو جلویی، استفاده از کمربند ایمنی و بروز رسانی مستمر دانش رانندگان از جمله مواردی بود که سرهنگ عبدالملکی آن را برای کاهش تصادفات ضروری دانست.

به نظر می رسد مهمترین عوامل بروز تصادف در کردستان، نامناسب بودن راه ها، عدم اتمام پروژه هایی مثل کریدور شمال جنوب و بی توجهی رانندگان و سرعت بالا به وجود کوهستانی بودن منطقه است و می طلبد در کنار اصلاح راه ها، آموزش مستمر به رانندگان نیز در دستور کار قرار گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.