| کد خبر: 252738 |

◄ بی اعتنایی شرکت های حمل و نقل و صاحبان کالا به پرداخت به موقع کرایه حمل بار

رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا عنوان کرده اند که با وجود تاکیدات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر پرداخت به موقع کرایه حمل طی سال های اخیر، متاسفانه همچنان شاهد تاخیر در پرداخت کرایه توسط صاحبان کالا و بی‌تفاوتی شرکت های حمل و نقل در این مورد هستند.

تین نیوز

رانندگان  فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا عنوان کرده اند که با وجود تاکیدات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای مبنی بر پرداخت به موقع کرایه حمل طی سال های اخیر، متاسفانه همچنان شاهد تاخیر در پرداخت کرایه توسط صاحبان کالا و بی‌تفاوتی شرکت های حمل و نقل در این مورد هستند.

به گزارش تین نیوز، نوید خیرمند در این زمینه در شبکه های اجتماعی نوشت: این موضوع در شرایط تزلزل اقتصادی کشور، تبعات جبران ناپذیری برای رانندگان در پی دارد که متاسفانه به دلیل عدم حاکمیت قانون و مماشات مسئولان ذیربط با شرکت ها در حال گسترش است.

این راننده کامیوندار گفت: بررسی‌های های صورت گرفته نشان می‌دهد این موضوع برای کلیه کاربری ها و کلاس های باری مصداق دارد،  اما ناوگان فله بر که عموما با تولیدکنندگان بزرگ خصوصی و یا شرکت های دولتی همچون امور دام و اداره غله سر و کار دارند، بیش از دیگران مبتلا به این نوع تضییع حق هستند.

بیشتر بخوانید:

او افزود: این در حالی است که طرف حساب رانندگان، صاحبان کالا نیستند و تعهد پرداخت کرایه بر ذمه شرکت حمل و نقل است و شرکت ها نیز برای دریافت آن مطابق مواد ۳۸۴ و ۳۹۰ قانون تجارت و یا ضمانت اجرایی که احیانا در هنگام عقد قرارداد با صاحبان کالا تعیین می کنند حق حبس دارند و می توانند نسبت به وصول مطالبات خود به همراه خسارت تاخیر تادیه اقدام کنند.

خیرمند عنوان کرد: جدا از این موارد در ماده ۹ ضوابط تهیه و تنظیم و استفاده از بارنامه الکترونیکی تاکید شده که در صورت عدم پرداخت کرایه در مقصد، شرکت مکلف به پرداخت کرایه حمل به راننده می باشد.

او گفت: برخلاف صراحت قانون، مسئولان ذیربط به رسیدگی شکایات رانندگان (ارجاعی از سامانه۱۴۱ به عنوان تنها مرجع رسیدگی به شکایات رانندگان) در اکثر موارد با مماشات و یا به عبارتی دیگر با همکاری با شرکت های حمل و نقل رانندگان را هر روز با وعده در حال پیگیری است به فرداهای ناتمام حواله می دهند.

این راننده کامیون افزود: انتظار می‌ رود همچنان که گاهی در خصوص شرکت‌ های کوچک و ضعیف، سازمان اقدام به قطع خدمات شرکت متخلف تا زمان رضایت راننده می‌کند، نسبت به شرکت های بزرگ همچون هاگ بار، آبادان، خلیج فارس و کلیه شرکت های طرف قرارداد امور دام و ... نیز این ضمانت اجرا را اعمال نمایند.

وی عنوان کرد: امروز در اثر همین تفریط برخی مسئولان سازمان، شرکت سمنگان ترابر که به عنوان واسط؛ مسئول پرداخت کرایه های اکثر بار های فولادی و زغال استان کرمان است، پرداخت کرایه رانندگان را به بیش از یک ماه رسانده و در زمان پرداخت به جای جبران دیرکرد، مبالغی نیز از کرایه راننده (احتمالا به عنوان حق العمل) کسر می نماید.

خیرمند تاکید کرد: شرکت ها که هیچ کدام نسبت به ضوابط مربوط به مستحدثات قانونی مورد نیاز و خدماتی که باید به رانندگان ارائه دهند وقعی نمی‌نهند، اکثریت هم که فاقد ناوگان ملکی هستند، پرداخت خسارت آواری هم با وجود بیمه منتفی است، مسئولیت پرداخت کرایه را هم همانگونه که اشاره شد بر عهده نمی گیرند، پس دقیقا نقش آنها در حمل و نقل چیست ؟؟

او با بیان این که به نظر می رسد اگر به جای بسیاری از این شرکت ها، رباخواران جایگزین شوند، با نیمی از مبلغ کمیسیونی که به شرکت ها پرداخت می‌شود، هم خدمات می‌دهند و هم کرایه قبل از حرکت، گفت: خواهشمند است هرچه سریعتر نسبت به برخورد قاطع با چنین شرکت‌هایی اقدامات لازم صورت گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • راننده 0 0

    همین شرکت ها بودند که حق بیمه سال72تا80راننده گان رابالا کشیدند وسازمان هم کاری انجام ندادند وحق راننده گان رانگرفتند پس حتما همان زمان هم پشتشان بجای وصل بود که این کارراانجام دادند الان وقتی می روی می بینی که بجای هشت سال سه چهارسال یاکمتر سابقه وجود دارد وکسی هم جوابگو نیست

  • احمد 1 0

    اولین جمله ایی که بعد از تخلیه و تحویل بار در مقصد حواله راننده میشه , اینه : یه شماره کارت بده ! جمله بعدی هم اینه : برو بسلامت , واریز خواهد شد , به امید خدا !
    این رویه کاملا جا افتاده و همه جای کشور به یک فرم اداری مقبول , مورد پذیرش و استقبال همگانی در تمامی شرکتها و سازمانها در آمده . اما برای راننده همیشه , نوعی دغدغه خاطر و نگرانی , کم و بیش ایجاد میکنه , هر چند در مواقعی , حتی از محوطه خارج نشده , واریز انجام میشه , ولی پیش میاد مواقعی که چندین مدت گذشته و خبری از پرداخت نشده و ارتباط تلفنی هم تاثیری نداشته یا بی پاسخ مانده , در مجموع , بهتره یک رویه و سازوکاری تدوین بشه که این وضعیت تغییر کنه . رویه ایی که مبنای اون در انتها , از جنس رفتارهای تهاجمی نظیر شکایت و ۱۴۱ و اینها نباشه , بلکه سازوکاری که کرایه راننده , به نوعی " تضمین " باشه . حتی اگر شماره کارت هم به فرم همیشگی دریافت بشه ,
    یعنی راننده , بار رو تحویل بده و آسوده خاطر از محوطه خارج بشه , بره دنبال کار و زندگی اش . همین

  • امجد 0 0

    سلام‌ رانندگان‌امانتداران‌ اقتصاده‌ جامعه‌ هستند‌ درزمان‌ دفاع‌ مقدس‌جان‌ و مالشان‌ را‌ در راه‌ این‌ کشور‌ تقدیم‌ کردن‌‌ متاسفانه‌ توسط‌ برخی‌ مسولین‌ بی‌مسولیت‌ مورد ظلم‌ قدار گرفتند‌ خون‌ رانند.ان‌ را شرکتهای‌ حمل‌ و نقل‌ توشیشه‌ کردن