| کد خبر: 252463 |

سه باور غلط در مورد نکات ایمنی زلزله

در کنار رعایت نکات ایمنی و دستورالعمل های اضطراری، لازم است از انجام برخی کارهای غلط در زمان زلزله که جان شما را تهدید می کنند، بپرهیزید تا ایمن بمانید.

تین نیوز

در کنار رعایت نکات ایمنی و دستورالعمل های اضطراری، لازم است از انجام برخی کارهای غلط در زمان زلزله که جان شما را تهدید می کنند، بپرهیزید تا ایمن بمانید.

به گزارش تین نیوز به نقل از خبرآنلاین، گاهی برخی دستورالعمل های رایجی که پیرامون حفظ ایمنی در زمان زلزله ارائه می شوند، ممکن است نادرست و گمراه کننده باشند و شما را در معرض خطر قرار دهند. در این مطلب به برخی از این باورهای غلط اشاره می شود:

۱) هنگام وقوع زلزله میان چارچوب در پناه بگیرید

ممکن است در دوران مدرسه به شما آموزش داده باشند که درگاه یا چارچوب در یکی از امن ترین مکان ها در زمان زلزله است. اما باید بدانید که در اغلب موارد، این چارچوب ها در بسیاری از ساختمان ها به طور مناسبی تعبیه نشده و از استحکام لازم برخوردار نیستند و ممکن است بیشترین آسیب را برای افراد در حین وقوع زلزله ایجاد کنند. علاوه بر این، در بالای درب های ورودی برخی ساختمان ها، یک محفظه شیشه ای به منظور نورگیری تعبیه شده که همین مسئله یک عامل بازدارنده برای پناه گرفتن در این ناحیه است.

بهتر است در چنین شرایطی، زیر یک صندلی یا میز پناه بگیرید، زانوهایتان را در دل خود جمع کنید، با یک دست پایه میز یا صندلی را محکم نگه دارید و به کمک دست دیگر، سر و گردن خود را بپوشانید.

۲) اگر حین وقوع زلزله در داخل خانه هستید، به بیرون فرار کنید

واقعیتی که در این خصوص باید بدانید این است که اگر در داخل خانه هستید، تا زمانی که زمین لرزه متوقف شود و مطمئن شوید خطری شما را تهدید نمی کند، باید در آنجا بمانید. تحقیقات نشان می دهد که بیشترین صدمات زمانی ایجاد می شود که افراد داخل ساختمان در حال حرکت باشند یا سعی کنند به بیرون بروند.

۳) با پایان لرزش، بلافاصله زمان ارزیابی صدمات و پاکسازی محیط است

این باور اشتباه است؛ تصور نکنید که با توقف تکان های ناشی از زمین لرزه در امان هستید. پس لرزه ها دقایقی پس از پایان اولین زمین لرزه رخ می دهند؛ هرچند معمولاً قوی نیستند، اما امکان دارد باعث آسیب و صدمات مضاعف شوند. در صورت وقوع پس لرزه، لازم است خونسرد باشید و با رعایت نکات ایمنی در حفظ جان خود و اطرافیان بکوشید.

زلزله قابل پیش بینی نیست

در رابطه با اینکه بتوان زلزله را پیش بینی کرد نیز باورهای غلطی وجود دارد که یکی از آنها این است که سگ ها یا سایر حیوانات وقوع زلزله را پیش بینی می کنند! هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد رفتارهای عجیب حیوانی (مانند دویدن یا صداهای عجیب) در واکنش به زلزله ای است که احتمال دارد رخ دهد. این در حالی است که برخی از این تغییرات رفتاری در حیوانات، درست قبل از لحظه وقوع زلزله مشاهده شده است، اما چنین مسئله ای اثبات نشده و مبنای علمی ندارد. در زمان زلزله، تنها این امکان وجود دارد که حیوانات بتوانند مراحل اولیه را قبل از آگاهی انسان ها احساس کنند.

در حال حاضر هیچ روش علمی ای برای تعیین زمان وقوع زلزله وجود ندارد. دانشمندان می توانند در مورد شدت زلزله و نقاطی که احتمال وقوع زمین لرزه در آنها وجود دارد اظهارنظر کنند، اما نمی توانند زمان و مکان وقوع زمین لرزه ها را محاسبه کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.