| کد خبر: 252197 |

روزگار ناخوش تاکسیرانی خوانسار

این روزها بسیاری از شهروندان به خصوص در شهرهای کوچک برای جابه جایی تاکسی را انتخاب می کنند تا از لحاظ ایمنی و امنیت با آسودگی خاطر سفر کنند، اما وضعیت نابسامان تاکسی داران ارائه خدمات مطلوب را برای بسیاری از ساکنان شهرها از جمله خوانسار دشوار کرده است.

تین نیوز

این روزها بسیاری از شهروندان به خصوص در شهرهای کوچک برای جابه جایی تاکسی را انتخاب می کنند تا از لحاظ ایمنی و امنیت با آسودگی خاطر سفر کنند، اما وضعیت نابسامان تاکسی داران ارائه خدمات مطلوب را برای بسیاری از ساکنان شهرها از جمله خوانسار دشوار کرده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، تاکسی ایمن و امن و عمده وسیله حمل ونقل در شهرهای کوچک است که نقش مهمی در جابه جایی شهروندان دارد.

نبود نظارت دقیقی از سوی متولیان امر و افزایش هزینه ها زمینه را برای بروز تخلف رانندگان فراهم کرده و موجب شده است تا آنها برخلاف گذشته که در تمام خیابان های شهر چرخشی حرکت می کردند، در یک مکان ثابت مستقر شود و برای تکمیل تاکسی مسافران را منتظر بگذارند؛ این حال و روز تاکسیرانی شهر خوانسار بوده که زمینه را برای نارضایتی شهروندان فراهم کرده است.

بی توجهی رانندگان به مقررات رانندگی برای فعالیت، باعث شده است در بعضی از محلات دور و حاشیه ای شهر شاهد تخلف رانندگان و نارضایتی شهروندان باشیم.

نحوه خدمات دهی تاکسیرانی بررسی شود

احمد محسنی یکی از شهروندان خوانسار با گلایه از نبود نظارت بر فعالیت تاکسی های درون شهری در مناطق حاشیه شهر، می گوید: یکی از مهمترین مشکلاتی که در خصوص رفت و آمد در شهر خوانسار وجود دارد، نحوه خدمات دهی تاکسیرانی است.

وی می افزاید: تاکسی ها کرایه مشخصی ندارند و هر راننده برای خود نرخی خاص دارد و باید مسئولان مربوطه نظارت ویژه ای در این بخش کند.

تردد تاکسی در بعضی محلات شهر انجام نمی شود

محمد مخالفی یکی از دیگر شهروندان خوانسار می گوید: تاکسی ها تنها در فلکه های شهر منتظر مسافر هستند؛ بارها شده است که یک ساعت منتظر مسافر می مانند و زمانی که از آنها درخواست می شود حرکت کنند، می گویند پول دو نفر دیگر را هم حساب کنید تا حرکت کنیم.

وی می افزاید: از طرفی آسفالت بعضی کوچه ها و خیابان ها به خصوص بعد از اجرای پروژه فاضلاب شهری تخریب شده است و امکان تردد تاکسی ها وجود ندارد. رانندگان می گویند وضعیت معابر به کمک فنر خودرو آسیب می رساند.

تاکسیران باید داخل شهر و محلات مختلف حرکت کند

اکرم احمدی از دیگر شهروندان خاطرنشان می کند: خوانسار تنها شهری در منطقه است که مشکل تاکسی دارد، زیرا در شهرهای اطراف تاکسی ها در حال حرکت هستند.

وی می افزاید: تاکسیران باید داخل شهر حرکت کند، نه اینکه در محل میدان شهر منتظر بماند تا تاکسی تکمیل شود، سپس حرکت کند یا بگوید بنزین ">بنزین گران است و نمی صرفد؛ مگر فقط برای تاکسی های خوانسار بنزین گران است.

این شهروند خوانساری می گوید: رانندگان در این هوای سرد انصاف ندارند؛ آخر هم می گویند دربست بگیرید تا حرکت کنیم، زمانی هم که مسافر دیگری دربست بگیرد راننده تاکسی اگر مسافر دیگری بیاید او را سوار نمی کند و می گوید دربست است، مسئولان مربوطه خواهش می کنم این موضوع را پیگیری کنند.

۵ دستگاه ون خریداری شده است / تلاش برای خریداری اتوبوس

مهدی احمدی، شهردار خوانسار با اشاره به اینکه حوزه حمل و نقل عمومی یکی از دغدغه های شهروندان است، می گوید: در راستای ساماندهی حوزه حمل و نقل شهرداری خوانسار پنج دستگاه ون خریداری کرده و به زودی تحویل خواهیم گرفت، و سعی داریم دو اتوبوس دیگر نیز خریداری کنیم تا به ناوگان حمل و نقل عمومی شهرداری اضافه شود.

وی می افزاید: در سال تحصیلی جدید در بحث سرویس مدارس با توجه به اتفاقات خوبی که رقم خورد بسیاری از مشکلات و دغدغه های والدین را برطرف کردیم و سعی داریم این خدمات رسانی ها به روزتر شود.

شهردار خوانسار با بیان اینکه در شهر خوانسار ۸۳ دستگاه تاکسی در جابجایی مسافران در نقاط مختلف شهر فعالیت دارند، می افزاید: از این تعداد تاکسی ۱۰ دستگاه تاکسی فرسوده است.

احمدی افزود: ۱۸ نفر از رانندگان دارای تاکسی فرسوده در سامانه ثبت کرده اند؛ اما مشکل این است که باید به صورت نقدی ۲۸۰ میلیون تومان واریز کنند تا بتوانند خودروی سمند یا سورن تحویل بگیرند.

وی تأکید می کند: این رانندگان توان پرداخت به صورت یک مرحله ای ندارند؛ و از طرفی وام با سود بالا می توانند دریافت کنند.

شهردار خوانسار تصریح می کند: با فرماندار خوانسار در حال پیگیری هستیم تا با انجام رایزنی بتوانیم وام کم بهره برای رانندگان دریافت کنیم، چرا که رانندگان توان پرداخت وام با سود بالا را ندارند.

شهرداری های کوچک نسبت به توسعه شبکه ناوگان شهری ناتوان هستند

فرزاد مؤمنی، کارشناس ارشد شهرسازی در پاسخ به این پرسش که در حوزه حمل ونقل شهرهای کوچک چگونه باید برنامه ریزی شود، اظهار می کند: بخشی از تأمین خدمات حوزه حمل ونقل در شهرهای کوچک برعهده شهرداری و بخش دیگر بر عهده دولت است تا راه های ارتباطی و شبکه حمل ونقل توسعه پیدا کند، توسعه نه به مفهوم بزرگ شدن راه های ارتباطی بلکه به مفهوم ارتقای کیفیت راه های ارتباطی است.

وی می افزاید: معضلی که وجود دارد این است که بودجه در شهرداری ها کوچک متناسب با جمعیت آن ها نیست و کمتر است و این شهرداری ها در توسعه شبکه ناوگان شهری ناتوان هستند و نمی توانند مانند شهرهای بزرگ شبکه معابر را توسعه دهند؛ لذا به اقدامات حاشیه ای از جمله تعمیر پیاده رو و سواره رو، اجرای جداول سطح خیابان یا رنگ آمیزی و کارهای سطحی می پردازند و بدیهی است که این اقدامات سطحی به منزله توسعه نیست.

این کارشناس ارشد شهرسازی ادامه می دهد: توسعه شبکه حمل ونقل عمومی بر پایه ناوگان اتوبوس رانی یا تاکسیرانی بوده و لازم است که در حوزه اتوبوس و تاکسی سرمایه گذاری شود که این امر مستلزم بودجه است.

مؤمنی می گوید: با توجه به اینکه در شهرهای کوچک جمعیت کم است، به این حوزه تخصیص بودجه کافی داده نمی شود و ممکن است از دولت استحصال کند که همان هم برمی گردد که آیا آن شهر نماینده سیاسی در مجلس داشته باشد تا امکانات را به نفع شهر دریافت کند.

وی تصریح می کند: بنابراین حوزه مشارکت منابع انسانی و شهروندان است که در عرصه های سیاسی می تواند منجر به دست در دست هم دادن مسئولین با بخش های دولتی و بخش نیمه خصوصی که همان شهرداری است و این ابزار قانونی که آن شهر به گونه ای بگیرند.

این کارشناس ارشد شهرسازی می گوید: علاوه بر منابع مالی، حوزه مشارکت مدنی و سیاسی در جذب ردیف بودجه دولتی نقش مؤثر دارد، بحث سوم این است که عدم استفاده از مشاورین شهرسازی در شهرداری است؛ شهردار به تنهایی نمی تواند فکر کند و لازم است که مشاوره در حوزه های مختلف به کارگیری کند، در حوزه حمل و نقل نیز باید مشاوره حمل و نقل در کنار خود داشته باشد تا با استفاده از ایده های مشاور برای کمبودهای شهری راهکار پیدا کند.

مؤمنی می افزاید: برخی مواقع از اقدامات عملی یکسری مکان هایی وجود دارد که در شهر این مکان ها عملاً استفاده خاصی نمی شود و شهرداری از آنها می تواند به عنوان اموال عمومی شهر در معرض فروش گذاشته و یا طرح مشارکتی ارائه داده و با جذب سرمایه گذار از درآمد پروژه هزینه های خدمات حمل و نقل را تأمین نماید و یا از درآمد حاصل از قرارداد BOT و یا BOOT قرار داد ببندد و شبکه حمل و نقل را توسعه دهد بنابراین نیاز به فکر و ایده است که با بکارگیری یک مشاور در حوزه توسعه حمل و نقل شهرها و شهرسازی شدنی است.

وی ادامه می دهد: یکی از راهکارهای ساماندهی شبکه حمل و نقل ، ساماندهی ورودی های شهر است که اگر مسافرین وارد شهر شدند با یک ورودی زیبا رو به رو شود چرا که چشم و چراغ شهر است؛ کاربرد توسعه حمل و نقل و ملاک عملی دیگر منابع زیبایی و زیباشناسی است که باید به آن نیز پرداخته شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.