| کد خبر: 251639 |

نهاد تصمیم گیر برای عرضه خودروها در بورس کالا کیست؟

به دنبال اقدام اخیر شورای رقابت در رابطه با درخواست خروج برخی خودروها از بورس کالا، یک کارشناس خودرو معتقد است که اظهارنظرها و نامه نگاری های بدون مشورت، شاخص های اقتصادی را دچار نوسان و ناپایداری مخرب خواهد کرد؛ همانگونه که امروز به دنبال این اقدام بازار سرمایه دچار ریزش ناگهانی شد.

تین نیوز

به دنبال اقدام اخیر شورای رقابت در رابطه با درخواست خروج برخی خودروها از بورس کالا، یک کارشناس خودرو معتقد است که اظهارنظرها و نامه نگاری های بدون مشورت، شاخص های اقتصادی را دچار نوسان و ناپایداری مخرب خواهد کرد؛ همانگونه که امروز به دنبال این اقدام بازار سرمایه دچار ریزش ناگهانی شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، رئیس شورا و مرکز ملی رقابت در نامه ای خطاب به رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه محصولات ایران خودرو (جز دو محصول هایما و تارا) و ساپیا را انحصاری اعلام و تاکید کرده است که خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ باید از بورس کالا خارج شوند.

این امر موجب واکنش فوری سازمان بورس شد که شورای رقابت را در صلاحیت تصمیم برای لغو عرضه خودرو در بورس کالا ندانست و به دنبال آن با توجه به اظهار نظرهای مختلف شکل گرفته، این پرسش را مطرح کرد که نهاد تصمیم گیر برای عرضه خودروها در بورس کالا کیست؟

این در حالیست که شاخص کل بورس که در ساعات ابتدایی معاملات توانسته بود تا رقم یک میلیون و ۶۶۷ هزار واحد افزایش پیدا کند، نامه شورای رقابت مبنی بر توقف عرضه خودرو در بورس باعث شد از سرعت این صعود کاسته شود و شاخص در نهایت در رقم یک میلیون و ۶۵۳ هزار واحد بایستد.

پیشنهاد لغو عرضه در بورس می دهند، راهکار جایگزین بهتر هم دارند؟

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت و بازار خودروی کشور، در این رابطه اظهار کرد: صدور همین یک نامه سبب شد، بازار سرمایه بر هم بریزد و روز بدی برای این بازار رقم بخورد؛ متاسفانه تصمیمات و نامه نگاری های بی مورد و مشورت نشده باعث می شود شاخص های اقتصادی دچار نوسان و ناپایداری مخرب شوند.

وی تصریح کرد: صرف نظر از اینکه فروش خودرو در بورس کالا روش درستی برای عرضه خودرو به بازار هست یا خیر؟، اقدام به نامه نگاری برای توقف عرضه خودرو در بورس کالا به خودی خود اقدام نامناسبی است که رئیس شورای رقابت مرتکب شد. در واکنش به این اقدام باید سوال کرد در وهله اول، جایگزین بورس برای عرضه خودرو چیست؟ آیا قرار است همان روش غیرمعقول قرعه کشی و سرازیر شدن سودهای باد آورده به جیب عده معدود، که در بین آن ها اجاره کنندگان کارت های ملی هم کم نیستند، روش مناسب عرضه خودرو به بازار باشد؟

این کارشناس و تحلیل گر صنعت و بازار خودرو، تاکید کرد: به رغم آنکه فروش خودرو در بورس کالا هیچ تجربه مشابهی در دنیا ندارد، اما با وجود دوگانه تحریم و تورم در اقتصاد کشور که از یک سو سبب ایجاد شکاف میان عرضه و تقاضای خودرو شده و از سوی دیگر خودرو را از یک کالای مصرفی به کالای سرمایه ای تبدیل کرده (به طوریکه مسیر حرکت بخشی از نقدینگی را به سمت بازار خودرو تغییر داده است)، به نظر می رسد استفاده از ابزار بورس روش مناسب تری برای عرضه خودرو به بازار است؛ البته مشروط بر اینکه تعداد عرضه به میزان تمام تولیدهای شرکت های خودروساز افزایش پیدا کند و قیمت پایه خودروها نیز بر اساس شرایط رقابتی و میزان تقاضای هر خودرو تعیین شود.

کریمی سنجری افزود: حتی برای جلوگیری از ورود حاشیه سود حبابی که به دلیل عرضه محدود برخی از مدل های خودرویی ممکن است رخ دهد، می توان برای این دسته از خودروها، سقف سود در نظر گرفت؛ به گونه ای که سود فراتر از سقف، صرف اقدامات عام المنفعه نظیر نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری و برون شهری یا توسعه خطوط مترو کلان شهرها شود.

 وی خاطرنشان کرد: گذشته از مباحث کارشناسی، به نظر می رسد انتشار این نامه در زمان نامناسبی اتفاق افتاد و باعث شد بخشی از بازار سرمایه که تحت تاثیر برخی از شاخص های اقتصادی صعودی بود، به ناگهان دچار ریزش شود و به این ترتیب سرمایه مردم آسیب ببیند و در حقیقت اعتماد مردم به بازار سرمایه را خدشه دار می کند؛ عرضه خودرو در بورس در شرایط فعلی بهترین زمان بود تا از ورود نقدینگی ها به بازار خودرو و سکه و… جلوگیری شود اما همین امثال این نامه ها سبب صلب اعتماد مردم از بازار سرمایه می شود؛ احتمالا بایستی ریشه این اقدامات را در سوء مدیریت جستجو کرد؛ دستگاه های متولی در شرایط ناپایداری اقتصادی که ناشی از دوگانه تحریم و تورم است، بایستی حواسشان بیش از گذشته جمع باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.