| کد خبر: 251589 |

◄ ساعت کار رانندگان چقدر است؟/ توافقنامه مربوط به پرداخت حق توقف عادلانه نیست

رانندگان کامیون بهترین ساعات کاری خود را در خدمت صاحبان کالا بدون ریالی خسارت سپری می کنند به همین دلیل هفت ساعتی که در توافقنامه مربوط به پرداخت حق توقف به رانندگان و کامیونداران، برای بارگیری و تخلیه در نظر گرفته شده تجاوز به حق ساعت کاری رانندگان است که باید به طور اساسی و کارشناسی شده مورد بررسی قرار گیرد.

تین نیوز

طبق ماده و تبصره قانون کار در سال 1401،  در ماده ۵۱ قانون کار ، ساعت کار برای هر هفته ۴۴ ساعت تعیین شده است. یعنی با صرف غذا و استراحت و ادای فریضه های الهی (نماز) می شود ۸ ساعت در روز که از ساعت هشت صبح شروع و چهار عصر پایان می یابد که در واقع ساعت کاری خالص و مفید ۷.۳۳ دقیقه است.

به گزارش تین نیوز ، ابراهیم علیاری راننده و کامیوندار با بیان این مطلب گفت: در ماده ۶۳ قانون کار روزهای جمعه و سایر تعطیلات رسمی کشور و روز ۱۱ اردیبهشت (روز کارگر) با مزد تعریف شده‌ اند. یعنی کارگر بدون حضور در سر کار باید مزد و مزایا و بیمه آن را دریافت کند.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای افزود: در مواردی که ساعت کاری کارگران مطابق با ساعت کاری اداره کار نباشد؛ اگر ساعت کار کارگر و کارکنان کمتر از ساعت کار موظفی سال ۱۴۰۱ باشد طبق ماده ۳۹ قانون کار، مزد و مزایا و بیمه به نسبت کارکرد پرداخت می‌شود.

بیشتر بخوانید:

گروگان گیری رانندگان کامیون با عنوان زمان توقف بارگیری و تخلیه کالا

وی عنوان کرد: اگر ساعت کار کارگر از ساعات کار موظفی ۱۴۰۱ بیشتر باشد باید اضافه کاری پرداخت شود. با استفاده از جدول ساعت کار سال ۱۴۰۱ موظفی کارگران قانون کار به صورت روزانه، هفتگی و ماهانه مشخص شده است و نیاز کارفرماها و کارگران را از محاسبه دستی ساعات کار موظفی بی نیاز می‌ کند.

علیاری تاکید کرد: وقتی راننده یا کامیونداری برای کارخانه ای، کارگاهی یا انباری از یک مبدا مشخصی بارگیری می کند، بعد از طی مسافت و ساعت کاری که راهنمایی و رانندگی برای هر راننده در طول روز مشخص کرده، ممکن است ساعاتی از روز به مقصد برسد (مثلا ساعت ۳ بعد از ظهر) که در این شرایط شاید بالای ۶۰ درصد آنان با عدم تخلیه بار مواجه می شوند.

این فعال بخش حمل و نقل جاده ای با بیان این که علت عدم تخلیه نیز چنین تعریف می شود که راننده در ساعت اداری مراجعه نکرده و دیر رسیده و باید تا صبح منتظر بماند، گفت: در چنین شرایطی کسی و قانونی نیست که معلوم کند مگر راننده به اداره یا ارگان دولتی بار آورده یا کارخانه خصوصی که کارگران و کارمندان آن طبق قانون کار، انجام وظیفه می کنند یا طبق ادارات دولتی و کار اداری؟

او افزود: مگر ساعت سه بعد از ظهر از ساعات کاری کارگران طبق قانون کار نیست که راننده باید از ساعات کاری مجاز خودش را بدون ریالی و حق توقفی در خدمت صاحب بار باشد؟

این راننده کامیون با تاکید بر این که در کارخانه ها اولویت با  بارگیری است و تخلیه بعد از بارگیری ها صورت می گیرد، عنوان کرد: یعنی صاحب بار منافع خود را در نظر می گیرد و راننده و کامیون را به عنوان انباری سیار حساب می کند که هزینه ها را در جابجایی داخل کارخانه با این کار کمتر و به حداقل می رساند.

علیاری تاکید کرد: راننده هم بهترین ساعات کاری خود را در خدمت صاحبان کالا بدون ریالی خسارت سپری می کند به همین دلیل هفت ساعتی که در توافقنامه مربوط به پرداخت حق توقف به رانندگان و کامیونداران، برای بارگیری و تخلیه در نظر گرفتند تجاوز به ساعت کاری راننده است که باید به طور اساسی و کارشناسی شده مورد بررسی قرار گیرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.