| کد خبر: 251582 |

معرفی نوآوری های برتر فرودگاهی

همیشه وقتی از فناوری در صنعت حمل و نقل هوایی استفاده شده ، نتیجه قابل قبول تری بدست آمده است. سیستم ‎هایی که در فرودگاه ها توسعه می یابند نشانگر انواع تجربیاتی هستند که می توانند در سایر حوزه های تجاری نیز پیاده سازی شوند.

تین نیوز

همیشه وقتی از فناوری در صنعت حمل و نقل هوایی استفاده شده ، نتیجه قابل قبول تری بدست آمده است. سیستم ‎هایی که در فرودگاه ها توسعه می یابند نشانگر انواع تجربیاتی هستند که می توانند در سایر حوزه های تجاری نیز پیاده سازی شوند. در همین راستا، در اینجا به برخی از نوآوری های فرودگاهی اشاره می کنیم.

 

گیت های هوشمند

اتوماسیون در هر جنبه ای در فرودگاه های مدرن تاثیر خود را گذاشته است. توسعه سیستم گیت هوشمند در فرودگاه بین المللی دبی بهترین مثال برای تاثیر گذاری این سیستم نوین است، که خستگی ناشی از صف های طولانی را برای همیشه از بین خواهد برد. بطوریکه تنها در عرض 15 ثانیه و یا کمتر، فرآیند تایید پاسپورت شما انجام خواهد شد.

در حال حاضر این سیستم در امارات راه اندازی شده و بدون هزینه اضافی و یا نیاز به ثبت نام، تنها با استفاده از کد ملی ساکنین امارات قابل استفاده است. البته این تکنولوژی پیش تر در برخی فرودگاه های انگلستان معرفی شده بود. وقتی صحبت از ایده های نو در فرودگاه می شود، انگلستان مطمئنا در قله این موج تکنولوژیکی قرار دارد.

گیت هوشمند

ربات دستیار

فرودگاه ها می توانند فوق العاده گیج کننده باشند، مسیریابی در محیط بزرگ و غیر قابل درک فرودگاه و تعداد بیشمار گیت ها، سالن های انتظار و فروشگاه های مختلف می تواند بسیار خسته کننده باشد. بزرگترین چالشی که مسافران با آن روبرو می ‍شوند اغلب هنگام تلاش برای یافتن کارمندی برای درخواست کمک در مواقعی که مسیر را گم کرده اند می باشد.

حل این مسئله از طریق اتوماسیون، جنبه تعیین کننده ای در آینده توسعه فرودگاه ها خواهد بود، اگرچه در بعضی فرودگاه ها قبلا به واقعیت تبدیل شده است. فرودگاه بین المللی اینچئون کره جنوبی با معرفی ربات AIRSTAR در سال گذشته، این روند را آغاز کرد. این سخت افزار در جای خود ثابت نیست ، و این آزادی را دارد که بتواند در اطراف فرودگاه بچرخد، از این رو در صورت نیاز به راهنمایی، دسترسی مسافرها به آن راحت تر خواهد بود. با داشتن صفحه نمایش لمسی بزرگی که در بدنه آن قرار گرفته است و طیف وسیعی از کارکردهای موجود، می تواند افراد را راهنمایی نموده و حتی در صورت لزوم آنها را مستقیما به مقصد مورد نظر خود هدایت کند.

ربات دست دار

پارکینگ

پارکینگ در فرودگاه بخش مهمی از سفر هوایی است که غالبا هنگام فرایند رزرو بلیط از آن غافل می شویم، اما با نزدیک شدن به تاریخ عزیمت به فرودگاه بسیار مهم تر می شود، چرا که یافتن مکانی مناسب برای پارک، به اندازه کافی چالش برانگیز است، چه رسد به اینکه با کلی چمدان از ماشین به ترمینال برویم. روند پیدا کردن وسیله نقلیه هنگام بازگشت نیز چالش بعدی خواهد بود.

در آینده، نوآوری های فرودگاهی پاسخ مناسبی برای این مشکل خواهند داشت. تلاش های پژوهشی که در ایالات متحده انجام می شود در پی حل مشکلات رزرو مکان، انتقال چمدان و برگشت مسافرین می باشد. البته در مراکز مسافرتی در انگلستان از جمله Stansted و Gatwick نوآوری های فرودگاهی در حوزه پارکینگ در حال حاضر وجود دارد و مسافرین از این خدمات بهره می برند.

این سیستم نه تنها به شما اجازه می دهد با خودروی شخصی به فرودگاه رفته و بدون نگرانی جای پارک آن را به خدمات فرودگاه بسپارید بلکه این امکان را برای اپراتورها نیز فراهم می کند که اطلاعات کلیدی را در مورد رفتار کاربران بدست آورند و خدمات بهتری ارائه دهند.

پارکینگ هوشمند

تحویل بار هوشمند

تصور کنید به محض ورود به فرودگاه بتوانید در کمترین زمان ممکن چمدان خود را به سیستمی هوشمند تحویل دهید و با ارائه اطلاعات سفر رسید خود را دریافت کنید. اما بخشی از مشکل ورود فناوری های جدید به فرودگاه ها این است که این امر می تواند به شکلی پراکنده و با گذشت زمان اتفاق بیفتد، در مورد سیستم تحویل بار هوشمند ممکن است به زمان بیشتری نیاز باشد. دو سال پیش این فناوری در فرودگاه هیترو در لندن توسط بریتیش ایرویز رونمایی شد اما اینکه تنها در ترمینال شماره 5 اجرایی شده است خود گویای این مطلب است که زیرساخت های لازم هنوز به طور کامل فراهم نشده است.

تحویل بار هوشمند

حمل و نقل بدون راننده

امروزه وسایل حمل و نقل بدون راننده در حال گسترش است. در ژاپن اخیرا یک اتوبوس بدون راننده که مسافران را بین ترمینال ها سوار می کند معرفی شده است. این بخشی از تلاشهای گسترده تر برای ادغام وسایل نقلیه خودگردان در زیرساخت های حمل و نقل توکیو پیش از بازی های المپیک 2020 است.

این اتوبوس فقط یک نمونه اولیه است که یک راننده برای موارد اضطراری در آن حضور دارد و با حداکثر سرعت 19 مایل در ساعت تردد می کند. همچنین برای استفاده در جاده های داخل و اطراف فرودگاه محدود شده است که دارای نقاط ناوبری مغناطیسی هستند تا اطمینان حاصل شود که در مسیر درست باقی می ماند.

حمل و نقل بدو راننده

واقعیت افزوده و مجازی

واقعیت مجازی به لطف تلاش شرکت هایی مانند HTC و سونی، طی نیم دهه گذشته به شکلی مهم وارد بازار مصرف شده است. البته واقعیت افزوده تکنولوژی رایج تری در این حوزه می باشد. با قدرتمندتر شدن سخت افزار تلفن های هوشمند به طور فزاینده ای امکان ارتقای کاربری این دو فناوری برای اهداف عملی یا سرگرمی امکان پذیر شده است.

نوآوری های فرودگاهی نیز از این دو فناوری بی بهره نبوده اند. در حال حاضر فرودگاه Gatwick لندن و  John F. Kennedy نیویورک از این تکنولوژی ها برای مسیریابی و ایجاد محیط هایی برای سرگرمی مسافرین در فرودگاه خود بهره می برند.

هوش مصنوعی

در طول دو دهه گذشته، فرودگاه های سراسر جهان در پاسخ به تهدیدهای نوظهور، امنیت را به طرز چشمگیری افزایش داده اند. در همین حال، افزایش انتظارات مسافران باعث شده است تا قطب های اصلی حمل و نقل برای تقویت توان عملیاتی و آسودگی مسافرین قدم های چشمگیری بردارند.

اداره امنیت حمل و نقل ایالات متحده اخیرا در فرودگاه های بین المللی Los Angeles، John F. Kennedy و Phoenix اسکنرهای جدید توموگرافی را که از هوش مصنوعی برای کمک به شناسایی اهداف تهدیدآمیز بهره می برند رونمایی کرد. هوش مصنوعی می تواند کاربردهای گسترده ای در این صنعت داشته باشد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.