◄ راه آهن قزوین - رشت - آستارا به صرفه تر بود یا راه آهن میانه - اردبیل - آستارا؟
کارشناس حمل و نقل می گوید که در دهه 70 پیشنهاد شده بود راه آهن «میانه - اردبیل - آستارا» که هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می داد و هم زودتر به قفقاز متصل می شد ساخته شود اما عدم پیگیری این موضوع موجب ساخت راه آهن قزوین - رشت - آستارا با تخریب زیست محیطی زیاد شد.
کارشناس حمل و نقل می گوید که در دهه 70 پیشنهاد شده بود راه آهن «میانه - اردبیل - آستارا» که هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می داد و هم زودتر به قفقاز متصل می شد ساخته شود اما عدم پیگیری این موضوع موجب ساخت راه آهن قزوین - رشت - آستارا با تخریب زیست محیطی زیاد شد.
به گزارش تین نیوز ، این کارشناس در شبکه های اجتماعی نوشت: در سال 1374 در دانشگاه تبریز همایشی تحت عنوان بررسی پتانسیل های اقتصادی - بازرگانی آذربایجان برگزار شد.
وی افزود: در سخنرانی خودم تحت عنوان «راه آهن ایران - قفقاز» پیشنهاد داده بودم که برای اتصال راه آهن ایران به قفقاز (از طریق جمهوری آذربایجان) از میانه به سمت اردبیل و از آنجا به آستارا راه آهن احداث شود.
بیشتر بخوانید:
بهره برداری از ایستگاه پیربازار راه آهن رشت - کاسپین تا پایان سال
او عنوان کرد: پیشنهاد من احداث راه آهنی بود به طول مسیر 185 کیلومتر و در بستر دره ای که زیرساخت ناتمام جاده «سنتو» کشیده شده بود، با کمترین هزینه و کوتاهترین مسیر نسبت به گزینه های دیگر.
این کارشناس تاکید کرد: وزیر وقت بازرگانی در جلسه حضور داشت و از من تقدیر کرد و اظهار داشت که موضوع را در هیئت دولت مطرح خواهد کرد. در خبرهای سال 1375 نیز آمده بود که رئیس جمهور هاشمی رفسنجانی در دیدار از استان اردبیل این طرح را مطرح و انجام آن را مورد تصویب قرار داده اند.
او ادامه داد: در دیدارم با وزیر بازرگانی موضوع را به اطلاع ایشان رساندم و از اینکه در هیئت دولت مسئله پیشنهادی مرا مطرح کرده تشکر کردم. ایشان گفتند این بازدهی از هزینه های همایش است و ما خوشحالیم.
این کارشناس گفت: سال 1378 در خبرها آمده بود که نقشه برداری مسیر راه آهن میانه - اردبیل آغاز شده است اما دیگر از این موضوع خبری نشد تا آنکه سال ها بعد و پس از گذشت دو دهه، پروژه راه آهن قزوین - رشت - آستارا مطرح شد که بخشی از راه آهن کریدور شمال - جنوب خواهد شد.
او افزود: اکنون راه آهن رشت - آستارا که متاسفانه یک خطه و غیر قابل تبدیل به دو خطه به دلیل زیر ساخت های کنونی از جمله ابنیه پل و تونل است، هنوز به انزلی نرسیده و در مسیر خود تا آستارا ناگزیر زمین های زراعی و جنگل ها را تخریب خواهد کرد.
وی عنوان کرد:برای احداث این خط ریلی، تونل هایی در کوه ها احداث خواهند کرد و طبیعت ضعیف جنگل های هیرکانی را تخریب خواهد کرد و به سخنی دیگر هزینه ای زیاد بر کشور تحمیل خواهد کرد. در حالی که راه آهن «میانه - اردبیل- آستارا» هم تخریب و هم هزینه کمتری داشت و هم اردبیل را از تنگنا نجات می داد و هم زودتر به قفقاز متصل می شد.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.