| کد خبر: 251550 |

◄ بهترین گزینه برای رفع گلوگاه ظرفیتی محور ریلی شمال چیست؟

اگرچه شماری از کارشناسان ریلی معتقدند با احداث تونل مستقیم دوخطه از ایستگاه ورسک به ایستگاه فیروزکوه، با حذف ایستگاه های گدوک و دوگل، چند گلوگاه اساسی راه آهن شمال مرتفع می شود، اما برخی دیگر نیز بر این باور هستند که در حال حاضر بهترین گزینه برای رفع گلوگاه ظرفیتی محور شمال، اتصال ریلی گرگان - آزادشهر - بسطام - شاهرود است.

تین نیوز

اگرچه شماری از کارشناسان ریلی معتقدند با احداث  تونل مستقیم دوخطه از ایستگاه ورسک به ایستگاه فیروزکوه، با حذف ایستگاه های گدوک و دوگل، چند گلوگاه اساسی راه آهن شمال مرتفع می شود، اما  برخی دیگر نیز بر این باور هستند که در حال حاضر بهترین گزینه برای رفع گلوگاه ظرفیتی محور شمال، اتصال ریلی گرگان - آزادشهر - بسطام - شاهرود است.

به گزارش تین نیوز، مدتی پیش عباس قربانعلی بیک کارشناس حمل و نقل ریلی، در یاداشتی با عنوان «واریانت ورسک با نگاه حل مسئله به برنامه افزایش ظرفیت راه آهن شمال» عنوان کرد: مسیر گرمسار - ساری که تکمیل شده محور قدیمی ترانزیت بندر امام خمینی به بندرترکمن است در سال 1317 ، یعنی بیش از 80 سال پیش به بهره برداری رسید و با احداث راه آهن گرگان - اینچه برون در سال 1395، وابستگی ترانزیت به ظرفیت محدود کشتی های کم ظرفیت دریای خزر رفع و با مسافت و زمان کوتاه تر شرایط مطلوب تری را برای جلب بار به شبکه ریلی فراهم کرد.

وی افزود: با وجود اختلاف زیاد حمل بار فعلی با ظرفیت موجود اعلامی این مسیر، طی یک دهه گذشته طرح برقی کردن این مسیر با هدف استفاده از کمک مالی روسیه و افزایش ظرفیت از حدود 2 به 10 میلیون تن در سال مطرح و پیگیری شد.

قربانعلی بیک در ادامه این یادداشت به یکی دیگر از روش های افزایش ظرفیت در این مسیر اشاره کرد و گفت: احداث تونل مستقیم دوخطه (با قابلیت برقی در آینده) از ایستگاه ورسک به ایستگاه فیروزکوه با طول 25 کیلومتر و فراز حدود 18 درهزار با حذف ایستگاه های گدوک و دوگل، چند گلوگاه اساسی و بخش مهمی از فراز 28 درهزار و قوس های تند مسیر را برطرف و علاوه بر افزایش بسیار بالای ظرفیت، زمینه افزایش سرعت و کاربری خط قدیم برای گردشگری فراهم می کند.

به گفته وی ، این روش حل مسئله با کمتر از 10 درصد برآورد 700 میلیون دلاری، اثربخشی بالاتر و ریسک کمتر داشته و قابل تکمیل خواهد بود.

با این حال عیسی نصیری یکی دیگر از کارشناسان حوزه ریلی در بخش نظرهای کاربران تین نیوز، در این مورد نوشت: در حال حاضر بهترین گزینه برای رفع گلوگاه ظرفیتی محور شمال اتصال ریلی گرگان - آزادشهر - بسطام - شاهرود به طول ۲۰۰ کیلومتر است.

وی افزود: ۷۰ کیلومتر این مسیر از گرگان تا آزادشهر در پروژه گرگان مشهد و دارای مطالعات کامل و ردیف بودجه و طراحی است و ۱۳۰ کیلومتر از آزاد شهر تا بسطام نیز برابر مطالعات اخیر با شیب و فراز حداکثر ۱۵ در هزار و دارای متقاضی جدی سرمایه گذاری است.

نصیری عنوان کرد: این طرح علاوه بر ظرفیت ترانزیتی اینچه برون، پوشش دهنده ظرفیت های ترانزیتی بندر امیرآباد نیز خواهد بود.

وی تاکید کرد: ضمن اینکه با این طرح می توان ظرفیت های گردشگری محور قدیم شمال را افزایش داد و به نوع دیگری از آن بهره برد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    بادرود این نظریه درست نیست
    با ۲۵ کیلومتر باشیب یکطرف مشکل
    گلوگاه بر طرف نمی‌شود. بعد از ایستگاه ورسک هم چند،سرپانتین
    وجود،دارد.. برای بر طرف کردن گلوگاه
    باید کلیه طول بحرانی اصلاح شود.
    در غیر اینصورت طبق قانون لوله ها با وجود
    یک کیلومتر گلوگاه باز هم ظرفیت
    همان نیم میلیون تن باقی میماند.
    حفر تونل یا تونل‌های طولانی با
    شیب یکطرفه یک مشکل -- که هزینه
    هارا بالا می‌برد.-- و طول،زیاد جمع
    این تونل‌های هزینه ای در حد احداث
    یک آزاد راه ۴ خطه دراین مسیر را دارد. به هر حال بار مالی این کار
    بسیار سنگین است.