| کد خبر: 251546 |

ماجرای تولید خودروهای تمام برقی در ترکیه، عربستان و مصر + عکس

آینده صنعت خودرو به پیشرانه‌ های برقی گره خورده و تمامی شرکت‌ های بزرگ درحال حرکت به‌ سمت اتومبیل‌ های الکتریکی هستند.

تین نیوز

آینده صنعت خودرو به پیشرانه های برقی گره خورده و تمامی شرکت های بزرگ درحال حرکت به سمت اتومبیل های الکتریکی هستند. با توجه به شرایط موجود، مسلماً کشورها و شرکت هایی برنده خواهند شد که در مسیر برقی شدن خودروها، از رقبای خود پیشی بگیرند.

به گزارش تین نیوز به نقل از دیجایتو، عربستان سعودی که بزرگ ترین صادرکننده نفت محسوب می شود، برنامه های بلندپروازانه ای دارد. شاید بدانید صندوق سرمایه گذاری این کشور در سال 2018 با اختصاص 1 میلیارد دلار در استارتاپ لوسید سرمایه گذاری کرد. احتمالاً این را نیز می دانید که با توافقات طرفین قرار است شرکت لوسید کارخانه ای را برای تولید خودروهای برقی در خاک عربستان احداث کند.

در کنار سرمایه گذاری در برند لوسید، عربستان سعودی حالا برند ملی سیر (Ceer) را دارد. این برند به طراحی، تولید و فروش انواع خودرو با پیشرانه برقی مشغول خواهد شد. همکاری با برند فاکسکان برای ساخت خودروهای پیشرفته، دیگر سیاستی است که عربستان سعودی دنبال می کند. خودروهای این برند تایوانی تحت برند فاکستران (Foxtron) و با تکنولوژی ب ام و توسعه می یابند.

فاکستران (Foxtron)

نکته جالب این است که عربستان سعودی هدف تولید 150 هزار خودروی برقی تا سال 2026 را دنبال می کند. برای دستیابی به این هدف، به خریداران خودروهای برقی در ناوگان های بزرگ، مشوق هایی اعطا خواهد شد. همچنین قرار است اتوبوس های دیزلی با نمونه های سبز و الکتریکی جایگزین شوند.

ترکیه و تأسیس برند ملی توگ

با وجود اهداف جاه طلبانه، عربستان سعودی درحال حاضر صرفاً یک واردکننده خودرو است. اما همسایه شمال غرب ایران، یعنی ترکیه، مدت هاست که محصولات برندهای بزرگ دنیا را در خاک خود مونتاژ می کند؛ به طوری که از نظر میزان تولید خودرو در رتبه سیزدهم قرار دارد. فورد، تویوتا، هوندا، فیات، هیوندای و رنو برخی از خودروسازان مطرحی هستند که در ترکیه خودرو تولید می کنند. ترکیه در کنار همکاری با برندهای بزرگ، حالا برند اختصاصی توگ (TOGG) را برای تولید انواع خودروی برقی دارد. براساس برنامه ریزی ها، سالانه باید 175 هزار شاسی بلند الکتریکی تحت این برند نوپا تولید شود.

توگ (TOGG)

برند توگ ماحصل سرمایه گذاری یک تاجر اهل استانبول با نام کان کورشون است. آقای کورشون روابط نزدیکی با رجب طیب اردوغان دارد و رئیس جمهور ترکیه جزو سرمایه گذاران این برند ملی به شمار می رود. آن طور که این تاجر استانبولی اعلام کرده است، یک خودروی مخصوص ریاست جمهوری توسط برند توگ طراحی و تولید خواهد شد.

مصر و تولید خودروی برقی کادیلاک لیریک

مصر دیگر کشوری است که قصد دارد به غیراز واردات خودروهای برقی، به تولیدکننده آن ها تبدیل شود. «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور این کشور، ابتدای امسال در اظهارنظری جالب گفت که شخصاً متعهد است تولید خودروهای برقی را در مصر ببیند. در این راستا برخی نشریات ادعا می کنند کادیلاک لیریک که جزو جدیدترین و پیشرفته ترین خودروهای گروه جنرال موتورز است، تا پایان سال 2023 در کارخانه ای واقع در مصر مونتاژ خواهد شد. علاوه براین، همکاری با خودروسازان چینی دیگر گزینه ای است که روی میز مصری ها قرار دارد. مصری ها درحال راه اندازی و گسترش زیرساخت های لازم برای شارژ خودروهای برقی هستند. تعداد ایستگاه های شارژ در این کشور اکنون به رقم 440 واحد می رسد.

کادیلاک لیریک

بد نیست اشاره کنیم در شرایطی که بسیاری از کشورها به دنبال سرمایه گذاری در زمینه گسترش زیرساخت ها و تشویق مردم به استفاده از خودروی برقی هستند، در کشور ما هنوز هیچ گام مهمی در این راستا برداشته نشده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.