| کد خبر: 251301 |

چرا سرمای شدید قطارها را زمینگیر کرد؟

یک کارشناس حوزه ریلی با اشاره به هوای سرد در بعضی نقاط ایران و مشکلات ایجاد شده برای حمل و نقل ریلی گفت: مسایل مدیریتی را نمی توان فقط به یک سال گذشته نسبت داد، اما متاسفانه نگاه غلطی در ذهن برخی همکاران ما وجود دارد که امروز از بحران عبور کردیم و دیگر نیازی به انجام اقدام جدید نیست؛ برخی کوتاهی ها از سال های گذشته وجود داشته و عبرت گیری از ناگواری ها و سوانح متاسفانه ضعیف بوده‌ است.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه ریلی با اشاره به هوای سرد در بعضی نقاط ایران و مشکلات ایجاد شده برای حمل ونقل ریلی گفت: مسایل مدیریتی را نمی توان فقط به یک سال گذشته نسبت داد، اما متاسفانه نگاه غلطی در ذهن برخی همکاران ما وجود دارد که امروز از بحران عبور کردیم و دیگر نیازی به انجام اقدام جدید نیست؛ برخی کوتاهی ها از سال های گذشته وجود داشته و عبرت گیری از ناگواری ها و سوانح متاسفانه ضعیف بوده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، عباس قربانعلی بیک با بیان اینکه لغو و تاخیر سفرهای ریلی در روزهای گذشته موضوع مهمی است که بسیاری از مردم را با مشکل مواجه کرد، گفت: سفرهای ریلی آخرین چیزی است که در شرایط بحران و شرایط بد جوی از کار می افتد، سفرهای جاده ای، هوایی و حتی دریایی هم امکان لغو دارند، اما سفر ریلی مطمئن ترین و ایمن ترین وسیله حمل ونقل است و توقف سیستم ریلی احتمال کمی دارد و پیش بینی های زیادی در دنیا انجام شده که سفرهای ریلی هم قابلیت اعتماد بالایی داشته و هم در دسترس باشد و با بارش برف، به سادگی تعطیل نشود.

معاون اسبق برنامه ریزی و امور بین الملل راه آهن با بیان اینکه قطارها به تجهیزاتی از جمله گرمکن نیاز دارند، گفت: یکی از مشکلاتی که در روزهای گذشته و با برودت هوا داشتیم این بود که به دلیل بارش برف یا یخ زدگی، سوزن خطوط عمل نمی کرد و در این شرایط قطار دیگر امکان تغییر مسیر ندارد و متوقف می شود.

وی ادامه داد: ما هم در کشور به تعداد محدودی گرمکن سوزن داریم، اما همه سوزن ها گرمکن ندارند و همان سوزن هایی که گرمکن نداشته باشند، نقطه ضعف زنجیره ریلی می شوند؛  در حالی که سوزن های اصلی و مهم در مسیرهای سرد و برف خیز باید گرمکن داشته باشند. در این مورد به خاطر دارم پنج سال پیش یکی از شرکت ها نمونه گرمکن سوزن را با شرایط آزمون رایگان به راه آهن پیشنهاد داده بود که احتمالا به نتیجه نرسید.

لکوموتیوهای دیزلی در مناطق بسیار سردتر از ما هم در دنیا وجود دارد

این کارشناس حوزه ریلی با اشاره به مشکل لکوموتیوها بیان کرد: لکوموتیوهای ما دیزلی هستند که مشابه آن در مناطق بسیار سردتر از ما هم در دنیا وجود دارد، برای مثال در کانادا عمده حمل ونقل بار از طریق لکوموتیوهای دیزلی انجام می شود، البته قطارهای مسافری با لکوموتیو دیزلی هم در آنجا وجود دارد، هرچند بسیاری از قطارهای مسافری حومه کانادا برقی است. با وجود این، در آن کشورها لکوموتیو دیزلی با وجود دمای منفی ۴۰ درجه هم با چنین مشکلاتی مواجه نمی شود و همواره اقدامات لازم برای گرم نگه داشتن قطارها انجام می شود.

قربانعلی بیک گفت: یکی از مشکلاتی که در روزهای گذشته برای قطارهای ما در نقاط سرد کشور پیش آمد هم درباره لوکوموتیوها بود؛  اگرچه لکوموتیوی که گرم باشد، مگر در شرایط خرابی خاموش نمی شود، اما این اتفاق افتاد، احتمالا پیش بینی های لازم برای روشن نگه داشتن آنها انجام نشده و بعضی از تجهیزات مورد نیاز آنها حذف شده بود.

این کارشناس حوزه ریلی ادامه داد: از طرفی ایستگاه های ما در ایران هم مشکل دارد، با وجود اینکه باید برای دماهای منفی تجهیز شوند، اما این آمادگی را نداشتند. ما در نقاط متعددی مانند مراغه و مسیر تهران-مشهد، در سال های گذشته هم با هوای سرد و دمای پایین تر از منفی ۲۰ مواجه بودیم و این اتفاق بی سابقه نبوده است.

سوء مدیریت را نمی توان به یک سال گذشته نسبت داد

قربانعلی بیک اضافه کرد: سوء مدیریت را نمی توان به یک سال گذشته نسبت داد، اما نگاه غلطی وجود داشته این بوده که امروز از بحران عبور کردیم و دیگر نیازی به انجام اقدام جدید نیست؛ این کوتاهی و قصور از سال های گذشته وجود داشته  و اینگونه اتفاقات دوباره ممکن است سال یا سال های بعد تکرار شود. ضمن اینکه بسیاری از مشکلات فقط به تجهیزات بازنمی گردد و ناشی از الگوهای غلط بهره برداری است، مانند توقف قطار باری در خط کنار سکو، آماده نبودن ایستگاه ها برای پذیرش مسافرین، فقدان شیوه نامه برخورد با بحران و مشکلات دیگر.

وی باه اشاره به مشکلات لکوموتیوهای دیزلی در سرما و گرمای مسیر تهران مشهد گفت: در  سال های گذشته همچنین در خصوص برقی شدن راه آهن هم غفلت شده است. در مسیر تهران-مشهد با توجه به حجم مسافر و سابقه برودت و برفی که در مشهد وجود داشته، باید به این موضوع توجه می شد. پیشنهاد می شود این مشکلات و بحران ها تجمیع، مستندسازی، تحلیل و ریشه یابی شود و نتایج حاصل از آن با راهکارهای مناسب و بهینه شناسایی و پس از آزمون در خطوط و ناوگان مربوطه و در معرض رخدادهای آینده به کار گرفته شود و نتیجه به نهادهای تخصصی و انجمن ها اعلام شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    ادعاها در حد دکتری
    اما
    عملکردها روزانه
    نتیجه روزمرگی