| کد خبر: 251223 |

معرفی ماشین آلات برف روبی مورد استفاده دنیا هنگام بارش برف

بارش برف در زمستان در عین اینکه مردم را بسیار خوشحال و شکرگزار از رحمت الهی می کند اما از طرفی در صورت بارش سنگین و نبود تجهیزات مناسب برف روبی، می تواند این نعمت را به عاملی دردسرساز تبدیل کند.

تین نیوز

بارش برف در زمستان در عین اینکه مردم را بسیار خوشحال و شکرگزار از رحمت الهی می کند اما از طرفی در صورت بارش سنگین و نبود تجهیزات مناسب برف روبی، می تواند این نعمت را به عاملی دردسرساز تبدیل کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا،  بارش شدید برف می تواند توانایی یک فرودگاه را برای کنترل فرود و تیک آف هواپیماها به نصف کاهش دهد، در نتیجه بسیاری از پروازها لغو شده یا در صورت پرواز بیم بروز حادثه وجود دارد. کشورهای سراسر جهان در مواجهه با برف و یخبندان رویکردهای متفاوتی را در پیش می گیرند و پیش از آنکه مشکلات جدی برای افراد پیش آید، این مسائل را حل می کنند، اکنون در این گزارش قصد داریم چند مورد از آخرین تجهیزات برف روبی در جهان را که برای حل این مشکل در فرودگاه ها و جاده ها توسعه یافته اند و کاربردهای فراوانی دارند معرفی کنیم.

برف روب های مناسب فرودگاه ها

برف روب« Yeti Snow»

برف روب Yeti Snow

Yeti Snow یک برف روب خودران است که توسط شرکت توسعه محصولات سوئدی «Semcon »و تولید کننده تجهیزات نروژی«Øveraasen »ساخته شده است. آزمایش این برف روب در ماه مارس ۲۰۱۸ در فرودگاه لیرین فاگرنس(Fagernes Airport, Leirin) نروژ و در سپتامبر ۲۰۱۹ در فرودگاه اورنسکولدسویک(Örnsköldsvik Airport) سوئد آزمایش شد. طول این برف روب خودران ۲۰ متر و عرض آن ۵.۵ متر است و این دستگاه قادر به پاک کردن ۳۵۷،۰۰۰ مترمکعب برف در هر ساعت است. یکی از اصلی ترین ویژگی های منحصر به فرد این وسیله نقلیه مدرن این است که به گونه ای طراحی شده که در شرایط بارش برف سنگین و دید کم نیز کار می کند. 

کامیون های برف روب «آروکس» مرسدس بنز

برف روب  آروکس مرسدس بنز

شرکت خودروسازی آلمانی دایملر آگ،( Daimler AG) و شرکت خودروسازی آلمانی مرسدس بنز، ناوگان کامیون های برف روب خودران آروکس(Arocs) را توسعه دادند که کامیون های مذکور از طریق تبادل داده در زمان حال، ارتباط برقرار می کنند. این کامیون ها از طریق سیگنال های رمزگذاری شده از طریق رابط از راه دور کامیون و همچنین یک صفحه کنترل در وسیله نقلیه راهبر شبکه بندی می شود و یک اپراتور واحد می تواند عملکرد خودرو را کنترل کند. این وسیله نقلیه مجهز به قابلیت چرخ های تمام محرک(all-wheel drive) و یک خیش است که طول آن هشت متر و عرض آن ۲۲ متر و وزن آن ۲۷ تن است. این وسیله نقلیه همچنین مجهز به یک روبنده در پشت است که این امر باعث می شود هر برفی باقیمانده مانده از خیش پاکسازی شود. این کامیون ها برای فرودگاه که محلی پر رفت و آمد و پر از پرسنل هستند، طراحی شده است.

سیستم اخطار برف یخ و برف«Boschung»

سیستم اخطار برف یخ و برف

شرکت سوئیسی Boschung اخیرا به منظور حل مشکلاتی که پس از بارش برف برای فرودگاه ها رخ می دهد سیستم اخطار برف طراحی کرده است. سیستم هشدار این شرکت که «Ice Early Warning System» نام دارد جمع آوری، انتقال و ارزیابی داده ها را تسهیل می کند. حسگرهای تعبیه شده درون این سیستم اطلاعات مربوط به شدت بارش برف، دید، دمای هوا و رطوبت نسبی را جمع آوری و به ایستگاه اندازه گیری از راه دور منتقل می کنند. پس از تجزیه و تحلیل داده ها، در صورت لزوم هشدار زنگ خطر زده می شود.

دستگاه برف روب" Kodiak America"

دستگاه برف روب Kodiak America

دستگاه برف روب این شرکت که به طور خاص برای فرودگاه ها طراحی شده است از دو موتور بهره می برد که این موضوع باعث می شود به سرعت برف را از بین ببرد. افراد می توانند توسط این دستگاه ۲۲ فوتی با سرعت بیش از ۳۵ مایل در ساعت باند فرودگاه را تمیز کرده و برف ها را پاک کنند. این دستگاه با استفاده از سیستم پخش پرفشار هوا و بازوهای چرخاننده جمع شدنی عملیات برف روبی را انجام می دهد. این دستگاه همچنین قادر به جمع آوری خاک، ماسه و زباله ها از باند فرودگاه نیز هست و در حال حاضر در فرودگاه بین المللی ایندیاناپلیس(Indianapolis International Airport) آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد.

برف روب های مناسب جاده ها

برف روب «ای تی ۲۰۰ توربین استایل بلوئر»

دستگاه برف روبی ساخت آمریکا

برف روب ای تی ۲۰۰ (ET۲۰۰ ) شرکت «Ventrac» می تواند همانند یک سشوار قدرتمند خیلی سریع برف روی زمین و خودروها را پاک کند. این برف روب توربین مانند به گونه ای طراحی شده است که می تواند حجم زیادی از هوا را به بیرون بوزد و صدای آن بسیار ساکت تر از یک برگ روب است. برگ روب یکی از ابزارهای باغبانی است که خرده ریزهای باغچه یا حیاط مثل برگ و.. را با قدرت دمندگی خود به اطراف پخش می کند. این ماشین از یک موتور دمنده و یک محفظه خلاء به همراه لوله دمنده تشکیل شده است. از برف روب ای تی ۲۰۰ می توان برای پخش کردن برگ ها، برف سبک و زباله های پیاده روها،  پارکینگ ها و مناطق دیگر به اطراف استفاده کرد. نازل قدرتمند تخلیه جلو هیدرولیکی «ای تی ۲۰۰ توربین استایل بلوئر» می تواند به راحتی ۳۶۰ درجه بچرخد. سپر جلو این برف روب نیز از وارد شدن آسیب به نازل، محافظت می کند. نازل(Nozzle) یا سرشلنگ یا افشانک وسیله ای است که برای کنترل جهت یا مشخصات (به ویژه برای افزایش سرعت) جریان یک سیال در ورود(یا خروج) از یک حفره یا لوله طراحی شده است. قدرت و کنترل این دستگاه افراد را قادر می سازد تا محیط اطرافشان را به راحتی و همانند جاروبرقی تمیز کنند.

 آسفالت ذوب برف

آسفالت ذوب برف

در برخی موارد که پس از برف یخبندان می شود تردد برای خودروها سخت تر از گذشته است. به همین دلیل شرکت «WarmlyYours» یک راه حل برای این مشکل ارائه کرده است و آن فرش کردن خیابان ها است. آنها طی این روش از یک روکش فرش مانند در خیابان ها برای ذوب برف ها استفاده می کنند. این روش بسیار مناسب است زیرا علاوه بر اینکه سبب افزایش عمر سنگ فرش خیابان ها می شود، باعث ذوب سریع برف ها نیز می گردد. هزینه انجام این عمل برای هر فوت مربع ۱۰ الی ۲۰ دلار است.

برف روب «پرینوث»

برف روب «پرینوث»


این ماشین یک ماشین فوق العاده برای برف روبی پیاده روها و مسیرهای باریک است. از این ماشین در سطح شهر و برای مسیرهای باریک استفاده می شود. «پرینوث» با قدرت فوق العاده خود برف را از سطح زمین می روبد و برای اطمینان از آب شدن یخ های زیر برف از پشت نمک می پاشد.

برخی از ماشین های برف روب کشورهای مختلف 

دستگاه برف روبی ساخت آمریکا

دستگاه برف روبی ساخت آمریکا

شرکت «Left Hand Robotics» واقع در ایالت کلرادو آمریکا دستگاه برف روب خودرانی به نام «SnowBot Pro» ساخته است. دستگاه مذکور قادر است به صورت خودکار برف پیاده روها را بروبد. استفاده از این دستگاه به گونه ای است که کاربران می بایست مسیری را که مایلند در زمان بارش برف آنجا را تمیز کنند را همراه با ابزار «Path Collection» طی کنند.

توسط این کار، ابزار مذکور مسیر را به عنوان مجموعه ای از ایستگاه های جی.پی.اس که به مرکز عملیات رباتیک ابری(ROC) متصل است، آپلود می کند. در آنجا، داده های جی پی اس به یک برنامه مسیریابی منتقل می شوند و زمانی که وقت آن می رسد که دستگاه SnowBot مورد استفاده قرار گیرد، این دستگاه به مرکز عملیات رباتیک ابری دسترسی پیدا می کند و آن برنامه را دانلود می کند. یک واحد اندازه گیری متصل که شامل شتاب سنج، ژیروسکوپ و مغناطیس سنج است نیز به آن کمک می کند تا به درستی مسیر مذکور را طی کند.

البته لازم به ذکر است که دو حسگر لیدار(LiDAR) و شش دوربین این دستگاه نیز قادر به شناسایی هرگونه مانعی در مسیر هستند. اگر حسگرهای مذکور وجود هرگونه مانعی را که بر سر راه قرار دارد، شناسایی کنند، برف روب به صورت خودکار متوقف شده و سپس بار دیگر داده های مرکز عملیات رباتیک ابری را بررسی می کند تا آن دستورالعمل های لازم برای عبور از مانع را به این ماشین برف روب ارسال کند. قدرت موتور این دستگاه ۳۷ اسب بخار است. کاربران می توانند همزمان توسط برنامه تلفن همراه بر فعالیت این دستگاه نظارت داشته باشند. کاربران همچنین می توانند به طور همزمان تصاویر قبل و بعد از برف روبی از ناحیه مورد نظر را که توسط خود دستگاه ثبت می شود را نیز مشاهده کنند.

دستگاه برف روبی ساخت روس ها

دستگاه برف روبی ساخت روس‌ها

بارش برف سنگین و بادهای قوی در پایتخت روسیه اغلب سبب کاهش سرعت عبور و مرور و تاخیر در پروازهای متعدد می شود. چند سالی است یک ماشین برف روبی فوق العاده جالب با عملکردی بی نظیر در روسیه طراحی و ساخته شده است. این ماشین که «دست طلا» (Golden Hands)  نام دارد در روسیه آزمایش شده و با موفقیت توانسته خیابان ها را از انبوهی از برف پاکسازی کند. این ماشین دارای دو بازوی آهنی و شبیه گاوآهن بوده که برف های خیابان را درو کرده و روی یک تسمه در حال حرکت و سپس در کامیونی که در پشت آن قرار دارد می ریزد. Golden Hands با طراحی منحصر به فرد خود می تواند به حل مشکلاتی که اغلب پس از بارش برف در شهرهای بزرگ پدید می آید کمک کند.

دستگاه برف روبی ساخت سوئدی ها

دستگاه برف روبی ساخت سوئدی‌ها

بسیاری از فرودگاهها برای اطمینان از عملکرد در شرایط بارش شدید برف، تجهیزات پیشرفته ای در اختیار دارند. معمولا بارش برف شدید، دلیل هرج و مرج در فرودگاه ها و تعطیلی آنها برای ساعت های طولانی است. در چنین شرایطی، دستگاه های برف روب می توانند در بهبود شرایط و تامین امنیت پروازها تاثیر زیادی داشته باشند. به عنوان مثال، فرودگاه استکهلم-آرلاندا( Stockholm-Arlanda Airport) سوئد مجهز به بیش از ۱۰۰ دستگاه شامل برف روب،  لودر، جاروهای پیشرفته، کامیون سم پاش و مواد شیمیایی یخ زداست. در نتیجه پروازهای این فرودگاه هرگز به دلیل بارش برف کنسل نشده یا به تاخیر نمی افتد.

یک شرکت سوئدی دیگر نیز یک برف روب خودران فرودگاهی توسعه داده است تا دیگر انسان ها در این کار درگیر نباشند و برف روبی باند فرودگاه ها با دقت و سرعت عمل بیشتری انجام شود. یک شرکت سوئدی به نام «LFV» با هدایت کنسرسیوم تحقیقاتی وسایل نقلیه خودکار برای فرودگاه ها(AVAP) یک برف روب خودران فرودگاهی توسعه داده است.

برف روبی در فرودگاه عملیاتی است که در حال حاضر در اکثر فرودگاه ها عمدتا به شکل دستی و توسط خدمه فرودگاه انجام می شود و پرسنل، تجهیزات و سلامت هواپیما و مسافرانش را در بدترین شرایط آب و هوایی در معرض خطر قرار می دهد. برف روب های این وسیله نقلیه خودران به یک تراکتور لاندبرگ ۶۲۵۰ متصل شده اند که بیش از شش تن وزن دارد و حسگرها برای اسکن محیط به آن اضافه شده است. یک سیستم کنترل رایانه ای نیز امکان عملکرد خودران را فراهم می کند. این دستگاه از طریق شبکه ۴G به پشتیبانی پرسنل و کنترل کننده های هوایی متصل شده و به طور مداوم مکان و وضعیت خود را در هنگام کار ارسال می کند.

دستگاه برف روبی ساخت اوکراین

دستگاه برف روبی ساخت اوکراین

هنگام بارش سنگین برف در برخی مناطق راه ها به طور کامل مسدود می شوند و در آن هنگام است که برخی وسایل نقلیه مانند اتوبوس یا کامیون ها نمی توانند به راه خود ادامه دهند. در اینگونه مواقع می توان از خودروی برف روب رزمی« BAT-۲ »ساخت شرکت اوکراینی «Morozov Design Bureau» استفاده کرد. این ماشین با قابلیت هایی که دارد می تواند برف عظیم جاده ها را پاک کند و خوروهایی که در برف گیر کرده اند را نیز از برف بیرون بیاورد.

دستگاه برف روبی ساخت ژاپن

دستگاه برف روبی ساخت ژاپن

در برخی موارد در جاده های کوهستانی ممکن است بیش از مناطق دیگر شاهد بارش برف باشیم. برای مثال چند سال قبل که برفی سنگین در «رشته کوه هیدا» آمده بود و سبب انباشته شدن بیش از ۱۵ متر برف در اطراف جاده ها شده بود، مهندسان ژاپنی توانستند از یک بولدوزر  برف روب عظیم به نام «HTR۶۰۸» ساخت شرکت Nichijou ژاپن که قدرت موتور آن ۶۰۸ اسب بخار بود برای پاک کردن حجم عظیمی از برف جاده استفاده کنند. در جاهایی که بیش از یک متر برف باریده است می توان از ماشین مذکور استفاده کرد و این دستگاه می تواند کوهی از برف را کنار زده و جاده را باز کند. این ماشین مجهز به جی پی اس و تلفن ماهواره ای است. «تلفن ماهواره ای»(satellite telephone)، نوعی تلفن همراه است که به جای اتصال به ماهواره های زمینی به مدار ماهواره ای متصل می شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.