| کد خبر: 251205 |

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران تشریح کرد

پیشنهاد محیط زیست تهران برای کنترل تردد کامیون ها هنگام آلودگی/ مازوت سوزی خط قرمز است

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر لزوم رسیدگی بیشتر به موضوع خودروهای فرسوده و دودزا به‌ویژه کامیون های عبوری از تهران اظهارکرد: وزارت راه و شهرسازی و راهداری با همکاری پلیس ترتیبی اتخاذ کنند که در شرایط اضطرار، با کاهش و اخذ یک سوم عوارض کمربندی های حاشیه استان تهران، عبور کامیون ها از داخل شهر تهران از سوی پلیس کنترل و از تردد کامیون های غیرضرور به این شیوه به داخل تهران جلوگیری شود.

تین نیوز

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با تاکید بر لزوم رسیدگی بیشتر به موضوع خودروهای فرسوده و دودزا به ویژه کامیون های عبوری از تهران اظهارکرد: وزارت راه و شهرسازی و راهداری با همکاری پلیس ترتیبی اتخاذ کنند که در شرایط اضطرار، با کاهش و اخذ یک سوم عوارض کمربندی های حاشیه استان تهران، عبور کامیون ها از داخل شهر تهران از سوی پلیس کنترل و از تردد کامیون های غیرضرور به این شیوه به داخل تهران جلوگیری شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا مزینانی گفت: تهران یکی از شاهراه های مواصلاتی کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت محسوب می شود.  

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: علی رغم مشکلاتی که امسال در خصوص موضوع سوخت گاز وجود داشت اما خوشبختانه هیچ یک از صنایع بزرگ مقیاس و نیروگاه های تهران مازوت مصرف نکردند.

علیرضا مزینانی با گرامیداشت فرا رسیدن هفته هوای پاک با شعار" تحقق هوای پاک، حقوق عامه و اراده ملی اظهارکرد: امسال شرایط آلودگی هوا در تهران متفاوت تر از سال های گذشته بود و افزایش پایداری و سکون جوی هوا نیز باعث شد تا روزهای ناسالم نیز افزایش داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه از ابتدای فصل سرما نیز کمیته ای در اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برای انجام برنامه ریزی لازم در شرایط آلودگی هوا تشکیل شد، افزود: برنامه ها و اقدامات ویژه ای در شرایط آلودگی هوا طراحی شد که از آن جمله تشکیل گشت و پایش های محیط زیستی برای بیش از ۲۱ محور اصلی مواصلاتی استان، پایش روزانه مخازن مازوت صنایع بزرگ مقیاس استان، بازرسی معادن و منابع آلاینده ثابت، نمونه برداری از سوخت توزیعی و بررسی آن، نظارت بر مراکز معاینه فنی و نشست های کارشناسی با مسئولان مرتبط، هماهنگی قضایی برای پلمب واحدهای آلاینده و مهمتر از همه برنامه ریزی برای اجرای تکالیف دستگاه ها در قانون هوای پاک بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه در حوزه فرهنگسازی نیز تمهیدات ویژه ای برای ایجاد حساسیت های اجتماعی نسبت به موضوع آلودگی هوا و آگاهی شهروندان پیش بینی و با همکاری صدا و سیما و دیگر رسانه های ارتباط جمعی انجام شد، تصریح کرد: از جمله این اقدامات تولید چند تیزر، موشن گرافیک و انیمیشن مرتبط بود که از شبکه های مختلف صدا و سیما مانند شبکه های ۵ ، سلامت و امید پخش شده است.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به ضرورت افزایش سواد محیط زیستی مخاطبان و لزوم فرهنگسازی درباره آلودگی هوا امسال مکاتباتی با مدیران سازمان صدا و سیما انجام شد و خوشبختانه شاهد همکاری صدا و سیما در این خصوص بودیم که در این زمینه علاوه بر پخش تیزرها و موشن گرافی ها می توان به حضور کارشناسان در برنامه های رادیویی و تلویزیونی، زیر نویس هشدارهای مرتبط با آلودگی در شبکه های مختلف، تولید برنامه های مرتبط از سوی صدا و سیما، پوشش رسانه ای جلسات کارگروه شرایط اضطرار هوا و پرداختن به موضوعات مرتبط با آلودگی هوا در برنامه های تلویزیونی به ویژه شبکه ۵ سیما اشاره کرد.

مزینانی همچنین از ایجاد حساسیت اجتماعی درباره آلودگی هوا و پوشش اخبار مرتبط از سوی دیگر خبرگزاری ها و دیگر رسانه ها به عنوان جریان سازی خبری و آگاهی رسانی در این حوزه نام برد.

دبیر کارگروه کاهش آلودگی هوای تهران در ادامه با اشاره به مشکلات موجود امسال در زمینه سوخت گاز گفت: علی رغم سختی ها و مشکلاتی که امسال متفاوت تر از سال های قبل در این زمینه وجود داشت و بعضا در نشست های کارگروهای تخصصی هوا نیز از سوی مسئولان به آن پرداخته می شد اما هیچ یک از صنایع بزرگ مقیاس و نیروگاه های تهران اقدام به استفاده از سوخت مازوت نکردند.

وی در تشریح این موضوع اظهارکرد: مخازن مربوط به سوخت مازوت صنایعی همچون نیروگاه بعثت و سیمان تهران سال هاست پلمب است و مرتبط با دوره مدیریت بنده و قبلی هم نمی شود و کماکان هم پلمب است و به صورت روزانه و مستمر هم از سوی کارشناسان محیط زیست رصد و پایش می شود.

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: سیمان های فیروزکوه هم طی سه سال اخیر به دلیل کمبود گاز صرفا در فصل سرد سال سوخت مازوت مصرف می کنند که با توجه به نوع سیستم فیلتراسیون این واحدها و شرایط قرارگیری و توپوگرافی منطقه مشکلی ایجاد نمی کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین اظهار کرد: دنیای امروز دنیای رسانه و ارتباطات است. با توجه به نوع سوخت مازوت و آلودگی بسیار شدید بصری که از خروجی دودکش های صنایع مصرف کننده سوخت مازوت به بیرون منتشر می شود، در صورت مازوت سوزی تاکنون بارها تصاویر مرتبط در فضای مجازی منتشر و دست به دست شده بود و در این زمینه طرح مسائل غیرکارشناسی از سوی برخی افراد واقعا عجیب است.

مزینانی در ادامه افزود: نیروگاه های پرند و پاکدشت نیز همچون سال گذشته از سوخت جایگزین گازوئیل استفاده می کنند و خروجی های این واحدها از سوی محیط زیست رصد و پایش می شود و خوشبختانه با پیگیری های محیط زیست تغییری در شرایط زیست محیطی واحدهای صنعتی و نیروگاه ها به لحاظ افزایش آلودگی هوا نسبت به سال های قبل نداشته ایم و این کنترل ها با جدیت و حساسیت بیشتری دنبال شده است.

مزینانی با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در فصل سرما باعث تشدید آلودگی هوا می شود، تردد کامیون ها و خودروها و موتورسیکلت های فرسوده در داخل و حاشیه تهران است، گفت: تهران یکی از شاهراه های مواصلاتی کشور در حوزه حمل و نقل و ترانزیت محسوب می شود.  

 وی یادآور شد: بسیاری از این خودروها غیر استاندارد و دودزا هستند و در قانون نیز به صراحت جلوگیری از تردد کامیون های آلاینده از وظایف پلیس است و محیط زیست به هیچ وجه نمی تواند در این موضوع به طور مستقیم ورود کند. امسال و سال های گذشته هم در این خصوص یا از ظرفیت پلیس استفاده شده و یا اقدامات محیط زیست صرفا جنبه هشدار و توصیه ای داشته است.

به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان تهران، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان لزوم رسیدگی بیشتر به موضوع خودروهای فرسوده و دودزا به ویژه کامیون های عبوری از تهران اظهارکرد: با توجه به اهمیت این موضوع در جلسه اخیر به میزبانی دادستانی، از مهمترین پیشنهادات محیط زیست استان تهران این بود که وزارت راه و شهرسازی و راهداری با همکاری پلیس ترتیبی اتخاذ کنند که در شرایط اضطرار با کاهش و اخذ یک سوم عوارض کمربندی های حاشیه استان تهران، عبور کامیون ها از داخل شهر تهران از سوی پلیس کنترل و از تردد کامیون های غیرضرور به این شیوه به داخل تهران جلوگیری شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.