| کد خبر: 250924 |

امضای یک قرارداد بزرگ بین چین و طالبان

پکن، حکومت طالبان در افغانستان را تا کنون به رسمیت نشناخته است،با وجود این، اکنون قراردادی کلان میان چین و طالبان در راستای استخراج نفت از حوزه نفتی "آمو دریا" به امضا رسید.

تین نیوز

 پکن، حکومت  طالبان در افغانستان را تا کنون به رسمیت نشناخته است،با وجود این، اکنون قراردادی کلان میان چین و طالبان در راستای استخراج نفت از حوزه نفتی "آمو دریا" به امضا رسید.

به گزارش تین نیوز به نقل از بهار نیوز، مقامات حکومت طالبان  از امضای قراردادی بزرگ با یک شرکت چینی جهت استخراج نفت از حوزه نفتی "آمو دریا" خبر داده اند.
شهاب الدین دلاور، سرپرست وزارت معادن طالبان و نماینده شرکت چینی CPEIC (شرکت نفت و گاز آسیای مرکزی در سین کیانگ) این قرارداد را در حضور عبدالغنی برادر، معاون نخست وزیر طالبان و وانگ یو، سفیر چین در کابل به امضا رساندند.
این نخستین قرارداد کلانی است که حکومت طالبان از زمان به قدرت رسیدن در ماه اوت سال ۲۰۲۱ تا کنون امضا کرده است. مدت اعتبار این قرارداد بر ۲۵ سال بالغ می شود.

بنا بر این قرارداد، نفت از مساحت ۴۵۰۰ کیلومتر مربعی حوزه نفتی "آمو دریا" استخراج خواهد شد. این حوزه نفتی در سه ولایت شمالی در افغانستان واقع است که عبارتند از سرپل، جوزجان و فاریاب.به گفته مقامات طالبان پیش بینی شده که استخراج از این حوزه از میزان اولیه بالغ بر ۲۰۰ تن در روز به هزار تن و سپس تا ۲۰ هزار تن نفت افزایش یابد.میزان سرمایه گذاری شرکت چینی در این پروژه در طی یک سال ۱۵۰ میلیون دلار و طی سه سال آینده ۵۴۰ میلیون دلار خواهد بود.مقامات طالبان گفته اند که در این قرارداد ۲۰ درصد شریک خواهند بود و این سهم می تواند تا ۷۵ درصد افزایش یابد. افزون بر این پیش بینی می شود که این پروژه فرصت شغلی برای ۳ هزار شهروند افغان به وجود آورد.
دولت چین نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است. این منطقه اما علیرغم وضعیت کم ثبات و کم امنیت نقش مهمی در محاسبات چین در راستای "جاده ابریشم جدید" ایفا می کند.
افغانستان از منابع طبیعی فراوانی برخوردار است که با توجه به جنگ، بی ثباتی و ناامنی حاکم در این کشور در سالیان گذشته دست نخورده مانده اند. کارشناسان ارزش این منابع طبیعی زیرزمینی را مجموعا یک بیلیون دلار (حدود ۹۴۰ میلیارد یورو) برآورد می کنند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.