| کد خبر: 250879 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ درهای گرجستان به‌ روی مسافران باز شد؛ لغو محدودیت‌های کرونایی

گرجستان با صومعه های بی نظیر، طبیعت دل انگیز و تاریخ غنی از گردشگران استقبال می کند اما قبل از این مرحله، لازم است مسافران درباره شرایط و مدارک لازم برای سفر به گرجستان خوب تحقیق کنند

تین نیوز

گرجستان با صومعه های بی نظیر، طبیعت دل انگیز و تاریخ غنی از گردشگران استقبال می کند اما قبل از این مرحله، لازم است مسافران درباره شرایط و مدارک لازم برای سفر به گرجستان خوب تحقیق کنند، به خصوص بعد از همه گیری کرونا که در تمام کشورها مقررات تازه ای برای کنترل شیوع بیماری وضع شد. اگر مقصد بعدی شما این کشور مهمان نواز است، همراه ما باشید تا درباره مقدمات این سفر با شما صحبت کنیم. ابتدا وضعیت کنونی گرجستان با توجه به همه گیری کرونا را بررسی می کنیم و سپس شرایط جدید و مدارک لازم برای سفر به این کشور را مرور خواهیم کرد.

کرونا در گرجستان

 

تست کرونا

می توان گفت این کشور توریست پذیر نسبت به سایر کشورها خیلی زود مقررات و محدودیت های کرونایی را کنار گذاشت و شرایط و مدارک لازم برای سفر به گرجستان را به روز کرد. مرزها خیلی زود باز شدند و مسافران خارجی تحت شرایط خاصی اجازه ورود به کشور را پیدا کردند. اجبار تست کرونا و ارائه کارت واکسن هم برداشته شد تا مسافران بی هیچ دغدغه ای برای گذراندن تعطیلات در این کشور برنامه ریزی کنند. درصورت ابتلا به کرونا در گرجستان یا تماس با یک فرد مبتلا، می توانید با شماره تلفن ۱۱۲ تماس بگیرید و پیگیر اقدامات لازم برای قرنطینه و بهبود سلامتی خود باشید. 

تست کرونا برای سفر به گرجستان 

تا قبل از ماه ژوئن ۲۰۲۲ دولت گرجستان از مسافران ایرانی و غیرایرانی می خواست نتیجه منفی تست کرونا PCR مربوط به حداکثر ۷۲ ساعت گذشته را به عنوان مدرکی دال بر سلامت خود ارائه کنند. در حال حاضر با برداشتن این محدودیت ها، اجباری به انجام تست های فرودگاهی یا ارائه نتایج تست کرونا برای سفر به گرجستان نیست. 

واکسن مورد تایید گرجستان 

طبق آخرین اخبار دولت گرجستان، هیچ یک از مسافران خارجی این کشور نیازی به ارائه گواهی واکسیناسیون نخواهند داشت، در حالی که تا قبل از این، کلیه مسافران باید کارت دیجیتال واکسن حاوی کد قابل اسکن QR را تهیه می کردند. ارائه این کارت یکی از اصلی ترین شرایط سفر به گرجستان بود. سامانه وزارت بهداشت ایران با گزینه ثبت نام واکسن کرونا این کارت را در اختیار افراد واکسینه شده قرار می داد و فرد باید این تصویر را ذخیره می کرد. کافی بود اطلاعات شخصی و شماره گذرنامه خود را وارد می کرد تا این کارت را به صورت رایگان دریافت کند. 

با این حال، خوب است بدانید که چند واکسن مورد تایید گرجستان همگی به تأیید سازمان بهداشت جهانی رسیده اند. از جمله آنها می توان به فایزر، مدرنا، آسترازنکا، سینوفارم، نواواکس، سینوواک، بهارات، بیون تک و جانسون اندجانسون اشاره کرد. این واکسن ها برای گردشگران خارجی موردتأیید هستند. ساکنان بومی این منطقه نیز فایزر، آسترازنکا، سینوفارم و سینوواک را تزریق کرده اند. 

شرایط جدید سفر به گرجستان

 

گرجستان

شنیده ها حاکی از آن است که مطابق شرایط جدید سفر به گرجستان در حال حاضر درهای این کشور زیبا و توریستی، بی هیچ محدودیتی به روی مسافران باز است. مسافران می توانند از مسیرهای زمینی و هوایی برای سفر به این منطقه برنامه ریزی کنند و هیچ نیازی به ارائه برگه واکسیناسیون و کارت واکسن نیست. همه اینها در حالتی است که چندی پیش گرجستان هم به تبعیت از سایر کشورها، قوانین سفت و سختی درباره پذیرش مسافران خارجی اعمال می کرد. مسافرانی که با پروازهای خارجی وارد این کشور می شدند، چه بومی این منطقه بودند چه تبعه کشورهای دیگر، باید سند کامل تزریق دُز دوم واکسن کووید ۱۹ را به ایستگاه بازرسی ارائه می کردند تا اجازه ورود دریافت کنند. خوشبختانه در حال حاضر خبری از این قوانین نیست. 

دولت گرجستان در ماه ژوئن سال جاری (۲۰۲۲) آخرین شرایط سفر مبنی بر لغو محدودیت های کرونایی را اعلام کرد. این خبر دردسر و اتلاف وقت مسافران این منطقه را کمتر کرد. البته ناگفته نماند که برخی از شرکت های هواپیمایی همچنان به سیاست های محدودکننده دوران کرونا پایبند مانده اند.

شرایط و مدارک لازم برای سفر به گرجستان

مرز زمینی گرجستان باز است؟ 

اکنون که این مقاله را می نویسیم، بله. مرز زمینی همانند مرزهای هوایی و دریایی گرجستان تماما باز و پذیرای مسافران است. گردشگران می توانند با تورهای مسافرتی زمینی یا حتی خودروهای شخصی از مرز این کشور عبور کنند، در حالی که پیش تر امکان سفر زمینی به گرجستان از مرزهای زمینی وجود نداشت و مسافران باید برای سفر هوایی برنامه ریزی می کردند. حتی روزهای اول بازشدن مرز زمینی، مرزداران مسافران را ملزم به ارائه کارت واکسن دیجیتال می کردند که در بخش انتهایی مقاله مفصل درباره اش صحبت می کنیم. این کارت واکسن باید به صورت آنلاین استعلام می شد و اگر مسافر به هر دلیلی امکان ارائه کارت واکسن دیجیتال را نداشت، باید نتیجه منفی تست کرونایش را ارائه می کرد. خوشبختانه از خردادماه امسال این محدودیت ها به طور کامل برداشته شده اند و جزو شرایط و مدارک لازم برای سفر به گرجستان لحاظ نمی شوند. 

مشکلات سفر زمینی به گرجستان 

 

سفر زمینی

گرجستان اگرچه در نزدیکی ایران است، مرز زمینی با کشور ما ندارد. فارغ از اینکه آیا مرز زمینی گرجستان باز است ؟ مسافرانی که با تورهای زمینی یا خودروی شخصی راهی این منطقه می شوند، باید از یک کشور سوم مثل ترکیه یا ارمنستان و آذربایجان عبور کنند. مسیر آذربایجان دورتر است و به راحتی اجازه ورود به خودروهای خارجی نمی دهد. جاده های ناهموار ارمنستان هم از دیگر مشکلات سفر زمینی به گرجستان است. از طرفی، مسیر طولانی ایران تا گرجستان برای راننده قطعا خسته کننده است و احتمال حوادث جاده ای را دوچندان می کند.

پیشنهاد ویژه: برای اقدام سفر زمینی اقتصادی به سامانه های تهیه انلاین بلیت اتوبوس مراجعه کنید!

مدارک لازم برای رفتن به گرجستان 

اگرچه دیگر نیازی به ارائه مدارک مربوط به محدودیت های کرونایی نیست، مسافران برای ورود به مرز گرجستان باید مدارک دیگری مثل پاسپورت معتبر (با حداقل ۶ ماه اعتبار)، بلیط رفت و برگشت، بیمه نامه مسافرتی و ووچر هتل را به همراه داشته باشند. همچنین مسافرانی که با خودروی شخصی به این کشور سفر می کنند، باید گواهینامه بین المللی، پلاک ترانزیت، بیمه مسافرتی، دفترچه مالکیت خودرو، برگه کاپوتاژ و برچسب ir را به ایستگاه بازرسی ارائه دهند. قبلا در کنار این موارد، ارائه QR کد واکسن دیجیتال یا تست PCR منفی مربوط به ۷۲ ساعت قبل از پرواز نیز الزامی بود. 

البته دقت کنید که با توجه به افت و خیز غیرقابل پیش بینی وضعیت کرونا، امکان تغییر محدودیت ها و بالطبع مدارک لازم برای رفتن به گرجستان وجود دارد. 

قوانین کشور گرجستان برای ورود به این کشور

در کنار شرایط و مدارک لازم برای سفر، بد نیست نگاهی به قوانین کشور گرجستان بیندازیم تا در بدو ورود، ناخواسته و از روی بی خبری، آنها را زیر پا نگذاریم. این قوانین از سوی مقامات کشور و با توجه به فرهنگ، مذهب و آداب اجتماعی مردمان این سرزمین نوشته شده اند و رعایت آنها از جانب اتباع داخلی و خارجی موردانتظار است، از جمله: 

  • هیچ یک از مسافران نمی توانند در سفرهای هوایی ساک دستی به داخل کابین هواپیما ببرند. 
  • هیچ کس نمی تواند سلاح های گرم و سرد یا انواع مواد مخدر وارد مرزهای این کشور کند. 
  • مسافران اجازه حمل انواع داروهای آرام بخش بدون گواهی پزشکی را ندارند. 
  • حیوانات خانگی بدون معاینات و آزمایش های پزشکی، گواهی سلامت و گذرنامه اجازه ورود و خروج ندارند. 
  • هیچ قانونی مبنی بر مالیات خروج از کشور تعریف نشده است. 
  • مسافران می توانند ارز بومی گرجستان را به میزان دل خواه و ارزهای خارجی را تا سقف ۵۰۰ دلار از کشور خارج کنند. 

 

سیاست های حمل بار در گرجستان 

در خصوص حمل بار نیز رعایت موارد زیر الزامی است: 

  • وزن کل بار شخصی و غیرتجاری مسافران می تواند نهایتا ۱۰۰ کیلوگرم باشد. 
  • برای حمل بارهای بیشتر از ۲۰ کیلوگرم، مالیات در نظر گرفته می شود. 
  • مسافران اجازه ندارند بیشتر از ۲۰ بسته سیگار حمل کنند. 
  • مسافران می توانند با اجازه وزارت فرهنگ گرجستان، صنایع دستی و هنری این کشور را سوغاتی ببرند. 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.