| کد خبر: 250864 |

◄ گزارشی از تغییرات برخی شاخص های بخش حمل و نقل ریلی از آذر 1400 تا آذر 1401

گروه مطالعات سیاست گذاری و پایش فضای کسب و کار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گزارشی از روند تغییرات برخی شاخص های مهم بخش حمل و نقل ریلی در بازه زمانی «یکم آذر ماه 1400 تا 30 آبان 1401» منتشر کرد و به مقایسه آن با سه بازه زمانی مشابه قبل پرداخت.

تین نیوز

گروه مطالعات سیاست گذاری و پایش فضای کسب و کار انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گزارشی از روند تغییرات برخی شاخص های مهم بخش حمل و نقل ریلی در بازه زمانی «یکم آذر ماه 1400 تا 30 آبان 1401»  منتشر کرد و به مقایسه آن با سه بازه زمانی مشابه قبل پرداخت.( اینجا کیلک کنید)

به گزارش تین نیوز ، در مقدمه این گزارش آمده است: سوم دی ماه 1401، انجمن صنفی شرکت های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته در نامه ای به آقای دکتر بذرپاش وزیر جدید راه و شهرسازی پیشنهاد نمود دستور دهد نظام درستی برای ارزیابی عمل کرد راه آهن برقرار گردد.

این پیشنهاد از آن رو مطرح شده بود که بعضا مشاهده شده است شرکت راه آهن ج.ا.ا.، در تشریح عملکرد بخش ریلی و عمدتا در توضیح موفقیت های خود، در زمان های مختلف شاخص های متفاوت و غیرثابتی را به کار می برد و گاه با تفاسیر جهت دار، تصویر ناکاملی از واقعیات را نشان می دهد تا کلیت کارنامه عملکرد خود را مثبت و موفق جلوه دهد.

 برای مثال، بعضا آمار خرید واگن و لکوموتیو از سوی بخش خصوصی، با برگزاری مراسم افتتاحیه به عنوان موفقیت راه آهن جلوه داده می شود در حالی که این سرمایه گذاری از سوی بخش خصوصی انجام می شود و راه آهن نه فقط در آن سهمی ندارد، بلکه در سال های اخیر به دلیل سستی در پیگیری وصول عواید ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر، حمایتی از بخش خصوصی نکرده است.

در نمونه ای دیگر، رشد حدود 50 درصدی جابجایی مسافر 8 ماهه امسال نسبت به سال گذشته به عنوان موفقیت راه آهن گزارش شده است در حالی که قدری تعمق نشان می دهد این رشد صرفا ناشی از رفع محدودیت های کرونایی و در نتیجه تکمیل صندلی های خالی قطارها بوده است. داده ها نشان می دهند که از یک سو این رشد حدود 50 درصدی در بخش جاده ای نیز رخ داده و از سوی دیگر، عملکرد جابجایی مسافر ریلی هنوز از رکورد قبل از کرونا کمتر است.

آمارهای بخش بار نشان می دهد در بازه زمانی 8 ماهه نخست سال جاری، به موازات کاهش 9 درصدی حمل بار ریلی ، بخش جاده ای توانسته است 4 درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه نماید. این بدان معناست که علی رغم هدف گذاری رشد سهم بخش ریلی از کل حمل بار زمینی کشور، این سهم در مدت یاد شده از 11.2 درصد به 10 درصد تنزل یافته است.

انجمن معتقد است؛ نبود نظام انتشار منظم آمار از یک سو و از سوی دیگر فقدان نظام درست ارزیابی عملکرد بخش ریلی کشور منجر به پنهان سازی واقعیت های این بخش مهم می شود و فرصت درمان بحران های فزاینده ی این بخش را از سیاستگذاران و برنامه ریزان می گیرد.

از همین روی گزارش حاضر با استفاده از داده هایی که عمده آنها در ماهنامه های آماری راه آهن وجود دارد، می کوشد تا با در نظر گرفتن بازه زمانی حضور مدیریت جدید راه آهن و مقایسه عملکرد در این بازه با دوره های مشابه گذشته، تصویری اگرچه نه چندان کامل، اما حاوی مهم ترین متغیرهای سازنده چهره بخش حمل و نقل ریلی را نمایش دهد. امید است دستگاه های ذیربط با ملاحظه این گونه تحلیل ها، مسیر رشد اقتصادی - اجتماعی کشور را هموارتر سازند.

- شاخص های بخش باری

در بخش دیگری از این گزارش عنوان شده است: طی بازه زمانی «یکم آذر ماه 1400 تا سی ام آبان ماه 1401» شاخص تن کیلومتر کل بار ریلی حمل شده نسبت به مدت مشابه قبلی 12 درصد افت داشته است. در همین بازه زمانی شاخص بهره وری ماهیانه واگن های باری با کاهش شدید و کم سابقه تا حد 83 هزار تن کیلومتر، افت 16 درصدی را نسبت به مدت مشابه قبلی تجربه کرده است.
آمار ریلی 5
روند تغییرات شاخص های مهم بخش باری

شاخص تن کیلومتر بار ترانزیت ریلی حمل شده طی بازه زمانی مذکور 14 درصد نسبت به مدت مشابه قبلی افت داشته است. البته این شاخص نسبت به بازه های زمانی «یکم آذر ماه 1398 تا سی ام آبان ماه 1399» و «یکم آذر ماه 1397 تا سی ام آبان ماه 1398»  به ترتیب 330 و 102 درصد بیشتر بوده است.

ریلی6
بهره وری سالیانه واگن های باری
ریلی7
سرعت بازرگانی واگن های باری

شایان ذکر است که سهم بارهای ترانزیتی از مجموع بارهای ریلی حمل شده بر اساس شاخص تن کیلومتر از سال 1380 تا سال جاری به صورت میانگین 8 درصد بوده و در بهترین حالت در سال 1383 به 15 درصد رسیده است.

- شاخص های بخش مسافری

همچنین در بخش مسافری دو شاخص مسافر - کیلومتر جابجا شده و بهره وری واگن های مسافری طی بازه زمانی مذکور نسبت به مدت مشابه قبلی به ترتیب 66 و 65 درصد رشد داشته است. باید توجه داشت که در سال های 1399 و 1400 به دلیل همه گیری ویروس کرونا و الزام فاصله گذاری در قطارهای مسافری ، افت شدیدی در شاخص های بخش مسافری به وجود آمد و رشد آمار این بخش طی چند ماه اخیر به دلیل رفع محدودیت های مربوط به این همه گیری بوده است. اما چنانچه این شاخص ها را در دوره مدیریت جدید راه آهن با بازه زمانی «یکم آذر ماه 1397 تا سی ام آبان ماه 1398» مقایسه کنیم، متوجه کاهش 24 و 27 درصدی دو شاخص مسافرکیلومتر جابجا شده و بهره وری واگن های مسافری خواهیم شد.
 
آمار ریلی 4
روند تغییرات مهم شاخص های بخش مسافری
 
آمار ریلی 3
بهره وری سالیانه واگن های مسافری

- شاخص های بخش نیروی کشش

از مهمترین روندهای چند سال اخیر بخش حمل و نقل ریلی کشور، کاهش جمعیت لکوموتیوهای آماده به کار بوده است. با توجه به آمار موجود در این گزارش می توان اذعان داشت که طی چند سال اخیر همواره درصد آماده بکاری لکوموتیوها رو به کاهش بوده است. از ابتدای سال 1399 تا کنون حدود 50 دستگاه لکوموتیو باری به دلیل ضعف تعمیر و نگهداری و همچنین رسوب مطالبات بخش خصوصی نزد شرکت راه آهن ج.ا.ا. زمین گیر و از چرخه سیر خارج شده اند.

آمار ریلی 2
روند تغییرات شاخص های مهم بخش نیروی کشش

برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 5 8

    به نظر میرسه هر موقع برای تخریب دکتر میعاد صالحی مطلب کم میارید به نشر چندبار گزارشات انجمنهای مشخص الحال می پردازید!!

    • منصوری 8 3

      این گزارش که جدیده ناشناس! تا حالا منتشر نشده بوده.
      چند میگیری طرفداری میکنی؟!
      این همه عدد و رقم توی گزارش هست، تو بیا اثبات کن یه دونه اش غلطه بعد کامنت بذار دستمزد بگیر

  • الحسینی 8 5

    وقتی فردی بدون تخصص، شغل خطیری را می پذیرد، معلوم می شود که تعهم هم ندارد (شهید بزرگوار، متعهد و متخصص، دکتر چمران).

    آقای میعاد صالحی ... بس است. لطفا تا راه آهن بیش از این سقوط نکرده کار را به کاردان بسپارید و از این صندلی بلند شوید.

    • صفی خانی 7 1

      احسنت. کسی که رزومه اثباتی ندارد و کل کارنامه اش در صندوق بازنشستگان و راه‌آهن مملو از نفی دیگران و ایراد تهمت به صغیر و کبیر است، کارنامه عملکرد بهتر ازین هم نخواهد داشت. چرا کسی حاضر نیست این آمار اسفناک را گردن بگیرد و فقط برخی اکانت های ناشناس در سایتهای مختلف در حال دفاع از میعاد صالحی هستند ؟ چرا فضای رسانه برای سیدمیعاد صالحی اینقدر مهم است و حتی مهمتر از اصل کار؟
      خدا کند تا سانحه جدیدی اتفاق نیافتاده فرد دیگری را بعنوان رییس راه آهن انتخاب کنند.
      همه آمارهای منتشرشده حاکی از نزول شدید عملکرد ریلی کشور است و گوش هیچکس هم بدهکار نیست. یعنی نه وزیر مرحوم قبلی و نه وزیر جدید هیچکدام زورشان به این جوان نرسیده؟ چرا؟

  • علیرضا 1 5

    این اصلا جالب نیست که اینجا خیلی راحت از مدیرعامل انتقاد میشه اما تا کسی از ایشون طرفداری میکنه بهش انگ چسبونده میشه. چقدر خوبه همکاران جانب ادب و انصاف رو رعایت کنند و از توهین اجتناب بورزند

  • کارمند راه آهن 2 0

    مدیرعامل جوان بقدری اشتباه رفتار میکند که متاسفانه نمیدانم چه اسمی روی آن بگذارم. او حتی حاضر به ارتباط گیری با قائم مقام خود هم نیست. هر مدیر یا معاونی کاری با مدیرعامل داشته باشد باید فقط با یک شخص معتمد مدیرعامل مطرح کند تا او در فرصت نامعلومی آن را به مدیرعامل منتقل کند و تازه معلوم هم نیست بخاطر بی تجربگی این تیم تازه وارد چه نتیجه ای از تصمیم او حاصل شود.
    سوانح زیادی در راه آهن دارد اتفاق می افتد که آمار آنها منتشر نمیشود و این باعث افزایش نگرانی کارکنان ، مسافران و صاحبان بار شده است.
    کارکنان از رفتار غیرتعاملی مدیرعامل و تیمش ناراضی میباشند و همین رفتار غلط از این تیم باعث تولید این آمارهای عملکردی افتضاح میشود. شک ندارم که در آینده وضع بدتر ازین هم خواهد گردید .
    در جواب دوستی هم که میگوید گزارشات انجمن مشخص الحالًًً را چندبار تکرار میکند:

    ضمن تشکر از تین نیوز بابت انتشار اطلاعات ، دوست عزیز باید بدانید که متاسفانه حتی تکرار این گزارشها هم نتوانسته باعث تغییر این تیم مدیریتی کارنابلد و غیرمتخصص شود پس در انتشار آن هم ایرادی نیست! گویا مسئولین دیگر غیرت ملی برایشان باقی نمانده و اهمیتی ندارد که بخش خصوصی این همه فریاد میزند و با آمارو اطلاعات ثابت میکند که وضع بخش ریلی کشور خرابتر از همیشه است. باز خدا خیر دهد به تین نیوز و انجمن مشخص الحال!!! (چطور بخود اجازه میدهید تشکل نماینده یک صنعت بزرگ با حدود 150 شرکت عضو را اینطور تخطئه کنید؟!) هنوز دلسوزانه دارند واقعیتها را جبران میکنند و بدا به حال ما کارمندان راه آهن که بخاطر شغلمان سکوت کرده ایم.