| کد خبر: 250723 |

کوچ سرمایه‌گذاران از شهر؛

ضرورت همکاری همه دستگاه‌ ها برای حل معضل ترافیک کرج

شهرداری کرج طی یک سال گذشته با چالش های زیادی در حوزه مدیریتی مواجه بوده که بر نحوه نگهداشت و اداره شهر تاثیر منفی گذاشته است.

تین نیوز

شهرداری کرج طی یک سال گذشته با چالش های زیادی در حوزه مدیریتی مواجه بوده که بر نحوه نگهداشت و اداره شهر تاثیر منفی گذاشته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایمنا، کرج کلان شهری به وسعت ۱۶۰ کیلومتر با جمعیتی معادل یک استان است که در همجواری پایتخت قرار گرفته و مرکز استان البرز است.

این کلان شهر در رقابت با برادرخوانده خود یعنی تهران با معضلات زیادی از جمله زندان های ملی و بزرگ تا آلودگی ناشی از شهرک های صنعتی مواجه است، در حالی که بر اساس برآوردها، درآمدها به جیب برادر بزرگ تر می رود.

اداره شهرهای بزرگ و پرجمعیت از جمله کرج نیازمند انسجام و وحدت عملکرد مدیریت شهری است. شورای اسلامی شهر طی دو سال گذشته با ایجاد حواشی، انتخاب ها و استیضاح های گاه و بی گاه، هزینه های زیادی به شهر تحمیل کرده است؛ با این وجود تلاش مدیران این است که در شرایط بحران نیز شهر را به بهترین نحو اداره کنند.

چالش های مدیریتی از یک سو و شرایط حاکم بر کشور از سوی دیگر موجب شده است تکمیل و بهره برداری از طرح های شهری به کُندی انجام شود و رفع معضلات شهر با تأخیر همراه باشد.

در گفت وگو با مهرداد کیانی، شهردار کرج اهم اقدامات انجام شده و موانع پیش روی شهردار برای اداره شهر را جویا شدیم. مشروح گفت وگو را در ادامه می خوانید.

اولویت های شما برای اداره بهتر شهر چه بوده است؟

به واسطه مسئولیت هایی که در گذشته در بدنه شهرداری داشتم و با توجه به شناخت از فضا و جریانات شهر، تلاش کرده ام در حد و اندازه مردم شهر کرج ایفای نقش داشته باشم. قبل از اینکه در مورد اولویت ها صحبت کنم، لازم است به بعضی از چالش های کلان شهر کرج اشاره ای داشته باشم؛ تا زمانی که مشکلات و موانع به درستی شناسایی نشود، نمی توانیم امور را اصلاح کنیم.

کاهش درآمدهای شهرداری به واسطه کاهش ساخت وسازها مهمترین معضلی است که امروزه شهرداری کرج با آن درگیر است، البته این مسئله تنها مختص شهرداری کرج نیست و بیشتر شهرداری های کشور با آن درگیر هستند.

برنامه شما برای جذب درآمد پایدار چیست؟

بسیاری از سرمایه گذاران بخش خصوصی طی سال های گذشته از کرج کوچ و سرمایه خود را به شهرهای دیگری مانند اصفهان و مشهد منتقل کرده اند، اگر به دنبال کسب درآمدهای پایدار هستیم باید به سمت جلب اعتماد افکار عمومی و جذب مجدد سرمایه گذاران پیش برویم. امروز شهر کرج بیش از هر زمان دیگری به درآمدهای پایدار نیاز دارد و افزایش درآمدهای پایدار منوط به اعتماد سرمایه گذاران است.

بسیاری از بناهای شاخص که طی دهه های گذشته در کرج ایجاد شده، به همت سرمایه گذاران بوده است و باید شرایط را برای بازگشت آنها فراهم کنیم.

یکی از معضلاتی که به واسطه رشد جمعیت با آن مواجه هستیم ترافیک است، در این راستا چه برنامه هایی دارید؟

ترافیک یکی از معضلات جدی کلان شهر کرج و سایر کلان شهرهای کشور است، ترافیک مسئله ای ملی است و مردم در بیشتر شهرهای کشور با آن درگیر هستند؛ بنابراین ادعای اینکه شهرداری بتواند به تنهایی این دغدغه را به صفر برساند، ممکن نیست.

معتقد هستیم تمام دستگاه های ذی ربط در این حوزه باید همکاری لازم را برای کاهش ترافیک داشته باشند، از طرفی با توجه به افزایش روز افزون تعداد خودروها باید به سمت هوشمندسازی سیستم حمل ونقل عمومی پیش برویم تا بتوانیم عبور و مرور را برای شهروندان تسهیل کنیم.

یکی از راهکارهای کاهش ترافیک، ایجاد خطوط بی آرتی است که مطالعه اولیه آن از حصارک تا میدان شهید سلطانی انجام شده است و امیدواریم به زودی وارد فاز اجرایی شود، از طرفی به زودی ۷۰ دستگاه اتوبوس وارد خطوط مناطق مختلف شهر خواهد شد و تلاش داریم با حمایت دولت، بتوانیم این تعداد را به ۲۵۰ دستگاه برسانیم.

پروژه مترو کرج چه زمانی تکمیل می شود؟

این پروژه طی دهه گذشته با فرازونشیب های زیادی مواجه بوده و بنا شده است دو ایستگاه چهارراه طالقانی و ۴۵ متری گلشهر به بهره برداری برسد، اما واقعیت این است که این هفت کیلومتر گره ای از مشکل ترافیک شهر باز نمی کند و باید به سمت بهره برداری از ایستگاه های دیگر پیش برویم تا شهروندان بتوانند برای سفرهای درون شهری از این سیستم استفاده کنند.

ساخت هر کیلومتر از مترو حدود ۱,۵۰۰ میلیارد تومان هزینه دارد، در این میان بودجه اسمی امسال شهرداری ۶,۱۰۰ میلیارد تومان است که حتی اگر تمام آن هم محقق شود، برای ایجاد تنها چهار کیلومتر خط مترو کافی است.

با این تفاسیر شهروندان نباید به تحقق این پروژه در آینده نزدیک امیدوار باشند؟

در بحث مترو و هر پروژه در دست احداث شهری، بهترین کار برخورد صادقانه با مردم است، چراکه در غیر این صورت توقعی در آنها ایجاد می شود که در عمل امکان پذیر نیست.

استاندار البرز تاکید زیادی بر تسریع در تکمیل ابر پروژه قطار شهری دارد و ما نیز با تمام توان در این مسیر گام برمی داریم، اما اینکه به شهروندان قول دهیم در آینده نزدیک تمام خطوط بارگذاری می شود، شدنی نیست.

یکی دیگر از مسائلی که در حوزه حمل ونقل اذهان عمومی را درگیر کرده، نوسازی تاکسی های فرسوده است، چه برنامه ای در دستور کار دارید؟

در حال حاضر تاکسی های فرسوده فعال در خطوط مختلف وجود دارد، به زودی مرکزی برای ارائه خدمات به تاکسی داران در باغستان راه اندازی خواهیم کرد تا به این قشر زحمتکش خدمات ویژه ای ارائه دهیم، به علاوه با بانک شهر نیز رایزنی هایی انجام شده است تا به منظور نوسازی ناوگان به صاحبان تاکسی های فرسوده تسهیلاتی با اقساط بلندمدت و بهره ای نزدیک به صفر پرداخت شود.

یکی از پروژه های ملی استان البرز بزرگراه شمالی است، در این خصوص چه برنامه ای دارید؟

تاکنون چندین جلسه در این خصوص برگزار شده است و طبق آخرین برآوردهای انجام شده اگر تزریق مالی به موقع انجام شود، طی دو سال آینده شاهد بهره برداری از فاز نخست آن خواهیم بود.

صدور پروانه برای املاک قولنامه ای به کجا رسید؟

در گذشته برای این ملک ها پروانه ساخت وساز صادر می شد، اما با رأی مرجع قضائی این روند متوقف و از اختیارات شهرداری خارج شده است.

جمع آوری زباله به یک معضل تبدیل شده است، برنامه شما چیست؟

طی دو سال گذشته طرح جمع آوری سبدهای زباله با هدف حفاظت از محیط زیست و کاهش فعالیت زباله گردها اجرایی شده، اما به دلایلی آن طور که باید و شاید اثربخش نبوده است. بعد از اجرای این طرح قرار بود شهروندان در ساعات مشخصی از شب زباله های خود را از منزل خارج کنند یا آنها را در سطل های مکانیزه ای که در هر کوچه جانمایی شده بود، قرار دهند، اما این طرح در بسیاری از محلات به درستی انجام نمی شود.

به منظور مدیریت وضع موجود به دنبال راه کار اساسی هستیم و امیدواریم شهروندان نیز در بحث مدیریت پسماند همکاری لازم را داشته باشند، چراکه بدون مشارکت آنها هیچ طرحی نتیجه بخش نخواهد بود.

کارخانه زباله سوز اجرایی می شود؟

طی روزهای گذشته از سایت زباله سوز تهران بازدید داشتم و چندین جلسه در این خصوص برگزار شده است. استاندار البرز نیز اهتمام ویژه ای برای راه اندازی کارخانه زباله سوز کرج دارد و امیدواریم با نتیجه بخش بودن رایزنی ها، این پروژه در آینده نزدیک کلید بخورد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.