| کد خبر: 250701 |

هواپیما عمود پرواز هگزا؛ ایده جاه‌ طلبانه برای ارتش‌ های آینده + فیلم

هواپیما عمود پرواز الکتریکی «هگزا» (Hexa) با فناوری نوآورانه از راه می‌رسد. در ادامه به طراحی منحصر به فرد این eVTOL شرکت لیفت می‌پردازیم.

تین نیوز

هواپیما عمود پرواز الکتریکی «هگزا» (Hexa) با فناوری نوآورانه از راه می‌رسد. در ادامه به طراحی منحصر به فرد این eVTOL شرکت لیفت می‌پردازیم.

به گزارش تین نیوز به نقل از گجت نیوز، تیم «لیفت ایرکرفت» (Lift Aircraft) که دفتر مرکزی آن‌ها در ایالت تگزاس آمریکا قرار دارد، هواپیما عمود پرواز الکتریکی یا eVTOL هگزا را توسعه داده است. این ساخته نوآورانه با سیستم پیشگامانه خود برای پرواز سرنشین‌دار، حمل و نقل شخص در سطح آسمان را یک قدم جلوتر می‌برد. حتی با هدایت خودکار سطح بالا آن، برای استفاده از آن نیازی به دریافت گواهی‌نامه خلبانی نخواهد بود. این ویتول برقی مدتی قبل اولین پرواز آزمایشی خود را در فرودگاه صحرایی دوک متعلق به نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا پشت سر گذاشت.

معرفی هواپیما عمود پرواز الکتریکی هگزا

هواپیما عمودپرواز هگزا

هواپیما عمود پرواز الکتریکی هگزا از پیشرانه‌ای تمام الکتریکی متشکل از مجموعاً 18 موتور بهره می‌برد. این ویتول سرعت کروز 72 کیلومتر بر ساعتی دارد که حداکثر به 100 کیلومتر بر ساعت می‌رسد. زمان پرواز آن هم بین 10 تا 15 دقیقه برآورد شده و با خلبان یا به‌صورت نیمه‌خودران هدایت می‌شود. وزن خالی Hexa بدون بار 196 کیلوگرم است و توانایی حمل فقط یک سرنشین را دارد.

ایمنی برای حمل و نقل شهری در سطح آسمان حرف اول را می‌زند. در همین راستا در قلب بخش هدایت، مسیریابی و کنترل یا به‌اختصار GNC هواپیما عمود پرواز هگزا سیستم افزوده 4x Veronte Autopilot جا گرفته است. این سیستم که بر اساس استانداردهای DO178 و DO254 برای نرم‌افزار و سخت‌افزار آنبرد ساخته شده است، عملکرد کلی سالم را تضمین می‌کند. ضمناً حتی اگر یکی از اجزا نقص پیدا کند، همچنان پرواز را ایمن نگه می‌دارد.

ویژگی کلیدی دیگر این هواگرد چندپروانه تک‌سرنشین شبکه‌ای متشکل از 18 روتور مجزا است. این eVTOL با این معماری خاص خود، در صورت بروز نقص هم همچنان عملکرد خود را حفظ می‌کند. گذشته از این، به‌لطف مجموعه گسترده سنسورها آن امکان تشخیص زودهنگام نقص به‌وجود می‌آید و در نتیجه، فوراً مکانیزم شکست امن به‌طور خودکار فعال می‌شود.

هواپیما عمودپرواز هگزا

با سیستم چندجانبه 4x Veronte Autopilot می‌توان این هواگرد عمود پرواز برقی را هم با اهرم‌های آنبرد و هم از طریق مرکز کنترل روی زمین هدایت کرد. چنین معماری دوگانه‌ای به مرکز کنترل اجازه می‌دهد وضعیت همه پهپادهای حامل اشخاص را در لحظه رصد کند. متصدیان مرکز کنترل وظیفه برقراری ایمنی و صدور برخی از فرمان‌ها نظیر بازگشت به خانه، افزایش ارتفاع، بازگشت به یک نقطه و… را دارند.

حجم ویدیو: 12.09M | مدت زمان ویدیو: 00:04:36 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.