| کد خبر: 250669 |

جریمه طرح ترافیک زیاد می شود؟

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بربازدارنده نبودن جرایم و محدودیت‌ ها در زمینه کاهش آلودگی هوای تهران، از بازنگری در سیاست‌ها حول محور این دو موضوع خبر داد.

تین نیوز

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر بازدارنده نبودن جرایم و محدودیت ها در زمینه کاهش آلودگی هوای تهران، از بازنگری در سیاست ها حول محور این دو موضوع خبر داد.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، ناصر امانی با اشاره به تاثیر تصمیمات کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران بر کاهش آلاینده ها توضیح داد: با اینکه برخی تصمیمات این کمیته می تواند اثرگذاری موقت بر حجم آلاینده ها در شهر داشته باشد، اما متاسفانه هیچ شاخصی برای اندازه گیری آن وجود ندارد؛ شاخصی که بر اساس آن متوجه شویم که مثلا زوج و فرد کردن تردد خودروها و یا تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی چه مقدار بر کاهش آلودگی هوا تاثیر دارد.

محدودیت های کم اثر

این عضو شورای شهر تهران به اجرای برخی سیاست ها و اعمال محدودیت ها در تهران طی روزهای قبل اشاره کرد و گفت: با وجود محدودیت هایی نظیر توقف کار موقت برخی کارخانه ها و منع تردد خودروهای شخصی متاسفانه شاهد کاهش آلودگی هوا نبودیم.

امانی افزود: منابع اصلی آلودگی وسایل نقلیه متحرک هستند که حدود ۸۰ درصد آلاینده ها را ایجاد می کنند بنابراین تا وقتی که این خودروها به راحتی در شهر تردد می کنند، مشکلات به قوت خود باقی خواهد بود ضمن اینکه مقدار جریمه منع آمد و شد ماشین های شخصی در شهر به قدری اندک است که قدرت بازدارندگی لازم را ندارد.

هزینه قانون شکنی پایین است

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: تا وقتی که این جریمه ۲۰ هزار تومان است، برای شهروندان صرفه اقتصادی دارد که با وجود محدودیت ها در شهر با خودری شخصی رفت و آمد کنند. ضمن اینکه در مبادی ورود به محدوده های منع تردد، بسیاری از خودروها و موتورسیکلت ها با شیوه های مختلف و متعددی مثل پوشاندن پلاک هایشان، قوانین را دور می زنند.

امانی با بیان اینکه عدد جرایم، عوارض و حتی خرید طرح روزانه ترافیک نمی تواند برای محدودیت تردد در شهر کارایی لازم را داشته باشد، گفت: در حالی که تاکسی های اینترنتی برای مسیر متوسط در شهر دست کم ۷۰ تا ۸۰ هزار تومان کرایه می گیرند، برای شهروندان دورزدن قانون و نادیده گرفتن آن به صرفه است. بنابراین باید تا حد ممکن، هزینه قانون شکنی را بالا ببریم تا سیاست ها و محدودیت های اضطراری بتواند بیشتر اثرگذار باشد.

دو راهکار کاهش آلودگی هوا

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران در عین حال راهکار میان و بلند مدت کاهش آلودگی هوای پایتخت را توسعه حمل ونقل عمومی دانست و تاکید کرد: تا وقتی که حمل ونقل عمومی ارزان ، پاک و به وفور در دسترس مردم نباشد و استفاده از وسایل نقلیه شخصی به شدت کاهش پیدا نکند،شاهد آلودگی هوای تهران خواهیم بود.

امانی ادامه داد: با اقدامات حال حاضر، نهایتا می توان ۲۰ درصد آلاینده ها را کاهش داد و مشکلات به قوت خود باقی است.همچنین تردد خودروهای فرسوده در شهر که آلایندگی شان چند برابر خودروهای دیگر است در کنار اجرا نشدن سیاست از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، باعث افزایش آلودگی هوای تهران شده است.

او با اشاره به اینکه  قرار بود به ازای شماره گذاری هر خودروی جدید،دست کم یک خودرو از رده خارج و اسقاط شود، گفت: متاسفانه این سیاست هم روی کاغذ ماند و نتوانست به کاهش آلاینده های شهر کمک کند. بنابراین،وقتی پلیس می گوید تهران ۸ برابر معابرش خودرودارد،آلودگی هوا طبیعی است.

جریمه ها افزایش می یابد؟

عضو شورای اسلامی شهر تهران در پاسخ به پرسشی درباره اینکه شورای شهر چه زمانی برای افزایش عوارض و جرائم محدودیت های تردد در تهران اقدام می کند، تصریح کرد: این برنامه ریزی لازم است؛ اما  طبیعتا چون نمی توانیم دروسط سال این عوارض و جرائم را افزایش دهیم، شورای شهر برای سال آینده ناگزیر است در این زمینه چاره اندیشی اساسی بکند و هزینه تردد غیر قانونی در مراکز منع تردد و همچنین تردد خودروهای شخصی در روزهای محدودیت آمد وشد  را افزایش دهد.

امانی به راهکارهای کاهش آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت: برنامه ریزی کوتاه و بلند مدت در سطح ملی و نه صرفا در سطح شهری راهکار لازم و جدی برای کاهش انباشت آلاینده های شهر است. مدیریت شهری طبق قانون وظایف محدودتری نسبت به برخی وزارتخانه ها و سازمان ها در این زمینه دارد؛ در حالی که بسیاری از آنها وظایف سنگین تری در کاهش آلودگی هوا برعهده دارند و خودشان هم قبول دارند در در چند سال گذشته به هر دلیلی از وظایفشان بازمانده اند.آنها باید در سطح ملی برای کاهش آلودگی هوای تهران اقدام کنند.

مهمان های مزاحم در آسمان شهر

او افزود: هوای تهران در حال حاضر از آلودگی هوای شهرها و استان های اطراف هم متاثر است. مثلا طبق برخی گزارش ها، بخشی از آلاینده های قزوین و کرج هم به تدریج وارد تهران می شوند و این انباشت آلاینده ها در پایتخت چیزی نیست که شهرداری و شهر تهران به تنهایی بتواند برایش تصمیم بگیرند ؛ بنابراین تصمیمات ملی می تواند در این زمینه به کمک تهران بیاید. ضمن اینکه برای اثرگذاری حداکثری، محدودیت های سخت گیرانه تر ضروری است.

امانی گفت: جرائم مربوط به تردد خودروهای شخصی باید به منظور توسعه حمل ونقل عمومی در اختیار شهرداری و پلیس راهور قرار بگیرد اما متاسفانه این اتفاق نمی افتد و پرداخت نقدی به شهرداری  در این زمینه انجام نمی شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.