| کد خبر: 250604 |

رپرتاژ آگهی؛

◄ کنسلی بلیط قطار به چه شکل است؟ + شرایط استرداد

سفرتان لغو شده یا قصد کرده اید که آن را به زمانی دیگر موکول کنید؟ هیچ ایرادی ندارد؛ نگران کنسلی بلیط قطار نباشید.

تین نیوز

سفرتان لغو شده یا قصد کرده اید که آن را به زمانی دیگر موکول کنید؟ هیچ ایرادی ندارد؛ نگران کنسلی بلیط قطار نباشید. امکان پس دادن بلیط وجود دارد و می توانید با پس دادن آن در زمانی مناسب، هزینه پرداختی را پس بگیرید؛ البته زمان پس دادن روی مبلغ وجه دریافتی تان اثر می گذارد. چطور؟ برایتان خواهیم گفت. 

استرداد بلیط قطار چگونه است؟ 

قطار

این روزها که استفاده از اینترنت بیشتر از گذشته رواج پیدا کرده، به سادگی می توانید از خدمات مختلف موجود در این بستر استفاده کنید. برای خرید بلیت قطار هم به یکی از سایت ها و اپلیکیشن های معروف مراجعه کنید. مزیت چنین خریدی در این است که در صورت لغو سفر می توانید به راحتی وارد فرایند کنسلی بلیط قطار شوید. وجهی که بابت هزینه بلیط می پردازید هم حداکثر تا ۷۲ ساعت به شما برگردانده می شود. 

البته امکان خرید حضوری و عودت بلیط قطار به طور حضوری هم وجود دارد اما دردسرهایش بیشتر است. برای پس دادن حضوری باید به آژانس مسافرتی و شرکت فروشنده بروید و پرینت بلیط را تحویل بدهید. در گام بعدی هم منتظر بمانید تا فرایند عودت انجام شود. 

« آشنایی بیشتر: شرایط استرداد بلیت قطار چگونه است؟ »

پیش از هرچیز باید بدانید که قوانین ثابتی برای بازگشت وجه بعد از پس دادن بلیط وجود ندارد. در واقع، هر شرکت قوانین و قواعد مربوط به خود را درباره استرداد بلیط قطار دارد. با درنظرگرفتن این موضوع، زمانی که اقدام به خرید می کنید، حتما به قوانین استرداد هر شرکت هم دقت داشته باشید. 

اگر بلیت را حضوری تهیه می کنید از کارشناسان فروش درباره شرایط استرداد بلیت قطار سؤال کنید. در صورتی که خریدتان اینترنتی است هم به قوانین نوشته شده درباره شرایط پس دادن بلیط هر شرکت توجه داشته باشید. 

یادتان باشد که به طور کلی، استرداد بلیط در طی فرایندی ۲۴ تا ۷۲ساعته انجام می شود. بعضی از شرکت ها جریمه کمتری برای پس گرفتن در نظر می گیرند و در ظرف مدت کوتاه تری وجه دریافتی را پس می دهند. برخی هم در مدتی طولانی تر کار را پیش می برند. 

فرایند استرداد بلیط قطار چگونه است؟ 

روند پس دادن بلیت مسیرهای پرتردد معمولا ساده تر از موارد دیگر است. در مسیرهای پرطرفدار، مسافران زیادی در صف بلیط هستند و شرکت ها از پس دادن بلیطتان استقبال می کنند چون آن را به مسافر دیگری می فروشند. استرداد بلیط مقاصد کم تردد کمی سخت تر است. 

اگر به طور حضوری بلیط را خریده اید، برای پس دادن آن هم باید به همان شرکت و آژانس مراجعه کنید. در صورت خرید اینترنتی هم که کار ساده است و باید به همان سایت و اپلیکیشنی مراجعه کنید که خرید را از آن انجام داده اید. 

در هر دو شکل از خرید، لازم است که اطلاعات زیر را در اختیار داشته باشید و ارائه بدهید: 

  • نام مسافر؛ 

  • شماره بلیط؛ 

  • شماره کارت بانکی یا حساب. 

استرداد بلیط اینترنتی 

برای پیگیری کنسلی بلیط قطار به طور حضوری باید به فروشنده مراجعه کنید اما اگر بلیط را اینترنتی تهیه کرده اید، روند زیر را طی خواهید کرد: 

  • به سایت یا اپلیکیشن خرید مراجعه کنید؛ 

  • با ورود رمز عبور و نام کاربری ثبت شده در سیستم به حساب کاربری تان وارد شوید؛ 

  • استرداد بلیت قطار را از منوهای موجود در حساب کاربری انتخاب کنید؛ 

  • بلیط خریداری شده را انتخاب و درخواست کنسلی را ثبت کنید؛ 

  • درخواست تان بنا به قوانین شرکت در حدود ۴۸ ساعت تأیید می شود (شاید هم زودتر یا دیرتر)؛ 

  • جریمه ای از مبلغ پرداختی بابت هزینه بلیط کسر می شود؛ 

  • بقیه مبلغ به حسابتان واریز می شود. 

گاهی اوقات، لازم است که برای استرداد بلیط قطار با کد رهگیری اقدام کنید. پس از درخواست استرداد، کد رهگیری به شماره تلفن همراهتان پیامک می شود. گاهی هم چنین کدی وجود ندارد. همه چیز به این وابسته است که بلیط را از چه سایت و اپلیکیشنی خریده اید. با خرید از نام های معتبر و معروف می توانید در فرایندی ساده و بی دغدغه، بلیت را پس بدهید. 

جریمه کنسلی بلیت قطار چگونه محاسبه می شود؟ 

بلیت قطار

استرداد بلیت قطار بدون جریمه ممکن است؟ همیشه نه! باید ببینید که شرایط و قوانین استرداد هر شرکت فروشنده بلیط چگونه است. گاهی اوقات، اگر بتوانید بلیط را در سریع ترین زمان ممکن پس از خرید (مثلا یک ساعت بعد) به فروشنده پس بدهید، امکان دارد که جریمه ای شامل حالتان نشود. 

قوانینی که به طور معمول درباره استرداد بلیط قطار در بیشتر شرکت ها وجود دارد به شرح زیر است: 

  • درخواست لغو بلیط تا ساعت ۱۲روز پیش از حرکت با برگشت ۹۰درصد کل مبلغ پرداختی برای بلیط همراه است. 

  • پس دادن بلیط از ساعت ۱۲ روز پیش از حرکت تا ۳ ساعت مانده به حرکت قطار با بازگشت ۷۰درصد از کل مبلغ پرداختی بلیط همراه است. 

  • اگر بلیط را از ۳ ساعت پیش از حرکت قطار تا لحظه حرکت پس بدهید، ۵۰درصد از هزینه پرداختی به شما بازگردانده می شود. 

  • در صورتی که قطار حرکت کند و شما سفر نکنید، هیچ مبلغی بابت پس دادن بلیت به شما برگردانده نمی شود. 

سایت استرداد بلیت قطار شرکت های معروف به شما کمک می کنند که بی دردسر سفرتان را لغو کنید. بسیاری از شرکت های ریلی چنین امکانی را در اختیار مسافران قرار می دهند. شرکت رجا از جمله این موارد است. برای تغییر تاریخ بلیط قطار رجا یا استرداد آن می توانید به وب سایت مجموعه مراجعه کنید. 

خرید از اپلیکیشن های اینترنتی معروف و معتبر هم بهترین روش برای تهیه بلیط است. هم خریدتان با وجود اپلیکیشن های قابل اعتماد سریع تر می شود و هم در صورت نیاز به استرداد بلیط، بی معطلی و در فرایندی سریع و ساده آن را پس می دهید. 

در آخر 

این روزها که امکان خرید اینترنتی بلیط قطار وجود دارد، بهتر است که از امکاناتش استفاده کنید. هم خرید به این شیوه ساده تر و سریع تر از خرید حضوری است و هم در صورت لغو سفر می توانید بی دردسر بلیط را پس بدهید. قبل از تهیه بلیط باید از قوانین استرداد هر شرکت ریلی باخبر باشید تا بدانید که پس دادن بلیط با چه شرایطی مقدور است. ساعت استرداد بلیط هم مهم است. بسته به اینکه در چه فاصله ای تا حرکت قطار، اقدام به پس دادن بلیت می کنید، مبالغ مختلفی از هزینه پرداختی اولیه تان کسر می شود. با آگاهی از این موضوع، بی دردسر و راحت بلیط را پس بدهید.   

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.