| کد خبر: 250464 |

هزینه ساخت تراموا در پایتخت چقدر است؟

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حجم جابجایی مسافر با تراموا یک ونیم برابر بیشتر از مترو است، گفت: هزینه ساخت و ساز تراموا یک سوم مترو است.

تین نیوز

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه حجم جابجایی مسافر با تراموا یک ونیم برابر بیشتر از مترو است، گفت: هزینه ساخت و ساز تراموا یک سوم مترو است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، سیدمحمد آقامیری عضو کمیسیون حمل ونقل و عمران شورای اسلامی شهر تهران در خصوص موضوع الودگی هوا، توسعه حمل ونقل عمومی ، واگن های اجاره ای؛ تراموا می گوید: آلودگی هوا و ترافیک دو معضل اساسی تهرانی هاست. هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان با آلودگی هوا رو برو هستند. آلودگی هوا خسارت زیادی به مردم وارد می کنند و سالانه تعداد زیادی از شهروندان بر اساس آلودگی هوا جان خود را از دست می دهند.

دستگاه های زیادی در زمینه رفع آلودگی هوا مسوولیت دارند اما کار خود را به درستی انجام نداده اند و باید برای این امر فکری صورت گیرد.

شهرداری تهران توسعه حمل ونقل  عمومی را در دستور کار دارد و برنامه های جدید برای تهرانی ها دارد.

هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان تهرانی با آلودگی هوا رو به رو هستند. اما همچنان مسئولان امر راه کارهای مقطعی برای رفع این مشکل در نظر می گیرند. بفرمایید چه برنامه ای در مدیریت شهری برای توسعه حمل ونقل عمومی دارید؟ در حال حاضر ظرفیت سیستم حمل و نقل عمومی چقدر است؟

حمل و نقل عمومی باید توسعه پیدا کند. اتوبوس، تاکسی، ون شاید ۲ درصد در آلودگی هوا تأثیر داشته باشند و بیش از ۶۰ درصد آلودگی هوا توسط وسایل شخصی ایجاد می شود. استفاده شهروندان از خودروی شخصی به جای سیستم حمل و نقل عمومی به این دلیل نیست که ما ظرفیت مان در حمل و نقل عمومی پر باشد، هنوز جا داریم تا مردم از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

در حال حاضر روزانه یک ونیم میلیون نفر با مترو جابجا می شوند، این در حالی است که سالها قبل (قبل از کرونا) تا ۲.۵ میلیون نفر جابجایی شهروندان با مترو صورت می گرفته است و در حال حاضر یک میلیون ظرفیت خالی در مترو داریم.

بعد از کرونا بخشی از شهروندان دیگر به سمت مترو بازنگشتند و همچنان به استفاده از وسایل شخصی ادامه دادند و همین امر تأثیر بسزایی در آلودگی هوا دارد.

امادر خصوص توسعه ناوگان اتوبوسرانی در سالهای قبل به خوبی کاری انجام نشده است. زمانی که مدیریت قبلی اتوبوسرانی را به ما تحویل داد، ۵ تا ۶ هزار اتوبوس بود که بخشی از آنها به دلیل نبود قطعات، فرسوده بودن و یا اورهال نشدن مورد استفاده قرار نگرفت و زمانی که شرکت اتوبوسرانی را در این دوره تحویل گرفتیم ۱۷۰۰ دستگاه اتوبوس داشت. ما در این مدت یک هزار دستگاه اتوبوس به ناوگان اضافه کردیم که این اتوبوس ها یا جدید خریداری شده یا اورهال و تعمیر شده اند. تأکید دارم که اولویت ما توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است و در این زمینه برنامه های جدی در مدیریت شهری وجود دارد.

برای خرید اتوبوس چه برنامه ای دارید؟

در حال حاضر هم برنامه ریزی برای خرید اتوبوس و توسعه ناوگان انجام داده ایم. در حال حاضر خرید اتوبوس سهل الوصول تر است، چرا که اگر بخواهیم واگن جدیدی برای مترو بخریم، حداقل دو سال طول می کشد تا آن واگن وارد خطوط شود. از سوی دیگر هم ما یک میلیون همچنان ظرفیت خالی در مترو داریم که شهروندان می توانند از آن استفاده کنند.

اضافه کردن واگن زمان بر است و بیش از دو سال زمان صرف می شود. مردم باید به سمت استفاده از سیستم حمل و نقل عمومی حرکت کنند. کسانی که قبل از کرونا از مترو استفاده می کردند باید دوباره به این سمت حرکت کنند.

برخی از اعضای شورای شهر گله داشتند که خودروسازان داخلی به وعده های خود در زمینه تأمین ناوگان عمل نکردند، این در حالی است که شهرداری تهران سهم خود را پرداخت کرده است در این زمینه توضیح دهید.

بسته شدن قرارداد با خودروسازان داخلی از طریق وزارت کشو ر انجام شده است. شهرداری هم سهم خود را داده است، اما اتوبوسی دست ما نرسیده است. ما اولویتمان خرید اتوبوس داخل است، چرا که تهیه قطعات  و تعمیرات آن راحت تر است تا در بحث نگهداشت کمتر به مشکل می خوریم. 

ماجرای خرید اتوبوس های دست دوم خارجی به کجا رسید آیا این امر انجام می شود؟

شهرداری اتوبوس دست دوم خارجی نمی خرد؛ اما بخش خصوصی می تواند این کار را انجام دهد

شهرداری اتوبوس دست دوم خارجی نمی خرد اما بخش خصوصی می تواند این اتوبوس ها را خریداری کرده و بعد با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندد.

اجاره واگن از سایر کشورها به کجا رسید؟ آیا این امر امکان پذیر است؟

بخش خصوصی می تواند واگن اجاره کند و بعد با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندد

در ناوگان مترو هم می توانیم این کار را انجام دهیم. بخش خصوصی می تواند واگن ها را اجاره کند و بعد با شهرداری قرارداد پیمایشی ببندد مانند شرکت راه آهن که بخش خصوصی واگن هایی را خریداری کرده و بعد روی ریل انداخته و با راه آهن براساس پیمایش قرارداد بسته است. این واگن ها را می تواند بخش خصوصی از سایر کشورها اجاره کند. هر ۷ واگن مترو یک رام قطار است که می تواند آن را وارد خطوط کرده و بعد با شهرداری قرارداد ببندد.

آیا شورای اسلامی شهر با خرید اتوبوس های دست دوم و واگن های اجاره ای موافق است؟

بله ما موفق هستیم که سرمایه گذار جذب شود چرا که باید خطوط توسعه یابد.

بیش از پنج سال از تصویب قانون هوای پاک می گذرد اما دستگاه های اجرایی در این زمینه به وظایف خودبه درستی عمل نکرده اند و شاهدیم که هر ساله در نیمه دوم سال شهروندان تهرانی با مشکل آلودگی هوا روبه رو هستند، در این باره توضیح دهید.

چندین جلسه تشکیل شده است و اخیراً هم جلسه ای در وزارت کشور در این زمینه بود و ۲۳ سازمان مسئول در بحث آلودگی هوا حضور داشتند. متأسفانه بسیاری از این سازمان ها در اجرای وظایف خود کوتاهی کرده اند، اما شهرداری به وظایف خود از جمله توسعه ناوگان به خوبی عمل کرده است و کار را مرحله به مرحله پیش می برد. همچنین اجرای طرح های ترافیکی و مدیریت ترافیک هم خوب بوده است. بحث شناورسازی ساعات ادارات و مدارس و... با همکاری شهرداری به خوبی اجرا شده است، ولی سایر سازمان ها شرح وظایف خود را به درستی انجام نداده اند.

قرار شد که از طریق قوه قضائیه موضوع پیگیری شود و ترک فعل های صورت گرفته در این زمینه مورد بحث و بررسی قرار گیرد. شهرداری تهران نمی تواند از سایر سازمان ها یقه گیری کند، ما فقط می توانیم به وظایف خود عمل کنیم. سازمانهای دیگر هم باید به وظایف خود در زمینه آلودگی هوا عمل کرده تا شهروندان کمتر دچار مشکل شوند.

شورای اسلامی شهر تهران در سال جاری بودجه خوبی برای توسعه حمل و نقل عمومی گرفت، آیا در سال آینده هم این امر رخ می دهد؟

ما پنج اولویت در برنامه چهارم داریم که یکی از این اولویت ها توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی است. در برنامه چهارم به امید خدا بودجه خوبی برای حمل و نقل درنظر خواهیم گرفت. شورا دست شهرداری را در این زمینه باز می گذارد تا قدری مشکلات حل شود. البته در تهیه ناوگان اتوبوس باید دولت هم ورود کند. البته شهرداری بخشی را مستقل می خرد و بخشی را هم از طریق دولت خریداری می کند.

قرارداد ۶۳۰ واگن که در سال ۹۵ بسته شد کار به کجا رسید؟ آیا دولت پیش پرداخت ۱۵ درصدی را داده است؟

تفاهم نامه مجددی نوشته شده و قرار است که به زودی دولت ۱۵ درصد پیش قرارداد را پرداخت کند و واگن ها خریداری شود. تا آخر سال این امر رخ می دهد و در حال حاضر طرف خارجی مطمئن شده که ما خریدار واقعی هستیم و کار ساخت واگن ها را آغاز کرده است. قبلا بحث بود که واگن ها را دو ساله تحویل دهند اما حالا گفته اند ظرف یک ونیم سال تحویل داده می شود.

گران شدن ارز چقدر تأثیر در خریدهای خارجی شما دارد؟

به هر حال باید کنار بیاییم اما هزینه ها گران شده است. دولت اول سال ۵۷ درصد حقوق کارگران را افزایش داد و ما مجموعا ۱۰ درصد پیش بینی کرده ایم و این ۵۷ درصد بار هزینه ای برای ما داشت. در اصلاح بودجه شهرداری این افزایش حقوق را دیدیم تا تأمین اعتبار انجام شود. مسائلی از این دست داریم. به هر حال نوسان ارز مشکلاتی ایجاد می کند. ما باید قطعات اتوبوس را خریداری کنیم که افزایش ارز بر روی آن تأثیرگذار است.

تجهیزات لازم برای مترو خریداری شده است؟ گفته شده بود که در ابتدای دوره ششم مدیریت شهری انبارها خالی بوده است، در این باره توضیح دهید که وضعیت انبار تجهیزات چگونه است؟

بخشی از خریدها انجام شده است. تجهیزات پارت به پارت وارد می شود. بخشی از و سایل تهیه شده اما بخش زیادی مانده است. ما اورهال قطارها را توسط شرکت واگن سازی انجام می دهیم. 

بحث هایی در خصوص ساخت تراموا در تهران مطرح شده است. آیا در بودجه سال آینده ردیفی برای این کار درنظر می گیرید؟

در زمینه تراموا بحث های کارشناسی در حال انجام است. مطالعاتی صورت گرفته. ببینید! حجم جابجایی مسافر با تراموا یک ونیم برابر بیشتر از مترو است و همچنین نصب و راه آندازی آن راحت تر و کم هزینه تر است. هزینه ساخت و ساز تراموا یک سوم مترو است و این امکان را ایجاد می کند که در برخی معابر از تراموا استفاده شود. فعلا کار کارشناسی انجام می شود. ممکن است که اگر کار کارشناسی به اتمام برسد، در بودجه سال آینده برای آن ردیفی درنظر گرفته شود. قطعا ساخت تراموا تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا دارد. باز هم تأکید دارم که بهتر است شهروندان به جای استفاده از خودروی شخصی از سیستم حمل و نقل عمومی استفاده کنند چرا که این عوامل در کاهش ترافیک تأثیرگذار است.

خرید موتورسیکلت های برقی به کجا رسید؟ آیا این کار در سال جاری انجام می شود؟

خرید موتورسیکلت برقی در دستورکار است البته این کارها زمانبر است. باید با شرکت ها قراردادهایی بسته و بانکهای طرف قرارداد مشخص شوند. ما می خواهیم کاری کنیم که شهروندان با گرفتن وام بتوانند موتور برقی بخرند. بعد از گذشت شش ماه که از کار گذشت و شهروندان موتورهای برقی را خریداری کردند می خواهیم محدودیت هایی در برخی معابر بگذاریم که فقط در آن معابر از  موتورهای برقی استفاده شود اما تصمیم گیری نهایی صورت نگرفته است. اینها ایده است که هنوز نهایی نشده است. 

در بحث مدیریت ترافیک، طرح های زیادی داریم که روی میز است. در حال حاضر حجم خودرو ۸ برابر معابر شهر تهران است. ما اگر همه معابر را هم دو برابر کنیم باز ۷ برابر عقب هستیم. پس باید به سمت مدیریت خودروها حرکت کنیم و از سوی دیگر هم ناوگان را توسعه و جذابیت سفر ایجاد کنیم. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.