| کد خبر: 250185 |

نقش منفی جاده میان‌ گذر پارک ملی گلستان بر حیات وحش منطقه

جاده میان‌گذر پارک ملی گلستان یک انقطاع اکوسیستمی ایجاد کرده است و به‌طور میانگین سالانه ۲۳۰ رأس از حیات‌ وحش منطقه را از بین می‌برد.

تین نیوز

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: جاده میان گذر پارک ملی گلستان یک انقطاع اکوسیستمی ایجاد کرده است و به طور میانگین سالانه ۲۳۰ رأس از حیات وحش منطقه را از بین می برد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علی سلاجقه در اولین جلسه شورای راهبری پارک ملی و ذخیره گاه زیست کره گلستان که با حضور استانداران گلستان، خراسان شمالی و معاون استاندار سمنان عصر دوشنبه ( ۲۸ آذرماه) در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، با بیان اینکه دولت سیزدهم برای محیط زیست کشور اهمیت ویژه ای قائل است، تصریح کرد: شورای عالی محیط زیست در دوره های قبل هر دو سال یک بار تشکیل می شد اما ظرف پنج ماه گذشته این شورا دو بار به ریاست رئیس جمهوری تشکیل شده است. 

وی خاطرنشان کرد: پارک ملی گلستان یکی از الگوهای مدیریت محیط زیستی کشور و جهان است. این پارک به لحاظ قدمت زمین شناسی، زیست کره منحصر به فردی است و کشورهای دیگر چنین تنوع گیاهی و جانوری را ندارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر ضرورت رویکرد مشارکتی در حفظ این زیست کره گفت: خوشبختانه استانداران مرز سیاسی را مبنا قرار نداده و پارک را به صورت یکپارچه دیده اند. امیدواریم این الگوی مشارکتی الگوی مناسبی برای دیگر مناطق کشور از جمله مجموعه توران و مجموعه کویر مرکزی باشد.

وی افزود: امروز زمان این نیست که در مورد مباحث توسعه صحبت کنیم چون توسعه رشد خودش را دارد و به سرمنزل مقصود می رسد اما آنچه که زیرساخت های توسعه را از بین می برد، بی توجهی به محیط زیست است. 

معاون رئیس جمهوری ادامه داد: خوشبختانه طرح های خوبی در حوزه پارک ملی گلستان انجام شده است. صندوق ملی محیط زیست هم آمادگی کامل را برای اعطای وام و تسهیلات دارد.  نکته مهم این است که باید اسناد پارک ملی نهایی شود. ما با سازمان منابع طبیعی کشور جلسه ای خواهیم داشت و از استانداران هم می خواهیم که مبحث سند پارک در استان های سمنان و خراسان شمالی حل بشود. 

سلاجقه درباره جاده میان گذر پارک ملی گلستان نیز خاطرنشان کرد: این جاده یک انقطاع اکوسیستمی ایجاد کرده است و به طور میانگین سالانه ۲۳۰ رأس از حیات وحش منطقه را از بین می برد. این اتفاق ناگواری است و ما از این بابت به شدت خسارات می بینیم. 

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه باید جاده را چندمنظوره و از منظر گردشگری ببینیم، گفت: آنجا باید به یک سافاری پارک تبدیل شود و درشکه رانی و دوچرخه سواری صورت بگیرد تا منطقه از نظر گردشگری تقویت شود. مشارکت مردم محلی کار بسیار قشنگی است و باید حضور مردم را به ویژه در حواشی جاده جدی تر بگیریم. اگر این اتفاق بیفتد مردم شریف منطقه در حفاظت هم مشارکت می کنند. به این گزینه ها  باید به صورت ملی نگاه شود، هرچند که از مشارکت استان ها هم به خوبی بهره مند خواهیم شد.

وی با اشاره به نقش موثر سمن های متخصص و متعهد محیط زیستی متذکر شد: این سمن ها، گروهی از انسان های شایسته ای هستند که به صورت جهادی و بی مزد و منت در اقصی نقاط کشور فعالیت می کنند بنابراین می بایست نگاه ویژه ای به سمن های جهادی استانی داشته باشیم و حتماً از هر استان یک نماینده از سمن ها حضور داشته باشد. 

سلاجقه توصیه کرد: در مبحث زون بندی و مکان یابی یک کار علمی و الگویی انجام و حتماً باید از ظرفیت ها و تجربیات بین المللی استفاده شود.

افزایش جمعیت گونه های شاخص پارک ملی گلستان

در ابتدای این جلسه محمدرضا کنعانی - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان- در خصوص تاریخچه پارک و اهمیت آن گفت: پارک ملی گلستان با وسعت 91 هزار و 895 هکتار، اولین منطقه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست در سال ۱۳۳۶ و اولین پارک ملی کشور است همچنین به عنوان ذخیره گاه زیست کره و میراث طبیعی جنگل های هیرکانی در یونسکو ثبت شده است. 

وی افزود: در پارک ملی گلستان ۶۹ گونه پستاندار، ۱۵۰ گونه پرنده، ۱۱۰۰ گونه حشره، ۴۴ گونه خزنده، ۱۳ گونه ماهی، سه گونه دوزیست و ۱۳۶۰ گونه گیاه زیست می کنند. گونه های شاخص پارک ملی گلستان هم در دو دهه اخیر افزایش چشمگیری داشته اند. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گلستان در ادامه خاطرنشان کرد: جمعیت قوچ و میش این پارک تا پیش از امسال ۶۵۰۶ رأس بود که امسال به ۸۹۸۴ رأس افزایش یافته است. جمعیت کل و بز هم که تا پیش از سال جاری ۶۵۹ رأس بود و امسال به ۸۴۹ رأس رسیده است.

به گفته کنعانی، جمعیت مرال تا پیش از امسال ۴۱۹ رأس بود که امسال به ۸۱۵ رأس رسیده و جمعیت آهو هم از ۳۴۰ رأس به ۳۸۷ رأس افزایش یافته است.

در ادامه این جلسه، محمدرضا حسین نژاد - استاندار خراسان شمالی - با تاکید بر اینکه جایگاه شورای راهبری می بایست پررنگ تر شود و اعضای شورا بتوانند در تصمیم گیری ها اثرگذارتر باشند، گفت: همه ما حامی محیط زیست هستیم و در انجام پروژه های مختلف، مبحث زیست محیطی را در نظر می گیریم.

همچنین علی محمد زنگانه- استاندار گلستان - از آمادگی این استان برای همکاری همه جانبه در اجرای طرح های جامع طبیعت گردی خبر داد و افزود: افزایش دو برابری گونه های پارک ملی گلستان خبر مسرت بخشی است و وظیفه خودمان می دانیم که از مدیریت اجرایی پارک ملی گلستان و مدیران کل سه استان و همه محیط بانان تشکر کنیم. ما برای اینکه جایگزین جاده میان گذر محقق بشود هر کمکی از دستمان بر بیاید، انجام خواهیم داد.

وی رویکرد حفاظت مشارکتی و ورود صندوق ملی محیط زیست به این طرح را اقدام مبارکی دانست و گفت: ما یک سند همکاری با صندوق ملی محیط زیست امضا کرده ایم و برای اجرای طرح های جامع طبیعت گردی در استان، آمادگی خودمان را اعلام می کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست محمد حمیدی - معاون عمرانی استاندار سمنان - با اشاره به اهمیت حفظ محیط زیست پارک ملی گلستان تصریح کرد: تا به امروز جای چنین جمعی برای مدیریت پارک هایی که در چند استان قرار می گیرند، خالی و یکی از چالش های جدی پارک ملی گلستان هم همین بود. ان شاءالله با راه اندازی این شورا مشکلات این پارک حل خواهد شد.

در این جلسه در خصوص اهم اقدامات انجام شده و موضوعاتی همچون اجرای قانون حدنگاری، جاده میان گذر پارک ملی گلستان، طرح جامع پیشگیری و مقابله با آفات و بیماری ها، طرح جامع پیشگیری و اطفای حریق بحث شد. خوشبختانه طی سال های گذشته بخش های کمتری از پارک ملی گلستان دچار حریق شده اند. از سال ۱۳۵۷ تا سال ۱۳۹۷، به صورت میانگین سالانه شش حریق به مساحت ۲۱۳ هکتار اتفاق افتاد. از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰، به صورت میانگین سالانه ۱۷ مورد حریق به مساحت ۱۷۶ هکتار رخ داده است. درصورتی که امسال با ۱۶ مورد حریق به مساحت ۲۸ هکتار مواجه شدیم. پس باوجوداینکه تعداد حریق بیشتری داشتیم ولی وسعت حریق به شدت کاهش پیدا کرده است.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.