| کد خبر: 250137 |

هواپیماهایمان فرسوده نیستند؛ عمرشان بالاتر از دنیاست

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه ایرلاین های داخلی زیانده نیستند گفت: قیمت جدید بلیط هواپیما بعد از سیر مراحل در کارگروه تخصصی اعلام خواهد شد.

تین نیوز

معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه به هیچ وجه ایرلاین های داخلی زیانده نیستند گفت: قیمت جدید بلیط هواپیما بعد از سیر مراحل در کارگروه تخصصی اعلام خواهد شد.

به گزارش تین نیوز ، گرانی قیمت بلیط هواپیما در حالی این روزها باز هم مورد تاکید ایرلاین ها قرار گرفته که این شرکتها اعلام می کنند به دلیل ضررده بودن و زیانده بودن باید شورای عالی هواپیمایی هر چه سریعتر نرخ های جدید را بررسی و قیمت بلیط هواپیما را افزایش دهد.

در اوایل ماههای سال جاری بود که شورای عالی هواپیمایی مصوب کرد قیمت بلیط هواپیما ۳۰ درصد افزایش یابد اما توقف این مصوبه باعث شد تا بحث زمین گیر شدن عمدی هواپیماها از سوی برخی ایرلاین ها مطرح و رسانه ای شود.

در همان روزها بود که سوالی مطرح شد که آیا این گروکشی ایرلاین ها با زمین گیر کردن هواپیماها چه دلیلی می تواند داشته باشد؟ آیا زمین گیر کردن عمدی هواپیماها چیزی جز رفتن به سمت گران کردن قیمت بلیط است؟ این اقدام موجب این خواهد شد که بلیط پرواز به سختی تهیه شود و همین موضوع می تواند موجبات کاهش عرضه و افزایش تقاضا و در نهایت نارضایتی متقاضیان پرواز و گرانی بلیط ها شود.

اما با وجود گذشت ماهها از سال جاری و عدم اعلام قیمت های جدید بلیط هواپیما ایرلاین ها را بر آن داشت تا به عناوین مختلف قیمت ها را دستکاری کرده و این اقدام نارضایتی مسافران را در پی داشته باشد.

حال با تغییرات مدیریتی در راس وزارت راه و شهرسازی آنطور که اعلام شده است مقرر شده تا هواپیماهای جدیدی خریداری شود چرا که متوسط عمر ناوگان هوایی بیش از ۲۷ سال است و همانطور که محمدی بخش رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام می کند باید متوسط عمر هواپیماها را به زیر ۲۰ سال کاهش دهیم. اما این اقدام قطعا نیازمند منابع مالی و خرید هواپیماهای نو خواهد بود.

متن کامل گفتگو با «محمد محمدی بخش» معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری را در خصوص قیمت بلیط هواپیما، خرید هواپیما و متوسط عمر هواپیماها با هم می خوانیم:

 مطرح شده که قیمت بلیط هواپیما قرار بوده با دستور شما افزایش پیدا کند...

دستور افزایش قیمت بلیط هواپیما در حوزه اختیارات بنده نیست. کمیته ای در این خصوص وجود دارد و آن کمیته میزان افزایش قیمت بلیط و زمان آن را اعلام و تعیین می کند.

 قرار بود که ۳۰ درصد بر قیمت بلیط هواپیما اضافه شود اما ظاهرا تاخیر در اعلام آن باعث گلایه ایرلاین ها شده است؟ چون آنها اعلام می کنند نمی توانند از پس هزینه ها بر بیایند.

بعد از سیر مراحل ابلاغ خواهد شد. اینکه چه کسی گلایه دارد از بابت هزینه ها موضوع فردی نیست که بخواهیم قیمت بلیط هواپیما را تعیین کنیم. در کارگروه تخصصی بعد از سیر مراحل نرخ بلیط هواپیما اعلام خواهد شد.

 آیا به عنوان رئیس سازمان هواپیمایی به نقطه نظرات و صحبت های ایرلاین ها گوش کرده اید؟

قطعا به تمام نظرات و صحبت های آنها گوش کرده ایم.

قبول دارید که ایرلاین ها زیانده هستند؟

اصلا به هیچ وجه. ایرلاین ها زیانده نیستند.

ایرلاین ها اعلام می کنند که چون زیان ده هستند باید قیمت بلیط هواپیما قبل از سال جدید افزایش یابد تا هزینه ها را پوشش دهد.

اصلا اینطور نیست و به هیچ وجه قبول ندارم که ایرلاین ها زیانده هستند.

قیمت بلیط هواپیما قبل از سال جدید افزایش می یابد؟

بعد از مصوبه کمیته و شورای نرخ گذاری قیمت بلیط هواپیما هر چقدر تعیین شود همان مبنا خواهد شد.

 با توجه به اینکه مهرداد بذرپاش به عنوان وزیر راه و شهرسازی از مجلس رای اعتماد گرفته اند و اعلام کرده اند که گشایش های خوبی در خرید هواپیما صورت خواهد گرفت آیا مشخص شده است که از کدام کشورها این هواپیماها خریداری خواهند شد؟

گشایش هایی خواهیم داشت. فعلا نمی توانیم مبدا کشورها را اعلام کنیم.

 تعداد هواپیماها چطور؟

تعداد هواپیماهای خریداری شده را هم نمی توانیم اعلام کنیم.

قبول دارید که هواپیماها عمر بالایی دارند و فرسوده هستند؟

اصلا قبول ندارم که هواپیماهای ما فرسوده هستند.

متوسط عمر هواپیماها چند سال است؟

متوسط عمر هواپیماها ۲۷ سال است.

در دنیا متوسط عمر هواپیماها زیر ۱۰ سال است.

اصلا اینطور نیست. اطلاعات شما ناقص است. نباید در این خصوص مبنا ۴ کشور دنیا باشد. در این خصوص باید بحث کارشناسی شود. ایران را که نباید صرفا با این کشور قطر مقایسه کنید.

با همین کشورهای آسیای میانه هم مقایسه کنیم متوسط عمر هواپیماهای آن کشورها از ما پایین تر است.

اطلاعات شما ناقص است. بله به نسبت دنیا عمر هواپیماهای کشور بالا است. اما شرایط را هم در نظر بگیریم. اعتقاد نداریم که هواپیماهای ما فرسوده است بلکه اعتقاد داریم که استانداردها رعایت می شود.

آیا برای کاهش متوسط عمر ۲۷ ساله هواپیماها افقی در نظر گرفته شده است که این عمر متوسط کاهش یابد؟

قطعا در افق توسعه این موضوع مد نظر قرار گرفته و همینطور است. باید عمر هواپیماهای کشور به زیر ۲۰ سال برسد.

آیا در بودجه ۱۴۰۲ ردیف بودجه ای برای کاهش متوسط عمر هواپیما در نظر گرفته شده است؟

بنده به این سوال فعلا نمی توانم پاسخ دهم.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: بازار

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.